Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

Wij hebben nogal veel bomen rondom onze tuin (van de buren) en dit geeft jaarlijks enorm veel blad met zich mee op onze gazon

ik ruim de blaadjes mooi op, maar gooi ze dan op de mesthoop. dit heeft als gevolg dat mijn mesthoop altijd direkt vol zit (en deze is toch wel 2m x 2m en 1,5m hoog

na een tijd zakt dit wel, maar toch

nu had ik het idee om een tuinoven voor bladgroen aan te schaffen om de blaadjes op te stoken en de assen dan gewoon op de mesthoop te doen.

echter vraag ik mij af: is dit eigenlijk wel toegelaten en hoe werkt dit juist? gewoon aansteken en systematisch elke keer bij aanvullen?

mvg,

tom

Geplaatst:

ondertussen zelf al gevonden dat stoken van tuinafval (bladgroen) niet toegelaten is

ik vraag mij dan af waarom ze in de kleine doe-het-zelf-zaken gewoon van die tuinovens voor bladgroen verkopen? je mag toch niet stoken, dus waarom zou je ze dan kopen

Geplaatst:

Je noemt het "mesthoop", maar ik denk dat je een soort (passieve) composthoop bedoelt.

Los van dat het niet mag is het doodjammer om al dat blad te verbranden of af te voeren en niet te gebruiken in je tuin/moestuin. Als je leest op dit forum of in andere, eigentijdse, tuin en plantensites/boeken dan gaat het vaak over organisch materiaal en hoe nodig dat is om je bodem en daarmee je planten te verbeteren, gezondere planten en groei te krijgen en ook meewerkt in de voeding van je planten.

Hier 3 manieren om al die bladeren te gebruiken als verrijking van je tuin:

1. Als op je "mesthoop" van allerlei tuinafval ligt en je mengt met een riek of zo de bladeren er wat doorheen, zul je merken dat het slinken (verteren) een stuk sneller gaat. De compost die het je uiteindelijk oplevert is zeer waardevol voor je tuin. (Lees/zoek/kijk eventueel eens verder bij het zoekwoordje "compost" over hoe je dit goed maakt en waarom het zo waardevol spul is )

2. Als je het blad apart laat verteren (in een aparte bak, draadcirkel of hele grote zakken...wel wat vochtig houden) duurt het verteren wat langer. Wat het je na pakweg 2 jaar oplevert is gratis potgrond die bovendien ook nog geen schade geeft aan het milieu, zoals bijna alle gekochte potgrond. (Om die potgrond te maken worden veenlagen van 1000en jaren oud afgegraven en vernietigd).

3. Mogelijkheid 3 is om al die bladeren te gebruiken om in je perken, tussen planten en bomen te mulchen. Een afdeklaag van bladeren van tussen enkele centimeters tot een decimeter dik. Die geeft bescherming aan je planten en grond in de winter, zorgt dat er veel minder onkruid kan groeien. Je zult merken dat zo een laag in het voorjaar al flink geslonken is en in mei/juni nagenoeg verdwenen, verteerd. Wat dan achter blijft aan grondachtig organisch materiaal maakt je grond veel beter (er blijft minder water staan, maar houdt ook water vast waardoor gieten of sproeien niet zo gauw nodig is en zorgt bovendien ook dat de grond luchtig blijft (minder grondbewerking) en het is weer voedsel voor de planten. In een siertuin is het eigenlijk niet nodig om nog te mesten of te kalken als je op deze manier werkt.

Mogelijkheid 3 kun je overigens ook toepassen in je moestuin, met als verschil dat je enkele weken voordat je gaat zaaien of planten de - al wat verteerde en verminderde - bladerlaag weghaalt en op de composthoop brengt. Reden hiervoor is dat door zo een isolatielaag de bodem veel minder opwarmt en jonge zaailingen in de moestuin of uitgeplante plantjes daar hebben zo veel mogelijk warmte nodig. Een tweede reden is dat bladeren die aan het verteren zijn tijdelijk wat stikstof gebruiken uit de bodem en zo de kieming/groei van jonge groentegewassen kunnen afremmen. Dus tussen pakweg maart en begin juni kun je in een moestuin beter een mulchlaag van blad (of stro, houtzaagsel e.d.) even wegharken. Vanaf juni mag een mulchlaag er weer op en is ze weer heel nuttig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Goede tip van hem trouwens. Als je een bladblazer hebt, de bladeren hiermee te versnipperen.

Of er met de grasmaaier overheen te rijden, om het blad in stukjes te hakken.

Verteert het sneller, en maakt een mooiere mulchlaag.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

bedankt voor jullie tips

maar het is echt wel een hele berg blad. niet zomaar met een grasmachine over te rijden elke keer, want dan moet je na 5 meter stoppen en de zak weer leegmaken.

en de meeste bladzuigers hebben een te kleine buis om de bladeren op te zuigen en dan ben je uren bezig. het gaat sneller door gewoon het blad met een bladrijf bij elkaar te doen en met de kruiwagen weg te rijden. nadeel is dan dat het zoveel plaats inneemt

ik ga het dan maar houden zoals ik het nu doe: bladrijf en naar de composthoop rijden en geregeld met de riek erdoor

Geplaatst:

hartelijk dank voor de tip nog, maar ik denk niet dat je je kan voorstellen over hoeveel blad het gaat

echt megaveel

ik ga ze gewoon op de composthoop blijven gooien

Geplaatst:

ik zie het probleem niet dat je elke 5 meter de bak moet legen. die gooi je leeg in de kruiwagen of op een stuk zeil. werk je met zn 2e dan kan je snel door.

het is iets meer werk misschien maar het scheelt heel wat qua volume en verteert ook een stuk sneller. dan zit je niet meer met het probleem dat je compostbak te snel vol is, dat was het probleem toch?

telkens een klein beetje in een tuinoven stoppen lijkt me tijdrovender. teveel blad dooft het vuur.

• 4 years later...
Geplaatst:

Als ik enkel alleen blad wil laten verteren, is het dan niet beter om er kalk er door heen te mengen? Gaat het verteren dan niet sneller?

Wat anders wel dan? ik heb geen mest hoop, N heb ik het blad tegen de schuur gegooid aan de noord kant. Wil er een mooi zand pad van maken, op hogen.

Maar wil dit zo spoedig mogelijk voor elkaar hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...