Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Door bomen het bos niet meer zien


Joyce12

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

De laatste weken ben ik een plan aan het maken voor de moestuin. Zo ook voor het bemesten. Nu heb ik info bij elkaar gehaald van het forum, mooiemoestuin en van mensen op de volkstuin.

 

Nu heb ik het volgende opgeschreven:

Aardappelen: oude stalmest, voor poten beetje koemestkorrels en tijdens groei patentkali.

Kolen: oude stalmest, kalk, stikstof in febr en fosfor tijdens de groei.

Aardbeien: koemestkorrels in febr en patenkali tijdens de groei.

Wortel: beetje koemestkorrels en tijdens groei patentkali.

Pompoen en mais: 12-10-18 en beetje patentkali.

Bonen: kalk, beetje koemestkorrels.

Bladgroenten: stikstof

Tomaten: koemestkorrels en patentkali

Komkommer: koemestkorrels en patentkali

Paprika en peper: culterra en patentkali

Meloen: koemestkorrels en patentkali

Druif: kalk en koemestkorrels

Aubergine: koemestkorrels

 

Als ik alles bij elkaar optel heb ik het volgende nodig: kalk, patentkali, stikstof, fosfor, koemestkorrels, 12-10-18 en culterra

 

Zelf heb ik het idee dat dit teveel is. Sommige meststoffen zijn miss gelijk aan anderen?

 

Het enige wat ik heb gedaan is de stalmest onder gespit. Hopelijk kunnen jullie me een beetje opheldering geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan kort zijn.

Zoek een mogelijkheid om compost te maken. Liefst behoorlijk veel.

Dan heb je daarnaast heel weinig meer nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zélf heb ik alles wat je noemt wel aanwezig op de tuin . Op de pure kunstmest na dan want dat gebruik ik zelf dan niet, maar kan hoor, mag je allemaal zelf weten.

 

Wat ik dus doe, is pér teelt bepalen wat je doet en wel of niet geeft, in welke hoeveelheid en wanneer. Ik mest zeker niet de tuin elke jaar helemaal. Nergens voor nodig. Ik heb kali al een jaar of 5 nu, en het is nog niet voor de helft op ( was 2kg geloof ik ) De kalk is net opgegaan ( was ook 2 kg in 5 jaar ) omdat ik nu veel druiven heb staan. Koemest gaat bij mij wat vlotter wel. Ik heb langzame mestkorrels voor zaken in potten en oppotten van dingen. Ik heb ook teelt die ik helemaal niet mest. Maar goed, ik zit op klei

 

Dus, denk jij dat de kolen extra kali kunnen gebruiken, geef je dat als de planten lekker aan de maat zijn. wil je ze bemesten met koemest na uitpoten ( nooit iets gelijk mesten bij het poten of zaaien ) dan doe je dat. Je kan de knoflook wat extra kalk geven nú en straks in mei extra kali.

Als voor beelden he ?

Per teelt moet je dat echt zelf uitzoeken en ondervinden. Als ik zelf echt had geluisterd naar al die goedbedoelde adviezen op het moestuincomplex, dan liep ik het hele jaar te strooien met van alles en nog wat. Niet doen ( goedbedoeld advies )

 

ow ja. En je eigen compost maken ja. Wat weknow zegt. Mijn inziens geen vervanger van mesten pur sang, maar je neemt de noodzaak tot mesten voor een héél deel weg.

 

Ik mest zelf echt heel weinig, eigenlijk minder en minder, héb het dus allemaal wel, dus ik kan bijsturen wanneer en wat ik wil .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, juist niet. Gelukkig is het allemaal niet zo ingewikkeld als je het nu aan het maken bent.

 

1. Belangrijk, maar voor mij onbekend, is hoe de tuin gebruikt is voor jij er in kwam. Is het een nieuwe tuin die nooit gevoed is? Of is er al jaren op getuinierd en gevoed? Dat is een immens verschil.

 

2. Al koemest ondergespit.....betekent voor mij dat sommige gewassen al te veel voeding hebben misschien. Radijzen, bieten, raapjes, wortelen, knolslederij, erwten en peulen of bonen......om maar wat te noemen.....houden daar niet van of lopen kans om heel ziekelijk te worden.....

 

Ik zal je een eerlijk advies geven: Voorlopig NIETS meer geven...eens kijken hoe het tot juni groeit.....bij gewassen die veel vragen en alleen als je constateert dat ze heel slecht groeien hooguit een paar handjes koemest (die werkt net als compost heel langzaam en geleidelijk en kun je geen echte schade mee doen.) Na een jaar je tuin en bodem te hebben leren kennen (en sommige gewassen die goed lukken en andere minder...dat leert je enorm veel over je bodem!!!) weet je meer.

