Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het paprika en peper topic 2016


balkontuinder

Aanbevolen berichten

 

 

PdPdP (zng Pimento de Padron de Pyrenee de Madamme du Pomme )

 

.

 

Mijn deno-pepers staan er ondertussen mooi bij..alleen de 2 doux des landes verdrogen plotseling..het waren ook de minikleinste plantjes en nu zo onder de lamp zonder kap...

Ik heb er nog genoeg over aan andere soorten gelukkig.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wachten tot volgend jaar?? Je kunt nu nog steeds peper zaaien,

 

Daar heb je helemaal gelijk in, maar de pepers hebben geen haast. Heb nu al teveel wat in de tuin een plek moet vinden, dus eigelijk is dit niet zo'n ramp. Wel jammer, maar volgend jaar zal het mij beter lukken.

 

Edit: omdat de pepers niet zo goed kiemden, heb ik de overige peperzaden toch maar gezaaid (deno-methode). De pepers komen in potten te staan en ruimte op mijn terras heb ik wel. Bedankt voor de tip, was al bang dat het nu te laat was voor de pepers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je toch nog weer wat hebt gezaaid @Flup ! En ik heb een week geleden pas gezaaid dus zo laat ben je echt nog niet hoor. Hopelijk kiemen ze nu wel.

 

@Speets , Thanx! En ik heb de lampen uit voorzorg al een dag eerder aangezet... Heb ook wel eens gehad dat er zaden na 4 dagen gekiemd waren.

Met de kettinkjes kan ik de TLs laten zakken of omhooghalen, maar nu heb ik gewoon iets onder de bakjes gezet ter ophoging, das simpeler en minder gepruts. Idee komt volgens mij van één van de peperfora.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Deno zaadjes vond ik niet meer (AL?) Maar ze zijn een ritje van enkele dagen gaan maken in de auto van de dochter.

De kleindochter had een verkeerd doosje meegenomen in haar sportzak!!!!!

Wat dit nu nog gaat worden weet ik niet hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar het laatste weekend van februari gezaaid van peperplanten. Voor sommige soorten was dit eigenlijk toch te laat. Zo gaf de carolina reaper pas in november - december oogst en waren de pepers kleiner of normaal.

Voor bepaalde andere soorten was het wel nog goed op tijd.

 

Dus ik zou zeker nu nog zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik een aantal pepersoorten gekweekt, deze zijn echter allemaal jammerlijk omgekomen tijdens de vakantie. Hevige regen en gebrek aan gaten in de bodem van de potten hebben de pepers verzopen.

 

Voor dit jaar ben ik van plan de pepers in de kas te zetten. De potten dik ga gebruiken zijn 30 á 40 cm in doorsnede. Mijn vraag: in hoeverre wordt de groei van de pepers belemmerd als ik tot 3 planten in één pot plant? Dit scheelt namelijk aanzienlijk in beschikbare ruimte. Ik lees graag jullie reacties en/of bevindingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens ergens het advies gelezen om (bij paprika's) 3 planten op een kluitje bij elkaar te zetten.

Om een bossiger geheel te krijgen en 'dus' ook meer vruchten.

 

Ik weet niet in hoeverre dat klopt, je moet natuurlijk naar verhouding mest en water geven.

Maar als al mijn p&p-planten opkomen, ga ik het uitproberen. Of heeft iemand dat al gedaan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerste mijn pepers vlgs de Deno methode gezaaid en dat ik verder goed gegaan. Normaal zaai ik mijn pepers en paprika pas ongeveer deze tijd en dat gaat altijd goed, dus de komende weken kun je nog prima starten, zeker als je goed kiemende zaden hebt.

2015 was gewoon geen goed jaar voor paprika en pepers vanwege het koude voorjaar en een kil en natte september.

Momenteel staan mijn plantjes in de vensterbank en zijn een 2-4 cm groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eerst teleurstelling

 

Ik had (in een verwarmd lichtkastje) een dun laagje aarde over de zaden gestrooid. Na 6 dagen waren er 5 zaden opgekomen van de 24!

Intussen komen er gelukkig een paar bij en is het kwartje gevallen: ik ben nogal van de 'losse pols', dus sommige zaden hebben wat meer aarde op hun dop gekregen en moeten dus wat meer moeite doen om van de grond te komen.

Ik heb weer hoop

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi juist overal expres een laagje potgrond op en daar bovenop nog wat vermiculiet.

Heb het idee dat met een laagje aarde de zaadjes zich gemakkelijker van hun zaadhulsjes kunnen ontdoen.

De vermiculiet heb ik er bovenop tegen uitdrogen en barsten van de bovenste laag.

De potgrond waar ik de zaadjes opleg druk ik ook altijd even aan om ook meer vastigheid te bieden bij het zaadhulsontworstelingsproces.

 

Net ook weer een checkrondje gedaan bij de kiemen...

Er blijven er duidelijk een paar achter... waarónder mn Padronnen uit '13/'14... en de Hongaarse koopzaden. Als die Padronnetjes over een paar dagen geen sjoechel geven dan ga ik daar maar eens een uitgebreide kiemtest mee doen... en zit ik straks met heel veel Padronnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nul verstand van paprika's en de afgelopen jaren waren mijn zaaipogingen absoluut geen succes, maar ik heb een paar weken geleden voor de gein wat zaadjes van een bio-paprika van de Jumbo gezaaid en tot mijn verbazing staan die zaailingen (gezaaid, gekiemd en verder gegroeid onder de eettafellamp) er best gezond bij. Ik heb de kleinste al weggeknipt, maar nu heb ik dus nog een stuk of 20 goed uitziende paprikazaailingen. Excusez le mot maar WTF moet ik daar nu mee? In mijn tuin heb ik plek voor 1 of 2 paprikaplanten en het is helemaal de vraag wat er uit gaat komen.

