Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...
Ik trouwens ook, smeer de olie op mijn gezicht...echt ik word met de dag knapper! Da`s overdreven natuurlijk, maar ik zie wel degelijk verschil! En ik heb een lekker zacht bekkie!

 

Wel, ook ik smeer voor het slapen. Ideaal, bevalt prima. Heb de olie in een flacon van handzeep met pompje gedaan. Gaat handig hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nogmaals een calendula-project: body milk!

 

Ietsje ingewikkelder dan de andere calendulzalven. Maar prima te doen. Het ingewikkeldste was ingrediënten bestellen, en een niet al te ingewikkeld recept tegen het lijf lopen. Het uitvoeren is niet zo moeilijk.

 

dscn5012n.jpg

 

Het eindproduct wou ik in een flesje doen, maar het viel dikker uit dan ik had verwacht, en daarom maar in twee kleine potjes gedaan.

 

dscn5014b.jpg

 

Het calendula-component was de tinctuur die er in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste calendula-activiteit.... calendula-sticks...

 

dscn5037m.jpg

 

 

Probeersel. Leek me wel handig om een soort muggenstick tegen de jeuk te hebben.... maar ik weet nog niet of het werkt. Ik had gewoon een bestaand lippenbalsem recept een beetje omgebogen, zodat de calendula-zalf er in kon... maar die is nou wel flink verdund door de andere ingrediënten (cacaoboter, sheabutter, bijenwas...), en voor de grap heb ik er wat calendula-bloemblaadjes in meegegoten, gewoon ongezeefde zalf gepakt...

 

Maar als lippenbalsem nog steeds prima te gebruiken. Of om schrale plekken op de huid héél dun in te vetten, gaat eigenlijk wonderbaarlijk goed, als je bedenkt dat het maar een heel dun filmpje op de huid achterlaat... en toch effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar het recept Jasmin, zit alles wat op tafel staat erin?

 

Ik ben er verschillende aan het uitproberen. Gewoon oefenen met verhoudingen en emulgatoren. De recepten heb ik van het Zeepforum, als je wilt kan ik ze ook PM-en.

En ja... het meeste van wat op tafel staat zit er in (behalve die flesjes met die witte tuut-dopjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te makkelijk voor woorden... je snippert papier (geen kopieerpapier), laat het weken in lauw water.. mixer er op, evt. staafmixer eroverheen... en je hebt een drap die je kan scheppen... ik heb hier een zeefje gebruikt voor het melkkloppen, daarna druk je het water eruit... handdoek eronder, theedoeken erop... en dan heb je al een nat papier... kan je ophangen om te drogen, of even het strijkijzer er overheen. Helemaal gratis, niks ingewikkelds nodig...

Ik ga even mijn foto's zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Goedenmiddag ik zie nu jullie berichten staan over de goudsbloemzalf en ook dat er vaseline word gebruikt vaseline is niet geschikt voor de goudsbloem zalf omdat vaseline niet door de huid opgenomen word en er alleen een vettige laag achter laat vaak word er varkensvet voor gebruikt of dus idd de Bijenwas maar dan heb je wel de zuivere bijenwas nodig zonder bleek dus niet de witte soorten de natuurlijke is goudgeel die is op internet helaas moeilijk te verkrijgen ik haal mijn bijenwas gewoon bij een imker die heeft er meestal genoeg van liggen als er vragen zijn over het maken van de zalf wil ik julie graag verder helpen

 

mvg en Blessed Be Covenwitch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt in principe helemaal gelijk hoor, Covenwitch. Maar in de praktijk pakt het toch prettig uit. Mijn ervaring tenminste.

De vaseline komt als een filmpje op je huid, en je moet gewoon niet jezelf compleet lichamelijk insmeren, maar stukjes en plekjes....

Ik vind persoonlijk bijenwas zo stug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn familie met een droge exceem-achtige huid vonden de calendula vasiline heel fijn. Die maak ik volgend jaar weer!

 

Varkensvet is wel een goede tip. Daar heb ik potten vol van waar ik nooit iets mee doe

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok dat is idd persoonlijk je kunt hem natuurlijk ook lekker smeerbaar maken door niet te veel was erbij te doen ik bedoel ook dat de zalf zo natuurlijk mogelijk moet zijn wil je neven effecten voorkomen als je alles zuiver gebruikt zul je vrijwel nooit allergische reacties optreden.

bijv als je vaseline verwarmt en er Aloe vera Gel uit een blad bij doet heb je wel een prima gezichts creme (verjongende Creme) alleen door de vaseline word het niet goed opgenomen in de huid dus blijft de werking minder merkbaar

 

BB Covenwitch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik heb wel een mooie vraag voor je. Ik heb ontdekt dat bijvoorbeeld het sap van dahliabloemblaadjes bij mij exceemachtige plekken deed verminderen/verdwijnen... wekenlang...

Hoe zou je dat waterige sap het beste houdbaar kunnen maken?

Een creme is ook maar zo beperkt houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Jasmin over je vraag als je het afkooksel van de blaadjes gebruikt kun je het sap ook invriezen het is wel aangeraden om de deksel erop te houden tijdens het koken en afkoelen omdat de etherische olie uit het blad zeer vluchtig is en dan verdwijnt je kun het bijv bewaren

in verschillende flesjes zo kun je het langer gebruiken ik hoop dat je dat bedoelde

 

BB Covenwitch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...