Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, op school had ik een paarse boon gevonden met zwarte strepen. Ik dacht dat ie geschilderd was. Toen iemand zei dat hij niet geschilderd was kon ik niet wachten om hem te planten. Hele lange tijd niet geweten wat de naam was tot vandaag, een Groninger Pronkboon. Hij is echt al heel groot. Maar ik heb hem dus gezaaid in de winter. (Ongeveer een maand of twee maanden geleden). Is dat heel erg dat ik hem heb gezaaid in de winter? En weten jullie nog dingen waar ik rekening mee moet houden? En/ of leuke feitjes?

Alvast bedankt!

Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!

Geplaatst:
Vroeger maakte mijn moeder daar haar beroemde "Pronkebonesoep" van... mmmm...

Lekker!

Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!

Geplaatst:

Oei, dat wordt moeilijk.

In deze tijd van het jaar kun je eigenlijk geen bonen kweken. Ze ontkiemen wel omdat het in huis warm genoeg is, maar daarna krijgen ze veel te weinig (dag)licht. Dan gaat zo'n boon dus heel hard groeien op zoek naar licht, zo hard dat hij slap wordt en om gaat vallen.

Als je nog meer bonen hebt kun je deze wel weggooien en later, in mei, de nieuwe bonen buiten in de grond zaaien.

Geplaatst:

In het begin denk je dan, dat wordt niks, maar als ze eenmaal groeien gaat het heel hard en kun je bijna dagelijks oogsten.. Je zou, als je geen geduld hebt in april kunnen voorzaaien maar eigenlijk is dat niet nodig.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Ja vertel mij wat. Beetje dom maar goed. Ik doe mijn best! Mijn kamer is op het zuiden dus ook wat meer licht. Maar weten jullie of er kruisbestuiving moet plaats vinden of zelfbestuiving?

Geplaatst:

Zelfbestuiving! Je hoeft dus geen andere bonen in de buurt te hebben staan. Maar dat harde groeien dat ik vermeldde is, als de bonen buiten staan. Binnen gaat nog veel harder, je kunt ze zowat zien groeien. Maar oogstbare bonen en dan ook nog voldoende voor minstens 1 persoon, kun je vergeten.

Geplaatst:

Was niet echt van plan om er van te eten. Meer de zaadjes drogen en zaaien;) was benieuwd of ik meer zaadjes kon krijgen

Geplaatst:

Dan heb je, als ik het goed begrijp maar één zaadje. Dan kun je het natuurlijk proberen maar veel hoop op zaden geef ik je niet. Zoals gezegd, veel te weinig licht. Tenzij je wietplantage materiaal hebt natuurlijk

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hahaha beetje laat Maar wat denk je wel niet van mij! Wiet nog wel

Nou een update, voor alle mensen die benieuwd waren hoe het verhaal afliep...

Ehmm ja, waarschijnlijk hadden de meeste het wel verwacht, ik eigenlijk ook wel een beetje maar nu heb ik het bewezen, hij verliest wat blaadjes en is nauwelijks tot niet gegroeid.. Oftewel hij is een beetje aan het dood gaan.

Komt door de kou en met name het weinige licht.(hij staat op het zuiden maar toch te weinig licht).

Het is dus niet heel goed afgelopen met de Groninger Pronkboon.

Geplaatst:

misschien kun je hem nog redden? Zorgen voor voldoende steun, veel licht en weinig warmte, net voldoende water (anders gaat hij rotten) en met een beetje geluk......

Succes!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...