Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Ja, dezelfde manier als Jasmin. vaseline smelten in een pannetje, gesneden bloempjes erbij roeren, heb het misschien een minuut laten pruttelen en toen uitgezet. Een dag later weer verwarmd, en net als Jasmin, door een theezeefje, zo het potje in gegoten. Vond het ook verrassend hoe "helder" de substantie werd. Ik wil dit zeker wat uitgebreider gaan doen, maar op dit moment geen bloemen in de tuin zoals kamille enzo. Mijn dochter vond het ook razend interessant dus wel leuk om samen te gaan brouwen volgend jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaseline gebruik je voor harde huid: ellebogen, knieën, ruwe handen of voeten. Het trekt niet in je huid, maar legt er een filmpje overheen. Beschermt zo tegen vocht, weersinvloeden, dekt ook beschadigde huid af tegen mogelijke infecties.

 

Olie trekt eventueel wel in je huid. Olie kan je over je hele lichaam gebruiken, dat zou ik zeker niet aanraden met vaseline...

Je gaat enorm glimmen, plakken en je benauwd voelen met teveel vaseline.

 

Het is een kwestie van kiezen, afhankelijk van je doel. Voor je gezicht kan je beter een lichte creme gebruiken, en geen vette olie, en zeker geen vaseline. Behalve dan als je gaat slapen misschien, want een dag later is alles wel weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zalf heb ik gewoon gemaakt om het eens te proberen, gewoon omdat het leuk is en het er schetig uit ziet. Grinnik! Ik vind overigens dat de structuur van de vaseline veranderd is, zeker als je het in de koelkast bewaar, het is vaster nu. En, het zal wel toeval zijn, maar mijn dochter had gister een aantal muggenbulten, die blijft ook dagen van die dikke bulten houden, zalf erop-weg jeuk. vanochtend had ze nog rode vlekken, maar geen bulten meer. Ik.zelf had een verse schram op mijn bovenbeen, zalf erop , het prikken was gelijk weg, en de roodheid is nu ook weg, alleen nog een dun streepje! En ja, ik geloof ook in Derk Oglivie! LOL heb ook de olie gemaakt, maar die moet nog een week of wat staan. De zalf is gewoon heel snel klaar, en amper meer werk als de olie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dezelfde manier als Jasmin. vaseline smelten in een pannetje, gesneden bloempjes erbij roeren, heb het misschien een minuut laten pruttelen en toen uitgezet. Een dag later weer verwarmd, en net als Jasmin, door een theezeefje, zo het potje in gegoten. Vond het ook verrassend hoe "helder" de substantie werd. Ik wil dit zeker wat uitgebreider gaan doen, maar op dit moment geen bloemen in de tuin zoals kamille enzo. Mijn dochter vond het ook razend interessant dus wel leuk om samen te gaan brouwen volgend jaar!

 

Ik kan aan heel veel (biologisch verantwoorde) kamille komen... Mijn eigen kamille is geoogst, maar ik kan nog genoeg plukken als je interesse hebt...

Die saliestruik kunnen we ook nog flink bijsnoeien... en met salie kan je ook een boel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje: het recept op de 1e pagina van dit topic geeft het gebruik van bijenwas aan, hebben jullie dat nu gebruikt of niet? Jasmin, ik zou ook graag wat kamille reserveren...ik ben 2e week van juli in NL ( helaas helaas niet op tijd voor de moestuindag, jammer vind ik dat.)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje: het recept op de 1e pagina van dit topic geeft het gebruik van bijenwas aan, hebben jullie dat nu gebruikt of niet? Jasmin, ik zou ook graag wat kamille reserveren...ik ben 2e week van juli in NL ( helaas helaas niet op tijd voor de moestuindag, jammer vind ik dat.)

 

Ik had al wat erg uitgebloeide kamille voor je hangen. Maar alleen voor zaad. Ik kan ook gewone erbij voor je drogen.

 

 

De bijenwas ga ik gebruiken als de olie goed is. Nog minimaal twee weken wachten. En voor mijn part zelfs nog iets langer... hij moet lekker sterk worden... is dus een totaal ander recept dan met de vaseline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo dat ik door al die receptjes op de verschillende pagina`s een beetje verward raak...ik zoek me af en toe suf waar wat staat..de oude dag hè .

Laat je enkele weken lang dezelfde blaadjes in de olie of zeef je het en voeg je opnieuw toe om het sterker te maken zoals ik dat doe met de tinctuur?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo dat ik door al die receptjes op de verschillende pagina`s een beetje verward raak...ik zoek me af en toe suf waar wat staat..de oude dag hè .