 

Intussen 2 dingen doen:

1. Een composthoop/bak/vaten maken en daarin compost gaan maken. Lees (ook op dit forum) hoe je dat aanpakt. Dat is een gouden investering.

2. Koop een goed handboek voor moestuinieren en/of verdiep je eens in de onderwerpen bodem(gezondheid) en bodembemesting, zodat je weet hoe je een gezonde/voedzame bodem krijgt en hoe allerlei dingen die je aan de bodem toevoegt er op inwerken (positief of negatief).

Ik beveel aan: Handboek ecologisch moestuin van Velt.

 

Zelf gebruik ik in mijn moestuin al jaren bijna alleen maar compost en voor al mijn gewassen en dat gaat uitstekend. ik zou het niet meer anders willen.

 

Dan zit je toch nog met hetzelfde probleem dat elk bedje een andere samenstelling nodig heeft of zie ik dat verkeerd?

Neen. Maar hoe ik de compost verdeel in mijn moestuin hangt samen met wat ik waar zet. (Wisselteelt) Sommige gewassen krijgen meer, andere minder en dat schuift elk jaar op.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grotendeels eens. Ik vind het inderdaad eigenlijk de beste optie, om nu gewoon te starten zonder verder te mesten en eerst eens een jaar aan te kijken, leer je grond kennen. Heb ik trouwens 5 jaar geleden ook gedaan, raar dat ik dat advies zelf niet geef.

 

Ik zou het handboek Velt niet aanschaffen nu. Eigenlijk een logische consequentie van het 1e. Start eerst maar es een jaar. Ga volgende winter lekker lezen. Niet speciaal dát handboek, maar heel veel andere ook , en niks kopen en veel googlen, kan ook. ( en hier kijken )

 

Ik zou ook zeker de tip meegeven : zaai een hoop bloemen, gewoon makkelijke eenjarigen op een overstukje of op een deel wat nu te veel is om ook nog te behappen. Dat is genieten straks in de zomer. Gewoon genieten in een stoel onder je parasol oid, in de warmte.

Genieten is het belangrijkste onderdeel van het hebben van een tuin die zo veel werk vergt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus, er moest staan de kolen en aardappelen bemest met oude stalmest.

Dit is het 2e jaar dat ik zelf mest. Vorig jaar enkel verse stalmest bij kolen en aardappelen en verder patentkali.

Door dat vele lezen zijn er in mijn ogen veel opties waardoor ik het lastig vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist omdat het zo ingewikkeld wordt met al die verschillende soorten bemesting zou ik het advies van weknow en Bit opvolgen en even niet meer bemesten, alleen eventueel compost gebruiken.

 

Wat je wel zou kunnen doen zonder risico van overbemesting is wat groenbemesters planten. Klaver, smeerwortel, duizendblad enz, zorgen ook voor voeding in de bodem, maar dan heel geleidelijk en op een puur-natuur manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zit er in je bodem al deels voeding.

 

Oude stalmest, mestkorrel, 12-10-18 Is eigenlijk vrijwel allemaal hetzelfde. Alleen is het anders qua verhouding, sterkte, en directe beschikbaarheid.

Maar nitraat (stikstof - N), fosfaat (fosfor - P) en kalium (K), oftewel de belangrijkste macro nutrienten zitten er overal in, en ook deels de overige nutrienten. (alhoewel ik geen idee heb hoe dat bij culterra zit, volgens mij zijn dat kunstmesten, en geen idee of ze daar dan ook andere nutrienten aan toegevoegd hebben).

 

Een aantal planten, vooral de vruchtgewassen (aardbeien, tomaten, paprika ets, en knolgewassen) hebben een grote(re) behoefte aan kalium. Vooral tijdens de bloei/vruchtzetting.

Vandaar dat er regelmatig aangeraden wordt, om wat extra kalium te geven, bijvoorbeeld door middel van patentkali. Maar ook die culterra korrels, hebben een vrij hoog kalium gehalte.

 

Kalk zal vaak al genoeg in je bodem zitten, maar sommige planten zoals druif, houden van een wat kalkrijkere bodem. Bij kolen helpt dat ook weer goed tegen knolvoet. Vooral bij een zuurdere bodem, Kan dat dan een goede aanvulling zijn.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...