Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Wat leuk allemaal, die zalfjes, en olie-tjes! Dat zou ik ook wel willen maken.( en dan gebruiken!) Maar dat zal pas volgend seizoen worden denk ik. Ik heb wel zaadjes alvast besteld van de goudsbloem. En ik ga wel vast op zoek naar bijenwas enzo. Appelvrouw: waar koop je van die kleine weckpotjes/flesjes van 50 ml? Lijkt me een mooi maatje voor olie-tjes enzo.

 

Bij de Xenos..er is een maar: die rubber ringetjes van die weckpotjes vergaan of worden hard van de olie..dus ik gebruik het meestal alleen voor tincturen, en voor de olie ( die ik eerst gewoon laten trekken in een grote jampot) gebruik ik een flesje met kurk.

 

Minerva: ik ben een beetje laat misschien,maar eerst laten drogen en ik gebruik alleen de bloemblaadjes, dus geen groen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

En omdat we toch allemaal, bijna allemaal (sorry Helly) uit de buurt komen (ja zelfs ik als ik in NL ben dan ben ik meestal in Hilversum): Een vriendin van mij heeft semi professionele kruidentuin in Maartensdijk. a.s. Zater- en Zondag is daar open dag, de za/zo Landelijke Open dagen ‘Lekker naar de Boer’

met om 14 uur rondleiding door de kruidentuin ‘kruiden kun je eten’. Kijk maar op haar blog: http://www.agneskruiden.nl/index.php?content=opendagen

Heel misschien red ik het ook daar te zijn zaterdagmiddag, dan brengen we de kleinkindjes terug....

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

En omdat we toch allemaal, bijna allemaal (sorry Helly) uit de buurt komen (ja zelfs ik als ik in NL ben dan ben ik meestal in Hilversum): Een vriendin van mij heeft semi professionele kruidentuin in Maartensdijk. a.s. Zater- en Zondag is daar open dag, de za/zo Landelijke Open dagen ‘Lekker naar de Boer’

met om 14 uur rondleiding door de kruidentuin ‘kruiden kun je eten’. Kijk maar op haar blog: http://www.agneskruiden.nl/index.php?content=opendagen

Heel misschien red ik het ook daar te zijn zaterdagmiddag, dan brengen we de kleinkindjes terug....

 

 

Oef... dat ziet er leuk uit... dat ziet er heel goed uit zelfs... ben er wel nieuwsgierig naar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh leuk die tuin,. ik ga altijd naar Groeneveld. Vandaag ook weer geweest om kruiden te plukken. Ze hebben daar een enorm leuke kruidentuin en als je niet teveel plukt dan mag dat. Wel uiteraard het eerst gedeelte want achteraan zijn particuliere tuintjes. Maar een paar takjes tijm om hoestdrank te maken is geen probleem. Ik heb er ook madeliefjes geplukt en mij een ongeluk naar weegbree gezochte maar toch gevonden. Belachelijk anders breek je altijd je nek over de weegbree en nu moest ik echt gaan zoeken.

 

Nu wil ik ook graag shampoo leren maken. Maar dan wil ik geen chemicalien erin hebben. Morgen moet ik ergens potjes scoren voor mijn calendulazalf en mijn brandnetelzalf want die ga ik morgen afmaken.

 

Nu zoek ik nog een heleboel kruiden die ik maar niet kan vinden. Heemst,Klis, Bijvoet, Zwarte zilverkaars, Rode zonnehoed (en dan de wortel!!),Moerasspirea, Sint Janskruid, Glidkruid, Alant, Smeerwortel, Moederkruid, Klein Hoefblad, Valeriaan, nou ja en ga zo nog maar even door. Morgen eerst maar even bij de tuinen kijken in Hilversum wat ze daar hebben. Eigen kruiden zoeken is leuk maar ik heb nog steeds geen goed boek om lekker mee het bos in te gaan en buiten dat dan denk je dat je een kruidje hebt wat er aardig op lijkt maar dan blijkt het totaal iets anders te zijn. Dan maar gedroogde kruiden als ik het echt niet zeker weet. Wie weet er overigens een goede veldgids die ik mee kan nemen onderweg?

 

Groeten Minerva

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh leuk die tuin,. ik ga altijd naar Groeneveld.

Daar koop ik altijd bollen. Ben je wel eens in de Costerustuin geweest in Hilversum? Daar is op vrijdag of zaterdagochtend werkochtend, en zijn er veel mensen die je kunnen adviseren. Agnes kruiden werkt ook met vrijwilligers.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Jasmin, ik maak alleen de tinctuur, maar ga dit zeker proberen..we hebben hier in augustus een nogal lastig mijtje dat erg steekt en daarna lang jeukt..(aouta), daarvoor de tinctuur. Ik heb geleerd dat je alleen de oranje goudsbloem moet nemen...niet de gele dus.

Waar zou je bijenwas kunnen kopen?

 

Ik wordt weer eens gek. Jij (en sommige anderen) zeggen dat je alleen de oranje goudsbloem moet gebruiken, maar ik lees net zo makkelijk dat het geen moer uitmaakt.. en ik heb nl net zoveel gele als oranje goudsbloemen...