Laat je enkele weken lang dezelfde blaadjes in de olie of zeef je het en voeg je opnieuw toe om het sterker te maken zoals ik dat doe met de tinctuur?

 

 

Ja, die olie is ook weer te makkelijk voor woorden. De eerste zeving al gedaan, en weer nieuwe toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vul het weckflesje zo vol mogelijk met de oranje blaadjes van de goudsbloemen en druk de bloemen lichtjes aan.

Vul daarna tot de rand bij met de alcohol en sluit het flesje goed af.

Zet het flesje op een donkere koele plaats en schud het iedere dag even om.

 

ik lees je recept terug en ontdek dat jouw recept voor de calendula eigenlijk hetzefde is als het mijne met de weegbree. Sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vul het weckflesje zo vol mogelijk met de oranje blaadjes van de goudsbloemen en druk de bloemen lichtjes aan.

Vul daarna tot de rand bij met de alcohol en sluit het flesje goed af.

Zet het flesje op een donkere koele plaats en schud het iedere dag even om.

 

ik lees je recept terug en ontdek dat jouw recept voor de calendula eigenlijk hetzefde is als het mijne met de weegbree. Sorry!

Brabantia stuurde me per PM het recept van weegbree-tinctuur, ik zet het recept even hierbij:

 

Hoeveelheden is niet mijn sterkste kant maar ik doe het zo:

- ik gebruik een klein jampotje waar ik de blaadjes van de smalle weegbree in verzamel,

- ongeveer drie kwart vol, mag ook voller.

- Daar schenk ik een sterke vodka bij (meer dan 37% alcohol) totdat alles onder staat.

- Deksel dicht en gedurende twee weken elke dag even schudden.

- Na twee weken (of drie, ik heb het idee dat het niet zo nauw komt) zeven en de donkerbruine tinctuur in donkerbruine glazen flesjes (met pipetje is handig) schenken.

 

Ik bewaar mijn tinctuur in de koelkast, het blijft daarin zeker een half jaar goed, langer wellicht ook (ik ken iemand die tincturen heeft van drie jaar oud en die beweert dat ze nog net zo sterk zijn).

Ik droog ook weegbreeblaadjes. Zo heb ik het hele jaar door een mondwater dat helpt bij aften en gorgeldrankje bij keelpijn (anti-septisch). De gedroogde blaadjes een nacht in water laten wellen.

 

veel tinctuurplezier!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lekker

Edit: ik zie vele verschillende recepten, met zeer verschillende hoeveelheden tijm, suiker of honing. Heeft iemand hier een succesrecept? Ik maak even een Tijmsiroop topic aan.

 

ik had een tijd geleden gepost hoe je tincturen maakt met tijm als voorbeeld hoor.

daar stond ook voorbeeld voor hoestsiroop bij...volgens mij in het doe het zelf of recepten topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook een keer het argument (geen linkje, want weet niet meer waar en wanneer gelezen) dat je alleen planten mag gebruiken met de toevoeging officinalis.... omdat je dan er van uit kan gaan dat die plant vroeger in de kloostertuinen heeft gestaan. En dat de recepten die bewaard zijn gebleven, gebaseerd zijn op deze planten. Zit wat in, maar het zou ook suggereren dat andere planten waardeloos of niet te gebruiken zouden zijn. Onzin natuurlijk.

Bovendien: het is moeilijk te achterhalen of de verhouding van werkzame stoffen in de loop der eeuwen niet tóch veranderd is, onder invloed van weer, klimaat, voedingstoffen van planten...

 

nou zou het zomaar kunnen dat dat was wat ik gepost had.

maar net dat officinalis betekent dat het in kloostertuinen heeft gestaan, dat is ten dele waar maar officina komt van de ruimte waar de kruidenmedicijnen werden bereid.

de recepten die bewaard zijn gebleven zijn idd gebaseerd op die planten maar dat wil NIET zeggen dat andere planten geen medicinale kwaliteiten hebben natuurlijk.

de verhouding van werkzame stoffen is in de loop der eeuwen vrijwel zeker veranderd wegens milieuvervuiling, grondveranderingen enz enz.

zelf kweken onder omstandigheden is dus altijd het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren au bain marie wat vaseline gesmolten, en er de bloemblaadjes van maar liefst 4 goudsbloemen doorheen gedaan. Of had ik de hele bloemen (gehakt of niet?) moeten doen?

Ik heb het heeeeeel langzaam weer af laten koelen, aangezien het de hele nacht in een bak met langzaam afkoelend water stond.

Vanmorgen weer opgewarmd, en zitten smeren om het te zeven en in een schoon potje te doen.

Maar het is helemaal niet oranje? Moet het echt koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...