Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal. Ben geen ervaren tuinier. Een vraag:

Ik heb afgelopen afgelopen herfst een lading kweeperen in een bak gegooid met daarop een lading aarde. Helft aarde helft kweepeer.

Deze bak heb ik tot nu toe zo gelaten (zonder af te sluiten ofzo). Mijn vraag is wat ik hier nu aan heb. Waar bestaat deze aarde nu uit? Qua mineralen, npk...

Geplaatst:

Nou, ik durf niet te zeggen wat het geworden is, maar aarde is geen compostmateriaal. Je hebt dus feitelijk een berg fruit begraven.

Geplaatst:

Tuurlijk...alle organisch materiaal (de kweeperen dus, NIET de aarde) vergaat...dat wil zeggen, valt uit elkaar in koolstof en allerlei andere stofjes die in de grond blijven, vervliegen of wegspoelen.

Maar "vergaan" is niet hetzelfde als composteren...daarbij streef je ernaar dat zo veel mogelijk van die stofjes zich verbinden met die koolstof, waardoor ze lang worden vastgehouden en langzaam weer worden vrijgemaakt, door bacteriën, schimmels en allerlei andere vooral heel kleine diertjes, die het zo aan de planten ter beschikking stellen. (Sterk vereenvoudigd voorgesteld).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 10 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb nu om en om bruin en groen.

Laag stro en hooi incl kippe/konijn/cavia poep/pies.

En laag koeievlaai. Daarnaast afentoe een laag bladeren (eiken). Eigenlijk geen eten omdat dat naar de dieren gaat. Wel de koffieprut en eierschalen maar op zo'n grote berg is dat niks, zo af en toe een emmertje.

Van de video van Charly dowding kreeg ik het idee dat dit goud is ....

Maar nu krijg ik van verschillende mensen advies om Kalk toe te voegen?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Volgens mij is kalk toevoegen een achterhaald principe.

Velt: Kalk voeg je niet meer toe. Ooit werd dit aangeraden, maar het is aangewezen dat je daardoor veel stikstof verliest.

De intercommunale bij ons, die ook compostlessen geven, raden het af in hun lessen.

http://www.vlaco.be/sites/default/files/generated/files/page/vlaco-detaillijst-versie-2012.pdf op pagina 41 de uitleg waarom het volgens Vlaco vzw zinloos is. Vlaco is in Vlaanderen één van de grootste vzw's in verband met de biologische kringloop.

Geplaatst:

hier voegen we wel kalk toe, alleen bij het uitrijden van de compost in het voorjaar dan, komen de direct opneembare mineralen vrij voor de planten

Geplaatst:

Heeft iemand ervaring met het gebruik van eigen urine op de composthoop?

Op internet en in tuinboeken vind ik geen gedegen informatie en zeker niet met motivatie.

En ik vind het zonde om die minerale rijkdom een paar keer per dag weg te spoelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...