 

Weet jij ook wat je moet/kan doen voordat je de bloemen gaat gebruiken? Wassen bedoel ik. Lijkt me zo zinloos, net zo onzinnig als met regen bloemen te plukken die je medicinaal gaat gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het volgende recept kunnen de gele bloemblaadjes weer wel gebruikt worden...

Goudsbloemjam

 

 

Ingrediënten

 

* 2 handen vol goudsbloemblaadjes

* 1/2kg geleisuiker

* een halve citroen

* 1 liter water

 

 

Werkwijze

 

Pluk de gele of oranje goudsbloemblaadjes van de bloemhoofdjes.

Doe ze in een kookpot en doe er het sap van een halve citroen bij.

Laat aan de kook komen, neem de pot van het vuur en laat een nachtje staan.

 

Giet ze onder met 1 liter water. Doe er een halve kilo geleisuiker bij.

Op de verpakking moet 2+1 staan anders lukt het niet.(2 hoeveelheden vruchten, blaadjes of sap en één hoeveelheid suiker).

 

Laat al roerend aan de kook komen.

Giet kokend heet in kleine jampotjes.

Giet de potjes boordevol, zet het schroefdeksel erop en laat omgekeerd afkoelen.

 

Heerlijker jam bij yoghurt en ijs kan je je niet indenken.

http://www.kruidjes.be/kruidenrecepten/kruidenrecepten.php?recipeid=67

 

 

Disclaimer: Nog niet getest, maar ga dit zeker binnenkort doen....

 

Wat viooltjes erbij voor de kleurigheid??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wordt weer eens gek. Jij (en sommige anderen) zeggen dat je alleen de oranje goudsbloem moet gebruiken, maar ik lees net zo makkelijk dat het geen moer uitmaakt.. en ik heb nl net zoveel gele als oranje goudsbloemen...
.

 

In mijn boek wordt ook gesproken over het gebruik van oranje goudsbloemen. Vraag het me ook af of het wat uitmaakt.

Zou dit met de soort kwaal te maken kunnen hebben? Elke kleur heeft een eigenschap. Johannesolie wordt rood/oranje, de kleur van het stoffelijke, de onderste chakra's, lichamelijke pijn. Kamille, het geel werkt meer op de ziel/de zonnevlecht/ de maag/ geestelijke pijn.? weet het niet zeker hoor maar er zit wel een logica in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, ik weet het ook niet.Ik ben gewoon een braaf meisje dat doet wat haar gezegd wordt. In dit geval door een lerares fytotherapie van de academie voor natuurgeneeskunde. Ik denk dat er in de oranje bloemen gewoon meer etherische oliën zitten, maar ik heb nooit van de hoed en de rand gevraagd...

 

verder, ik zou ze niet wassen. Goed nakijken of er geen beestjes inzitten en niet plukken op plekken waar hondjes piesen etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, ik weet het ook niet.Ik ben gewoon een braaf meisje dat doet wat haar gezegd wordt. In dit geval door een lerares fytotherapie van de academie voor natuurgeneeskunde. Ik denk dat er in de oranje bloemen gewoon meer etherische oliën zitten, maar ik heb nooit van de hoed en de rand gevraagd...

 

verder, ik zou ze niet wassen. Goed nakijken of er geen beestjes inzitten en niet plukken op plekken waar hondjes piesen etc.

 

Ja, dat is inderdaad precies het probleem. Ik blaatte ook steeds na wat ik gehoord had: alleen de puur oranje bloemen nemen. En dat gaat heel lang goed. De ene keer zegt iemand verschrikt: oh, dat wist ik niet, blij dat je het zegt, en de andere keer knikt iemand instemmend, omdat de echo bekend klinkt...

 

Maar omdat ik een mix had gezaaid, heb ik ook geel staan en ook een soort tussenvorm. Ik ging eens op zoek naar exact het verschil tussen de werking van de verschillende kleuren, en ik kan het gewoon niet vinden!! Jaaa, het verhaal dat je oranje moet kiezen, komt een enkele keer bovendrijven, maar het waarom hoor je nooit. Maar heel vaak wordt het niet eens gezegd, dus die persoon vind het mogelijk ook niet noemenswaardig verschillend.

 

Dit is tot nu toe het enige antwoord dat ik vond: http://pollekens.webforums.nl/forum/viewtopic.php?t=6021

 

Ik kan me ook een keer het argument (geen linkje, want weet niet meer waar en wanneer gelezen) dat je alleen planten mag gebruiken met de toevoeging officinalis.... omdat je dan er van uit kan gaan dat die plant vroeger in de kloostertuinen heeft gestaan. En dat de recepten die bewaard zijn gebleven, gebaseerd zijn op deze planten. Zit wat in, maar het zou ook suggereren dat andere planten waardeloos of niet te gebruiken zouden zijn. Onzin natuurlijk.

Bovendien: het is moeilijk te achterhalen of de verhouding van werkzame stoffen in de loop der eeuwen niet tóch veranderd is, onder invloed van weer, klimaat, voedingstoffen van planten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Jasmin.

