boomknuffelaar Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Hallo allemaal. Ben geen ervaren tuinier. Een vraag: Ik heb afgelopen afgelopen herfst een lading kweeperen in een bak gegooid met daarop een lading aarde. Helft aarde helft kweepeer. Deze bak heb ik tot nu toe zo gelaten (zonder af te sluiten ofzo). Mijn vraag is wat ik hier nu aan heb. Waar bestaat deze aarde nu uit? Qua mineralen, npk... Quote
pippi Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Nou, ik durf niet te zeggen wat het geworden is, maar aarde is geen compostmateriaal. Je hebt dus feitelijk een berg fruit begraven. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Het ziet er redelijk 'afgebroken' uit. Ik zal morgen een foto plaatsen. Quote
weknow Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Tuurlijk...alle organisch materiaal (de kweeperen dus, NIET de aarde) vergaat...dat wil zeggen, valt uit elkaar in koolstof en allerlei andere stofjes die in de grond blijven, vervliegen of wegspoelen. Maar "vergaan" is niet hetzelfde als composteren...daarbij streef je ernaar dat zo veel mogelijk van die stofjes zich verbinden met die koolstof, waardoor ze lang worden vastgehouden en langzaam weer worden vrijgemaakt, door bacteriën, schimmels en allerlei andere vooral heel kleine diertjes, die het zo aan de planten ter beschikking stellen. (Sterk vereenvoudigd voorgesteld). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nasuada Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 (aangepast) Ik heb nu om en om bruin en groen.Laag stro en hooi incl kippe/konijn/cavia poep/pies.En laag koeievlaai. Daarnaast afentoe een laag bladeren (eiken). Eigenlijk geen eten omdat dat naar de dieren gaat. Wel de koffieprut en eierschalen maar op zo'n grote berg is dat niks, zo af en toe een emmertje.Van de video van Charly dowding kreeg ik het idee dat dit goud is ....Maar nu krijg ik van verschillende mensen advies om Kalk toe te voegen? 18 februari 2018 aangepast door Gast Quote https://www.deblijehoeve.nl/
simonvb Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Volgens mij is kalk toevoegen een achterhaald principe. Velt: Kalk voeg je niet meer toe. Ooit werd dit aangeraden, maar het is aangewezen dat je daardoor veel stikstof verliest.De intercommunale bij ons, die ook compostlessen geven, raden het af in hun lessen. http://www.vlaco.be/sites/default/files/generated/files/page/vlaco-detaillijst-versie-2012.pdf op pagina 41 de uitleg waarom het volgens Vlaco vzw zinloos is. Vlaco is in Vlaanderen één van de grootste vzw's in verband met de biologische kringloop. Quote
Nasuada Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Het advies kwam ook van mijn oudere buurmannen.(80 jaar plus met keiveel ervaring dus ik neem hun adviezen ook wel heel serieus.en idd met inlezen begreep ik ook dat het tegenwoordig niet het advies is.Dilemma Quote https://www.deblijehoeve.nl/
RobO Geplaatst: 13 februari 2018 Geplaatst: 13 februari 2018 hier voegen we wel kalk toe, alleen bij het uitrijden van de compost in het voorjaar dan, komen de direct opneembare mineralen vrij voor de planten Quote
Patrijs Geplaatst: 13 februari 2018 Geplaatst: 13 februari 2018 Hier hetzelfde.Na mesten of compostgift wordt er gespit.Hierna wordt er nog korrels kalk gestrooid op de plekken waar dat gewenst is.Niet ieder gewas heeft er baat bij.Kalk op de composthoop is achterhaald. Quote De moestuin van Patrijs
Nasuada Geplaatst: 13 februari 2018 Geplaatst: 13 februari 2018 Dank je wel voor die nuttige info Simon! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Vinky Geplaatst: 18 februari 2018 Geplaatst: 18 februari 2018 Heeft iemand ervaring met het gebruik van eigen urine op de composthoop?Op internet en in tuinboeken vind ik geen gedegen informatie en zeker niet met motivatie.En ik vind het zonde om die minerale rijkdom een paar keer per dag weg te spoelen. Quote
henkg Geplaatst: 18 februari 2018 Geplaatst: 18 februari 2018 Als ik helemaal rechtsboven (Google Aangepast zoeken) intyp: 'urine'Dan vind ik het een en ander, vooral deze:urine-als-meststof-voor-de-moestuin-t531.html Bovenstaande geldt ook voor andere onderwerpen Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Vinky Geplaatst: 18 februari 2018 Geplaatst: 18 februari 2018 Ha Henkg,Hier was ik naar op zoek! Dank Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.