Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren au bain marie wat vaseline gesmolten, en er de bloemblaadjes van maar liefst 4 goudsbloemen doorheen gedaan. Of had ik de hele bloemen (gehakt of niet?) moeten doen?

Ik heb het heeeeeel langzaam weer af laten koelen, aangezien het de hele nacht in een bak met langzaam afkoelend water stond.

Vanmorgen weer opgewarmd, en zitten smeren om het te zeven en in een schoon potje te doen.

Maar het is helemaal niet oranje? Moet het echt koken?

 

Bij mij werd het niet oranje, wel donkergelig...

 

Ik had er best veel bloemen gehakt in, inclusief de stelen en kleine blaadjes. Gewoon de toppen die ik geknipt had op ongeveer 10, 12 cm. Twee handen op een pot van 250 ml.

 

Ik had het ongeveer 5 minuten laten koken, en de volgende dag weer. Dat maakt het zeven ook zo makkelijk (theezeefje). In mijn recept stond: vier handen haksel op een pond vaseline...

 

Toen ik niet genoeg oranje had, heb ik er ook een paar gele goudsbloemen bij gedaan, om het vereiste volume te maken.

 

Met het resultaat zijn mijn handen erg tevreden. Voor veel meer kan je het niet gebruiken. Mogelijk waren ze ook tevreden met pure vaseline, geen idee. In elk geval: ik doe nou elke dag wat van mijn smeersel op mijn handen, en de ruwheid en grofheid is weggetrokken.

 

Ik had ook met het snijden van de pronkbonen een bedrijfsongevalletje: een echt flitterdun velletje van mijn vinger afgesneden. Zo scherp was mijn nieuwe mes/schaaf ... niet eens bloed, leek wel werk van een chirurg... gelijk de magische vaseline erop gedaan om de huid te beschermen tegen binnenkomend vuil, pleistertje er op... en weer verder aan de slag.

Ook hier geen controle groep voor het wetenschappelijke bewijs... maar ben zeer tevreden... herstel gaat voorspoedig van dit gruwelijke ongeluk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren au bain marie wat vaseline gesmolten, en er de bloemblaadjes van maar liefst 4 goudsbloemen doorheen gedaan. Of had ik de hele bloemen (gehakt of niet?) moeten doen?

Ik heb het heeeeeel langzaam weer af laten koelen, aangezien het de hele nacht in een bak met langzaam afkoelend water stond.

Vanmorgen weer opgewarmd, en zitten smeren om het te zeven en in een schoon potje te doen.

Maar het is helemaal niet oranje? Moet het echt koken?

 

Bij mij werd het niet oranje, wel donkergelig...

 

Ik had er best veel bloemen gehakt in, inclusief de stelen en kleine blaadjes. Gewoon de toppen die ik geknipt had op ongeveer 10, 12 cm. Twee handen op een pot van 250 ml.

 

Ik had het ongeveer 5 minuten laten koken, en de volgende dag weer. Dat maakt het zeven ook zo makkelijk (theezeefje). In mijn recept stond: vier handen haksel op een pond vaseline...

 

Toen ik niet genoeg oranje had, heb ik er ook een paar gele goudsbloemen bij gedaan, om het vereiste volume te maken.

 

Met het resultaat zijn mijn handen erg tevreden. Voor veel meer kan je het niet gebruiken. Mogelijk waren ze ook tevreden met pure vaseline, geen idee. In elk geval: ik doe nou elke dag wat van mijn smeersel op mijn handen, en de ruwheid en grofheid is weggetrokken.

 

Ik had ook met het snijden van de pronkbonen een bedrijfsongevalletje: een echt flitterdun velletje van mijn vinger afgesneden. Zo scherp was mijn nieuwe mes/schaaf ... niet eens bloed, leek wel werk van een chirurg... gelijk de magische vaseline erop gedaan om de huid te beschermen tegen binnenkomend vuil, pleistertje er op... en weer verder aan de slag.

Ook hier geen controle groep voor het wetenschappelijke bewijs... maar ben zeer tevreden... herstel gaat voorspoedig van dit gruwelijke ongeluk...

 

Bij mij werd het ook niet zo oranje als bij Jootje..ook meer gelig, maar ik wijt dat aan het feit dat ik kokosvet erbij heb gebruikt..

Goed idee Jasmin, ik ga het voor de handen gebruiken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, misschien moet ik toch wachten tot de officinalis gaat bloeien. Nu had ik er eentje met oranje aan de binnenkant en een mooi donkerder dotje kleur aan de buitenkant van het blad.

Ik heb niet eens een lichtgeel zalfje

 

Ik heb zo'n idee dat de kleur van de bloem niet zo essentiëel is. Wel de verhouding. Vier bloemen lijkt me weinig. Ik neem steeds een minimum van twintig of meer.