 

Zal ik meer wegknippen? Of afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt míj handig als je even een foto plaatst van je zaailingen zodat we je van gepast advies kunnen dienen.

We kunnen nu niet zien hoé groot de plantjes zijn en met zn hoévelen ze in wat voor bakjes met hoéveel aarde ze staan.

 

Je zou de plantjes ook in de aanbieding kunnen gooien op je mtfd lijstje, misschien raak je er op die manier nog wel een boel kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nul verstand van paprika's en de afgelopen jaren waren mijn zaaipogingen absoluut geen succes, maar ik heb een paar weken geleden voor de gein wat zaadjes van een bio-paprika van de Jumbo gezaaid en tot mijn verbazing staan die zaailingen (gezaaid, gekiemd en verder gegroeid onder de eettafellamp) er best gezond bij. Ik heb de kleinste al weggeknipt, maar nu heb ik dus nog een stuk of 20 goed uitziende paprikazaailingen. Excusez le mot maar WTF moet ik daar nu mee? In mijn tuin heb ik plek voor 1 of 2 paprikaplanten en het is helemaal de vraag wat er uit gaat komen.

 

Zal ik meer wegknippen? Of afwachten?

 

3 per potje planten + uitplanten.. dan heb je in iedergeval al 6 in de tuin. Hier legt diana dat uit : http://www.mooiemoestuin.nl/pepers-per-3/

 

En de rest weggeven/ruilen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi juist overal expres een laagje potgrond op en daar bovenop nog wat vermiculiet.

Zo heb ik het ook gedaan, maar jij hebt dat dus pas gedaan nadat je die foto's geplaatst hebt. Dat wist ik natuurlijk niet

Het lijkt míj handig als je even een foto plaatst van je zaailingen zodat we je van gepast advies kunnen dienen.

Heel graag, bij dezen

 

2016-02-2372881456246151.JPG

2016-02-2119931456246166.

 

Gezaaid op 14-02.

Papier om het licht te reflecteren. Hier hangt ook nog wietfolie voor, zodat het min of meer dicht zit.

Ze staan op een smal warmtematje en de luchttemperatuur blijft mooi constant op 25 graden. Onder de dekseltjes zal het warmer zijn.

Ze krijgen 16 uur per dag licht (2 x 18 W) en eens in de 3 dagen een warm bad.

De langste sprieten zijn van die eerste dag in het donker

Maar ik vind ze nogal doorschieten, dus ik heb nu de dekseltjes eraf gehaald. Of zouden ze dan nóg te warm staan?

 

Intussen ontbreken er nu nog maar 6 van de 24, en ook nog verspreid over de soortjes, dus dat komt wel goed.

 

Maar als het beter kan dan hoor ik het graag

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die overdreven hitte van boven de 25 graden is inderdaad bedoeld voor het kiemen van de zaden.

Zodra iedereen, of de meesten, zijn gekiemd gaat bij mij de temperatuur naar beneden. Denk naar zo'n 20-22 graden.

 

@Speets , die lange slungels kun je straks bij het verspenen weer lekker tot de nek in de aarde zetten.

En goed opletten als je de kap er af haalt... dat moet meestal in etappes, eerst de schuifjes open bijvoorbeeld, zodat de tere plantjes kunnen wennen aan de omgevingstemperatuur en vochtigheidsgraad.

Even als waarschuwing, voordat mensen zomaar de kap eraf halen en dan verbaasd zijn dat de plantjes na een tijdje liggen te zieltogen.

En zonder de kap kunnen de plantjes weer dichter bij de TL's staan, das alleen maar goed, dat houdt het overdreven strekken hopelijk weer tegen.

 

@Pippi heb je al foto's gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op donderdag 18-02 paprika een pepers gezaaid, in een Action kweekbakje op een verwarmingsmatje bij een temperatuur van rond de 30 graden.

Nu ontdekte ik eergisteren allemaal schimmel, vooral op de stokjes (satéstokjes van de Action). Ik vermoed dat dit kwam door teveel vocht en heb ik vandaag de kapjes van de bakjes gehaald. Het ziet er nu al wat droger uit. Ik had stiekem al even gekeken in een bakje met pepers maar zag dat dat de zaden nog niets hadden gedaan.

Iemand ervaring hiermee? Kan ik nog hoop hebben op een goede afloop?

0162b8ba806be4becb4584b68071d18b.jpg

60c43efac39d9f236f4aa1a4197981e6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Willem Maak je niet ongerust, de schimmel op de stokjes is, bij mij tenminste, voorgaande jaren niet schadelijk gebleken. Komt van de stokjes. Ik veegde de stokjes gewoon zo af en toe even schoon, en dan vooral oppassen het opschrift niet weg te vegen.

Sommige bamboe/houten stokjes hebben er meer last van dan andere. Die Yakatori sticks van de Action schimmelen snel en uitbundig terwijl die van de Amazing Oriëntal daar een stuk rustiger in zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de waarschuwing van Erny ter harte nemen..bij mij waren er ook enkele planten die moeite hadden met de plotseling drogere omgeving. Toen weer snel de kap erop en gedaan zoals de juf zegt

Behalve een soortje ( doux des landes) gaat alles oké!

IMG998117261456174144.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...