 

Lekker dat jij nieuwsgieriger bent als ik, daar heb ik ook nog wat aan! Mijn moeder zei altijd "liegen dat het gedrukt staat", daar denk ik tegenwoordig vaker aan, je kunt van alles opschrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Daarmee bedoel ik alleen maar dat we niet zomaar alles moeten geloven wat we lezen

 

Als ik zo dat antwoord op Pollenkes lees maakt het wat hem betreft niet zoveel uit, de oranje of de gele. Maar ja, wie is die Paul? Dat is wel het probleem van internet, iedereen kan er wat op schrijven. De Kruidkundige van wie ik het gehoord heb vond ik zelf wel een deskundige vrouw, het is jammer dat ik het haar niet gevraagd heb.

 

Ik denk dat het ook erg belangrijk is hoe de plant groeit, waar hij staat. Een gele in een natuurlijke omgeving is te prefereren boven een oranje op een vuilbelt zou ik denken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch alleen de oranje, officinalis, soort gebruiken. De gele is niet voor niets geel... dat vinden mensen mooi. En als iets wordt gekweekt/gefokt voor de mooi, dan is het meestal minder sterk/goed/gezond(niet de plant zelf, maar de stoffen)/geneeskrachtig.

Maar dat is mijn gedachte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was in elk geval de eerste die ik een antwoord zag geven. En er tenminste over nagedacht had.

 

Ik heb zojuist mijn eerste product gemaakt. Volgens een recept van Daniëlle Houbrechts. Vaseline verwarmd, goudsbloem gehakt met steeltjes erbij, en toen ik niet genoeg had, ook wat gele erbij gehakt, want die had ik toevallig meegenomen om als sierbloem in een vaasje te zetten, samen gemixed, een nachtje laten staan, en vanmorgen gezeefd door een fijnmazig theezeefje.

 

Zo goed als geen bezinksel, hier en daar een donker pikkeltje. Vind ik wel cool eruit zien. Herinnert me aan een kruidenhaarvet, waar ook de pikkels (veel sterker) nog steeds inzitten. Het staat nu te harden. Met dit warme weer misschien wat langzamer, maar ziet er goed uit. Manlief wou zijn vinger er al door halen, maar ik wil het eerst nog wat harder.

 

Ik ben van plan om bij De Hekserij ook wat lege zalftubes te bestellen. Ik heb inmiddels al wat bijenwas, en de olie moet nog twee weken extra trekken...

 

Gelukkig bloeit de Goudsbloem als een gek, en kan ik voorlopig wel vooruit met experimenteren.

 

 

edit: De vaseline heb ik gekocht bij de Wibra. Merk: Herbamedicus, 250 ml, 100% vaseline zonder toevoegingen, 1 euro per pot, het eindproduct weer in het oorspronkelijke potje gegoten, nauwelijks verlies aan inhoud... oorspronkelijke etiket er af gekrabt

 

edit2: Vergeten te zeggen: ook wat druppeltjes EO Lavendel toegevoegd

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit2: Vergeten te zeggen: ook wat druppeltjes EO Lavendel toegevoegd

 

Wat is EO lavendel?

Ik heb calendulablaadjes op olie staan ( voor de geïrriteerde huid, en calendulablaadjes op alcohol..voor tinctuur dus). Ik moet wel weten of ik er iets mee ga doen. Verder heb ik bloeiende tijmtopjes op olie staan ( om een anti-hoest smeersel te maken voor de winter), en rozemarijn op olijfolie..eigenlijk om aardappeltjes in te bakken, maar ik wacht wel even af of dat nu kan, vers kruid in olie en dan innemen. Ik heb die vraag bij een kruidkundige neergelegd maar nog geen antwoord. Als je het verhit zal het sowieso wel gaan denk je niet?

Waar denk je de vaseline voor te gebruiken Jasmin?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. etherische olie

 

2. Droge huid. Iedereen hier thuis heeft wel een vorm van droge huid. Soms bijna excemerig... zo dat de droge huid schilfert en dikkeriger wordt...

 

Tot nu toe ben ik het meest tevreden met mijn bloemenmengsel op walnotenolie. Maar ik probeer gewoon wat in de rondte. En het BINGO-recept zal dan een blijvertje worden.

 

De vaseline werd met een knipoog ( door Daniële H.)aangeraden om te gebruiken na een dagje tuinieren voor de handen. In mijn gezicht ga ik geen vaseline smeren trouwens. Veel te glimmend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb calendula zalf gemaakt met vaseline. gewoon met het beetje wat ik nog had staan en de bloemetjes van Jasmin! Erg leuk om te doen, en geen werk! Heb het potje in de koelkast gezet waar het gestold is tot een stevig handzaam zalfje. Als hij buiten de koelkast staat zal het gewoon de dikte van vaseline krijgen denk ik. Ook wat bloemetjes op ( amandel) olie gezet, maar dat moet nog een poos trekken. Hmm....dit " smaakt" naar meer....

 

xaxhn522141371155988.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...