 

Voor de volgende keer: je handen tegen elkaar: kommetje vormen... en daarmee afmeten... twee kommen op 250 ml bleek prima te werken. En het gefilterde spul weer teruggegoten in de originele pot... scheelt weer gedoe met potjes zoeken.

 

En je mag gewoon de gesneden en gekneusde steeltjes meekoken. Hier wel. Bij de olie zou het gaan schimmelen als het er in bleef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zitten er wel goede stoffen in de steeltjes?

En ik heb lang niet zoveel vaseline nodig.. Ik had nu 2 lepels vaseline en dus 4 bloemen, gesmolten in een koffiemok

Vandaar dus ook niet in een pannetje, dat zou de bodem niet eens bedekken

 

 

Kan ik je niet met zekerheid zeggen. Vandaar dat ik gewoon meerdere recepten ga uitproberen. Dit was leuk, omdat het snel gaat, en snel resultaat geeft. Die olie moet nog wel een tijdje staan, voordat ik aan de slag kan.

 

Via Jootje kwam ik hier: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=133

 

Maar als een recept doet wat ie belooft, in dit geval zachte handen, dan vind ik het allang best. Misschien is de rest van de plant net zo werkzaam, maar moeilijker te conserveren...

Of we moeten die Daniëlle eens een mailtje sturen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zitten er wel goede stoffen in de steeltjes?

En ik heb lang niet zoveel vaseline nodig.. Ik had nu 2 lepels vaseline en dus 4 bloemen, gesmolten in een koffiemok

Vandaar dus ook niet in een pannetje, dat zou de bodem niet eens bedekken

 

 

Kan ik je niet met zekerheid zeggen. Vandaar dat ik gewoon meerdere recepten ga uitproberen. Dit was leuk, omdat het snel gaat, en snel resultaat geeft. Die olie moet nog wel een tijdje staan, voordat ik aan de slag kan.

 

Via Jootje kwam ik hier: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=133

 

Maar als een recept doet wat ie belooft, in dit geval zachte handen, dan vind ik het allang best. Misschien is de rest van de plant net zo werkzaam, maar moeilijker te conserveren...

Of we moeten die Daniëlle eens een mailtje sturen...

 

Ik heb het ook gelezen..vorig jaar heb ik haar twee x gemaild met een vraag, maar geen antwoord gehad..ze is vast te druk Ik vond het wel leuk om te lezen, ook over de hele plant.Dank dus voor de link. Bij Agnes`kruidentuin heb ik vorig jaar een workshop kruidencreme maken gedaan, ook met van die korrels waar Danielle over spreekt, maar ik vond het maar slecht houdbaar, na 4 week begon het zwart te worden..dus moet je het snel opmaken

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het over de was-korrels?? Die heb ik ook op de kop getikt. Met het idee dat die tenminste zuiver zijn... Zou dat dan niet zo zijn? Of heb je het over andere korrels???

 

Ik heb het er even bijgepakt, ik had na de cursus een potje gekocht om nog crème te maken. het is: Emulsan, metthyl Glucose sesquistearate.

het ligt geloof ik niet aan de korrels, maar aan de thee-bereiding die we er bij gebruikten om de crème te maken, er ging "thee" in, etherische olie en deze korrels...

Ik heb het even gegoogled, en de korrels gaan de vuilnisbak in...

 

http://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=en&u=http://truthinaging.com/ingredients/peg-20-methyl-glucose-sesquistearate&ei=w0EUTtxUifiyBszv6IQP&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dmethyl%2BGlucose%2Bsesquistearate%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DyC6%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26prmd%3Divns

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmorgen de zalf gemaakt.

Moet nu geloof ik 3 dagen trekken, en dan weer warm maken, en zeven als ik het goed heb.

 

O, Greetje, ik heb het maar 1 nacht laten trekken..daarom was het misschien nog niet zo oranje...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg vrijdag het tijdschrift van Jamie Oliver in de bus.

Staat een advertentie in, Grow Your own Drugs (nee geen wiet ) van James Wong.

De heilzame werking van planten, vruchten, bloemen en kruiden uit eigen tuin.

Wordt uitgezonden op rtl welke staat er niet bij, ik denk vanaf augustus.

Heb al gekeken op de site van RTL maar tsaat er nog niet bij.

Als ik het weet zal ik het melden.

Schijnt op de Belgische tv al te zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg vrijdag het tijdschrift van Jamie Oliver in de bus.

Staat een advertentie in, Grow Your own Drugs (nee geen wiet ) van James Wong.

De heilzame werking van planten, vruchten, bloemen en kruiden uit eigen tuin.

Wordt uitgezonden op rtl welke staat er niet bij, ik denk vanaf augustus.

Heb al gekeken op de site van RTL maar tsaat er nog niet bij.

Als ik het weet zal ik het melden.

Schijnt op de Belgische tv al te zijn geweest.

Leuk! Ik heb wel het boek Grow Your own Drugs van James Wong maar op tv heb ik heb nog nooit gezien.

We kunnen hier geen BBC ontvangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...