Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziet er allemaal al goed uit

Hier zijn de razzmatazz pepers ( 2 van de drie dan toch ) al uitgekomen en deze zijn volop blaadjes aan't kweken.

De F1 rood paprika en witte Hongaarse paprika ( naam onuitspreekbaar ) staan al het mooist: zo'n 10-15 cm hoog.

Ze staan nog in de bak van de propagator, hebben ze het vanonder uit ook nog lekker warm

Ik heb ze naast m'n lamp gezet, zo hebben ze nog voldoende licht en kon de lamp naar beneden om de nieuwe lading tomaten niet te fel te laten strekken.

Hiermee zijn ze precies tevreden want ze groeien mooi recht.

De volgende lading peper ( 2x razzmatazz - wil ik aan iemand cadeau doen ) en paprikazaadjes doet het op z'n gemakje. De LV staat nochtans hoog genoeg en hun rockwoolpluggen zijn voldoende vochtig...

de vorige lading stond na enkele dagen al paraat, en met deze heb ik al een weekje geduld moeten oefenen....

Geplaatst:
Op donderdag 18-02 paprika een pepers gezaaid, in een Action kweekbakje op een verwarmingsmatje bij een temperatuur van rond de 30 graden.

Nu ontdekte ik eergisteren allemaal schimmel, vooral op de stokjes (satéstokjes van de Action). Ik vermoed dat dit kwam door teveel vocht en heb ik vandaag de kapjes van de bakjes gehaald. Het ziet er nu al wat droger uit. Ik had stiekem al even gekeken in een bakje met pepers maar zag dat dat de zaden nog niets hadden gedaan.

Iemand ervaring hiermee? Kan ik nog hoop hebben op een goede afloop?

0162b8ba806be4becb4584b68071d18b.jpg

60c43efac39d9f236f4aa1a4197981e6.jpg

Heb ik ook gehad vorigjaar .. Mijn planten waren groot en sterk geworden

Heb nu plastic kaartjes en de kap er niet meer op. (maar ik kan de deurtjes dicht doen van kast)

Geplaatst:
De paprika's en peper dit weekend verspeend en kunnen nu lekker onder het licht langzaam verder groeien.

Gaat boven verwachting allemaal goed.

paprika-en-peper86281456248571.JPG

Die zien er mooi uit .. Wat is je Temp? en welke grond gebruik je?

Geplaatst:
Paprika Brownie F1, gezaaid op 2 januari

Zoete punt Paprika Corno Di Toro Rosso, gezaaid op 14 januari

IMG121345641456418897.JPG

Staan per 3 in een 13 cm pot nu

Wat een mooie/gekke paarse kleur op de bladeren. Hoe komt dat eigenlijk?

Geplaatst:
Paprika Brownie F1, gezaaid op 2 januari

Zoete punt Paprika Corno Di Toro Rosso, gezaaid op 14 januari

IMG121345641456418897.JPG

Staan per 3 in een 13 cm pot nu

Wat een mooie/gekke paarse kleur op de bladeren. Hoe komt dat eigenlijk?

Dat komt inderdaad door de groeilamp

Bzzzz...

Geplaatst:

Eindelijk, m'n eerste paprika's zijn boven de grond. Ondanks dat dat de eerste soort is van een heel aantal kan ik beter de lampen alvast aanzetten denk ik?

Ik heb m'n verwarming nu ook nog op 30 graden staan. Wat is jullie advies?

2016-02-25-2157791456479542.17

Geplaatst:

Doe maar gauw

Ik was een halve dag te laat met het licht en daardoor zijn de eerste behoorlijk gefileerd

Is lastig, want die zitten nu in de weg als ik de lamp lager wil hangen.

En inderdaad de temperatuur omlaag.

Zie de antwoorden op de vorige bladzijde(n)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
De paprika's en peper dit weekend verspeend en kunnen nu lekker onder het licht langzaam verder groeien.

Gaat boven verwachting allemaal goed.

paprika-en-peper86281456248571.JPG

Die zien er mooi uit .. Wat is je Temp? en welke grond gebruik je?

Dank,

staan onder lampen in de woonkamer bij raam op zuidkant. Temperatuur zal er dus schommelen rond de 20 graden.

Gewoon potgrond vermengt met wat brekerszand en afgemaakt met vermiculiet.

Geplaatst:

Het komt wel goed, Jane

Dit jaar meer dan de afgelopen jaren...

De Razzies:

B40D51F2-8482-461E-9AE1-8354EB2F4EB3_zpsqmhvobgs.jpg

F1 rood en Hongaars wit

5D225B21-4EA0-4DC1-A3AC-90800F39516F_zpsbzuaf7uq.jpg

Intussen zijn ze nog gegroeid ( de lamp moest weer naar omhoog ) Komend weekend worden ze overgezet naar grotere potten. ( de wortels komen erdoor langs onder )

Ik vrees wel dat ik ze even ga moeten laten "schrikken" door ze mee op m'n veranda vensterbank te zetten ( temp verschil van 10 - 15 graden ) want ik heb geen plek voor een grotere pot in m'n kastje...

Kan dit eigenlijk kwaad voor een paprika?

( sorry voor de - misschien stomme - vraag maar normaalgezien begin ik iets later te zaaien.... )

Geplaatst:
Het komt wel goed, Jane

Dit jaar meer dan de afgelopen jaren...

