Ga naar inhoud

Tips (Eerste) Moestuin plan 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin plan gemaakt voor mijn nieuwe bakken waarin ik ga proberen een moestuintje op te zetten.

Heeft er iemand nog tips om mijn plan te verbeteren?

Ik ben nog niet helemaal uit de indeling van de bak die rood omlijnd is.. qua afstanden heb ik een beetje gegokt, misschien is 10cm wat krap voor sommige groentes?

Qua timing vind ik het ook heel moeilijk om te weten of ik ergens twee dingen kan planten, bv iets vroeg en iets laat.

Ik heb geprobeerd wat nuttige combi's te maken zoals wortel-ui en bietjes-ui. Ik had ook ergens gelezen dat als je boontjes zet met bamboe stokjes dat je in het midden nog sla kan zetten dus dat leek me ook wel handig.

De bakken ga ik nog vullen met potgrond, zou ik dat best nu al doen dat het bodemleven opgang komt of kan ik dat ook doen vlak voor het zaaien/planten?

Ik hoor graag van jullie!

Dit is mijn plan en de bakken

Eerste%20Moestuinplan2016.jpg

49771b58-daa4-4a6e-9a9c-3462f32f5215.jpg

Geplaatst:

Ik ga dit jaar ook voor het eerst 'serieus' aan de slag en ik vind het ook nog een hele toer om die indeling goed te krijgen. En vooral als je niet al te veel ruimte hebt is het best wel puzzelen.

Ik zou wat meer combineren, dus bijvoorbeeld bonen bij die courgettes in de bak zetten. Wat ik zelf ga doen is het risico spreiden, dus heel veel bij elkaar en door elkaar heen planten, en alles op minstens twee plekken in de tuin planten. Als er dan ergens iets mislukt of door de slakken op wordt gevroten, dan doet die zelfde groente het misschien elders in de tuin wel. Maar dat is zo mijn eigen manier, en de ervaring moet nog leren of het gaat werken.

Succes in elk geval!

Geplaatst:

Bonen bij de courgettes zetten zal weinig zin hebben, courgettes nemen veel plaats in, pompoen ook. Ik vind 1m2 voor een pompoen zelfs wat weinig. Je zal moeten kiezen voor een weinig rankende pompoensoort. En juist omdat je maar weinig plaats hebt voor pompoen en (in mindere mate) courgette, zou ik voor soorten kiezen die goed smaken.

Op je plan zie ik 3 stipjes koolrabi per vak? Dat mogen er best meer zijn in die ruimte. Een koolrabi neemt net zoveel plaats in als een rode biet in de tuin.

In je bakken zou ik flink wat compost doen, vermengd met goede tuinaarde. De planten die veel voeding nodig hebben (pompoen bv) kun je tijdens het seizoen altijd nog bijmesten.

Succes!

Geplaatst:

Bedankt alvast voor de tips! Dan plant ik wat meer koolrabi's, des te beter.

Ik dacht dat ik een soort pompoen had gekozen die niet al te groot werd maar hij is wel rankend staat op het zakje... Hij heet Fictor: http://www.bolster.nl/pompoen-fictor-cucurbita-maxima/p973

Best is dan om maar 1 courgette en 1 pompoen plant te zetten denk ik? Kun je de planten ook knippen als ze te groot worden of is dat echt not done?

Bijmesten kan ik doen met bv koemestkorrels?

Geplaatst:

Fictor is een hele lekkere soort Hokkaïdopompoen. Afgelopen jaar had ik die ook in de tuin en hoewel de oogst wat tegenviel (ivm arme grond hier) komt deze komend jaar toch weer in de tuin te staan. Ranken doet deze soort zeker, al zijn er soorten die meer ranken. Je kunt de ranken ook wel afknippen, maar dat heb ik alleen gedaan om te zorgen dat de energie naar de pompoen gaat en niet naar nieuwe ranken en bladeren. Overigens niet bij deze soort en pas aan het einde van het moestuinseizoen.

Courgettes knippen heeft geen zin, dan knip je ook de groeikern weg en heb je geen courgettes meer. Een courgette groeit omhoog en rankt verder niet. Het is geen kleine plant en neemt daarom wel veel plaats in, maar op 1m2 kun je wel een courgette kwijt.

Bijmesten kun je prima met koemestkorrels, dat is geen probleem.

Geplaatst:

Misschien zou je de bietjes, ui en wortel ook om en om in rijtjes kunnen zaaien/leggen. Door het grote verschil in bladkleur, -vorm en -geur, verward het schadelijke insecten. Zet er nog wat tagetes tussen en dan zit je helemaal goed .

Ik heb vorig jaar, tot mijn grote tevredenheid, met dit systeem gewerkt.

Succes

Geplaatst:

Er zijn ook kleine/compacte courgetteplanten. Dan bedoel ik niet kleine courgettes maar echt de plant zelf. dit zijn vaak planten geschikt voor potteelt maar kan ook prima in volle grond.

Geplaatst:

Bedankt weer voor de nuttige tips en de pompoen info!

Tagetes had ik nog nooit van gehoord maar dat is ook een goed idee. Zou ik eigenlijk een net ofzo nodig hebben om over mijn bakken te doen?

Zijn er ook nog bepaalde groenten die ik na elkaar kan kweken? Veldsla is pas zaaien vanaf augustus las ik dus daarvoor zou ik in theorie ook nog koolrabi of kropsla/rucola/radijs/wortels of iets dergelijks kunnen zetten?

Geplaatst:

Veldsla is inheems, toch? Ik heb het al gewinterzaaid.

Volgens mij wordt het vaak laat gezaaid na de oogst van iets anders, maar kan je het dus ook vroeg zaaien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...