Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Als je dan aan de gang gaat,vergeet dan niet om ook een pot goudsbloemolie er bij te maken,voor als je in de winter erg snel door je zalf bent,dan heb je in ieder geval nog reserve om bij te maken.Ik doe dat elk jaar weer,en moet ook altijd weer bij maken.Want de kinderen gebruiken ze voor werkelijk alles hier Ik zag zelfs de kat al met de zalf op zn koppie ,die had ook een wondje.En mams zalf werkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

@Katja en Eveline, mocht je nou niet tot volgend jaar willen wachten, je kunt voor niet al teveel ook goudsbloem kopen bij een webwinkel: accense heet het. In 2012 heb ik weliswaar mijn eigen bloemen gekweekt, gedroogd en verwerkt in zalf en olie maar vorig jaar ging het mis. Ik was laat met kweken en uiteindelijk zijn de plantjes helemaal niet ontwikkeld Niet leuk maar de voorraad zal was bijna op en dus ben ik op zoek gegaan en vond ik van Jacob Hooy de goudsbloemen. Met een zak van 250 gram (8,55 euro) doe je al heel lang.

 

Is natuurlijk niet zo leuk als wanneer je je eigen bloemen kweekt, droogt en verwerkt (heb ik in 2012 gedaan ) maar toch...

 

En dan kun je gelijk zelf calendula olie maken, want die is in de webwinkel weer heel duur! Niet normaal als je bedenkt hoe makkelijk je het zelf maakt. Van mijn olie van 2012 gebruik ik nog steeds en er zit nog steeds geen rans in (soms komt dat na een jaar...)

 

Of anders zijn er soms moestuinforummers in de buurt die je wel willen laten oogsten van hun eigen Is ook een idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit dit topic door te spitten en wordt wel een beetje gallisch van de verschillende recepten die hier staan..en die eigenlijk een eigen topic moeten hebben. Zodat hier alleen de calendulazalf van vaseline en van vaseline en bijenwas staat, en dat al die andere recepten en tincturen ook gemakkelijk terug te vinden zijn...

Zo zag ik hier:

st.jansolie

weegbreetinctuur,

goudsbloemolie,

tijmolie

en lees ik over lippenbalsem..

Persoonlijk vind ik dit erg rommelig...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hoi Jet,

Ik heb ca 40 gram gedroogde toppen op 100 gram olie gezet (net gedaan). De olie trekt in de brandnetel, ik denk dat er meer olie bij moet.

Het liefst maak ik er iets van dat stevig is, maar nog wel prettig smeerbaar

De verhouding brandnetel olie kan ik ook niet goed terugvinden op internet.

Olie - bijenwas ga ik proberen, 1:6

Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

(Dank je wel Henk voor je uitleg over youtube filmpjes plaatsten)

 

recept olie/bijenwas website 1:

Zalf voor snij- en schaafwonden.

2 dl medicinale goudsbloemolie

25 g bijenwas

2 druppels etherische lavendel olie

 

(combineert de anti-bacteriële goudsbloem met de adstringende en ontstekingsremmendelavendel)

 

Website 2: Hier drie voorbeelden voor o.a. lipbalsem, en werken met o.a. bijenwas...

https://youtu.be/XGwrQCcpofo

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...