De Razzies:

B40D51F2-8482-461E-9AE1-8354EB2F4EB3_zpsqmhvobgs.jpg

F1 rood en Hongaars wit

5D225B21-4EA0-4DC1-A3AC-90800F39516F_zpsbzuaf7uq.jpg

Intussen zijn ze nog gegroeid ( de lamp moest weer naar omhoog ) Komend weekend worden ze overgezet naar grotere potten. ( de wortels komen erdoor langs onder )

Ik vrees wel dat ik ze even ga moeten laten "schrikken" door ze mee op m'n veranda vensterbank te zetten ( temp verschil van 10 - 15 graden ) want ik heb geen plek voor een grotere pot in m'n kastje...

Kan dit eigenlijk kwaad voor een paprika?

( sorry voor de - misschien stomme - vraag maar normaalgezien begin ik iets later te zaaien.... )

Ik denk dat je het beste kunt kijken of je de klap kunt verkleinen.

Probeer de verandering zo klein mogelijk te houden, zowel licht als temperatuur.

Geplaatst:

Dat gaat moeilijk zijn, vrees ik... Ik heb 5 vreetgrage poezen in huis ( waaronder ook 1 vreselijk onhandig geval die alles van de vensterbank afkiept )

Betreft licht: ze staan momenteel 18 uur per dag onder de lamp. Met dit miezerig weer vrees ik dat ze ook zullen verschieten.

Mijn tomaten hebben nochtans goed gereageerd op de overgang: deze staan overdag op de vensterbank in de ( onverwarmde ) veranda en 's nachts gaan ze even naar de kelder. Van deze zijn de bladeren enkel iets lichter geworden, maar ze scheuten rustig door.

Anders eens één dag proberen, en als ze te fel afzien even terug in de kas - tot het wat warmer/lichter wordt - ?

Edit: als de zon schijnt is de temp verschil minimaal, maar aangezien het komende week nog zo "bla" gaat zijn, denk ik dat ik ze misschien best nog een weekje in de kas laat zitten.

Geplaatst:

hoi lieve mensen, even een snelle vraag tussendoor.

ik heb voor het eerst pepers en paprikas zelf voor gezaaid. Rond half januari.

Ze staan onder tl lampen. Ze groeien goed maar nu heb ik gezien dat bijna de helft van de planten beginnen met bloeien. Is dit normaal? Ze zijn niet eens twee maandjes oud.

ik heb uit vorzorg de bloemen verwijdert want ik dacht dat de planten beter hun energie in de groei kunnen stoppen. Was dat goed?

Geplaatst:

Nu al bloemen is wel erg vreemd ja.

Lijkt mij inderdaad om de eerste bloem in dat geval weg te halen. De plant moet wel een vrucht kunnen dragen. dus ja goed gedaan

Geplaatst:

Ik heb dit jaar ook voor het eerst pepers gezaaid eind januari, maar ze lijken niet echt te groeien. Ze staan op de vensterbank in gewone potgrond. Doe ik iets fout, of heb ik gewoon te weinig geduld? IMG-20160305-WA001434121457188758.jpeg

Geplaatst:

Te weinig geduld.

Mijn paprika's staan ook op de vensterbank (heb ze al in januari voorgezaaid en sinds de kieming staan ze op de vensterbank zonder extra licht) en groeien ook niet zo snel. Mocht je echt willen dat ze veel sneller gaan groeien, dan is extra licht wel handig (in een kweekkast bijvoorbeeld).

Heb ook een pepervraag.

Ik had peperzaden van de Jalopena Purple gezaaid (deno), maar die zijn allemaal niet gekiemd en / of beschimmeld geraakt. Heb twee lichtingen geprobeerd, maar allebei mislukt. Nu was er vandaag een zadenbeurs en daar stond ook een peperzaden (en plantjes)stand. Uiteraard heb ik daar natuurlijk wat zaden meegenomen. Ik vroeg om een vergelijkbare pepersoort en daar hebben ze mij een Lemon Drop aangeraden. Die heb ik gekocht, maar is qua Scovilleunits is niet echt vergelijkbaar met de Jalapeno Purple, de Lemon Drop is vele malen heter. Bij een andere stand heb ik milde peperzaden gekregen (van mijn zaaigoedvereniging), namelijk de Moravska Ovocna en de Krimson Lee. Deze zie ik niet op mijn Scoville peperlijst staan, weet iemand wat hier de Scoville units van zijn?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

@Kiekenboerinneke Flup vraagt om de Scoville-units van de genoemde pepers, niet wat Scoville units zijn.

Das een lastige @Flup ... ik zoek en vind wel een text in het Tjechisch over de Moravska Ovocna, maar mét een plaatje erbij en daar lijkt het een blokpaprika te zijn dus dan denk ik dat het er één is zonder hitte of erg mild.

http://gengel.cz/paprika-rocni/269-moravska-ovocna.html

http://www.zahrada.cz/forum/obrazek.php?id_zaznamu=486563&identifikator=2025149129674669&nazev=&id_oblasti=100

De Krimson Lee: Vlezige paprika-achtige peper, sweet and spicy.

http://www.johnnyseeds.com/p-6325-krimzon-lee.aspx

Scoville heat units: 2,500 - 3,500

http://gardener.wikia.com/wiki/Capsicum_annuum_'Krimzon_lee'

Geplaatst:

Top, dank je Erny.

Ik zocht ook milde pepers dus dan is dit wel wat. Iets pittiger mag ook, maar dat heb ik al in huis.

@kiekenboerinneke

De gekochte pepers staan niet in mijn Scoville-overzicht, vandaar de vraag. Niet dat ik straks denk iets milds te gaan kweken en er een iets in de richting van een California Reaper uit blijkt te komen zeg maar. En kon zelf niks vinden waarin de schaal van die soorten vermeld staat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...