Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Gisteren een ander soort calendula zalf gemaakt, met bijenwas.

Rondzoekend op internet kwam ik steeds de verhouding 60ml olie op 10 gram bijenwas tegen.

 

Dus:

60 ml medicinale olie

10 gr, bijenwas (korrels)

 

au bain marie verwarmen, tot de korrels opgelost zijn

 

eventueel druppels etherische olie (geranium, lavendel) naar wens bijdruppelen

 

In gereedstaand potje gieten, deksel er op, en af laten koelen Etiketje met datum en inhoud plakken.

 

 

Dat afkoelen ging vrij snel hier.

Het resultaat is iets dat erg lijkt op de vaseline variant, Kleur zowat gelijk. Geur ook (allebei goudsbloem plus lavendel), maar de vaseline variant ruikt iets sterker en breder, waarschijnlijk gewoon de vaseline.

 

Het prettige van Zalf Nummer 2 is dat die dunner uitsmeert. Je kan flitterdun uitsmeren. Eventueel ook voor droge plekken in je gezicht. Geeft ook een mooie glans op de huid.

 

Het nadeel van Zalf Nummer 2 is dat deze niet zo makkelijk uit het potje opgelepeld wordt: stijf en hard zit het er in. Inmiddels ontdekt dat je gewoon een paar seconden je vinger er op moet leggen, en dan smelt het al waar je bij staat.

Je smeert je niet even makkelijk in als met een lotion, maar voor kleinere oppervlakten (of als je veel geduld hebt) gaat het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dit was weer supermakkelijk te doen. Alleen het wachten op het trekken van de olie duurde een tijdje. Er staan inmiddels diverse oliën te wachten. Ik had van Bonnie druivenpitolie (uit Frankrijk nogal wel, ha, ha...) gekregen, en daar heb ik calendula en kamille op laten trekken. Voor de hele gevoelige huid.

Ik begin steeds enthousiaster te raken. Het enige is dat je met best weinig basismateriaal, best veel resultaat krijgt. Ik heb nou een potje van misschien 80 ml zalf... gaan we een jaar mee doen, of langer. De vaseline, die ik goed gebruik voor de handjes... idem dito...

 

Een wax voor in het haar zou mogelijk interessant kunnen zijn in ons huis met heren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg vrijdag het tijdschrift van Jamie Oliver in de bus.

Staat een advertentie in, Grow Your own Drugs (nee geen wiet ) van James Wong.

De heilzame werking van planten, vruchten, bloemen en kruiden uit eigen tuin.

Wordt uitgezonden op rtl welke staat er niet bij, ik denk vanaf augustus.

Heb al gekeken op de site van RTL maar staat er nog niet bij.

Als ik het weet zal ik het melden.

Schijnt op de Belgische tv al te zijn geweest.

 

Grow Your own drugs, vanaf 29 juli wekelijks op rtl 4 te zien.Vanaf 16.35

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Grow Your own drugs, vanaf 29 juli wekelijks op rtl 4 te zien.Vanaf 16.35

 

Leuk, ik ben heel benieuwd en hoop het niet te vergeten ( ik ben niet zo`n tv kijker, ik vergeet vaak dat ik iets volg )

Vandaag heb ik de calendula op vaseline gezeefd en ik was een beetje teleurgesteld, het was zo lichtgeel, helemaal niet zoals ik van jullie gezien heb. misschien moest ik het een beetje meer laten koken? Ik heb de vaseline verwarmd met de goudsbloem erin en daarna drie dagen laten staan.Omdat ik bergen goudsbloem heb heb ik het gezeefde weer op een nieuwe lading bloemblaadjes gedaan. Nu maar weer drie dagen wachten. Daar ik geen lavendelolie in huis heb, en ik het idee van Jasmin om er een geurtje aan toe te voegen wel een goed idee vond, heb ik er lavendeltakjes aan toe gevoegd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je alleen de bloem erin? Ik had ook stengels en blad...

 

Jasmin, nee ik had alleen de blaadjes...bij het volgende prutje probeer ik dat. Die lavendelolie, koop je dat? Dat hebben ze hier ook vast in grote flessen.Er is hier bij ons bijna geen lavendel in de planten door de vroege droogte.

 

Greetje, èh nee ik heb het gewoon verwarmd en toen laten staan. ik ga het nog effe "aubainmarie-en"..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werd het echt donkergeel: gewoon steeltjes, blad en bloempjes gehakt en gestampt. Kort verwarmd, niet koken. Nacht laten afkoelen, volgende dag opwarmen, zeven... klaar... Te simpel voor woorden. De olie komt in mini-flesjes en is best duur: heel geconcentreerd. Etherische olie. Maar je doet er erg lang mee. Jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werd het echt donkergeel: gewoon steeltjes, blad en bloempjes gehakt en gestampt. Kort verwarmd, niet koken. Nacht laten afkoelen, volgende dag opwarmen, zeven... klaar... Te simpel voor woorden. De olie komt in mini-flesjes en is best duur: heel geconcentreerd. Etherische olie. Maar je doet er erg lang mee. Jaren.

 

Dan kan ik dat nog eens doen..zie ik ook het verschil. Weet je wat, ik maak het met het kokosvet en gehakte bloemen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker bezig geweest vandaag. Na 4 weken mocht mijn calendula olie gezeefd en in flesjes gedaan worden. Zag er mooi geel uit. Nou had ik heel handige druppelflacons gekocht, van die gewone bruine. met losse dopjes, ik dacht die draai je erop en als je dan de dop er weer afdraait zit er zo`n doppie in, met een klein gaatje ( druppelgaatje dus) Nou, wat ik ook probeer, dat werkt dus niet, terwijl , als je in de dop kijkt, zie je dat wat eigenlijk op je flesje zou moeten zitten, nog lekker in het dopje zit. Zal wel weer een blonde actie van me zijn, maar mij lukt het dus niet. Dus maar een gewoon groot gat! Eerlijk zelfs een open flesje laten stuiteren op de stenen vloer van de bijkeuken werkt niet. Het enige wat je daar aan overhoud is 3 x dweilen, en dan nog vette voetjes door het huis! Ook nieuwe olie in pot gedaan, om na een week of wat met bijenwas een zalfje van te maken. En er staat thee te trekken van citroenmelisse om morgen mijn allereerste siroop van te maken. Heb er zin in! 601_fd08826ddcb341fa149d0f49c1f186f8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werd het echt donkergeel: gewoon steeltjes, blad en bloempjes gehakt en gestampt. Kort verwarmd, niet koken. Nacht laten afkoelen, volgende dag opwarmen, zeven... klaar... Te simpel voor woorden. De olie komt in mini-flesjes en is best duur: heel geconcentreerd. Etherische olie. Maar je doet er erg lang mee. Jaren.

 

 

Links de pure vaseline, rechts de calendulazalf...

 

dscn7412.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke.....als jij die doppies er wel goed op krijgt, laat dan even weten.....ik ben straks bij jou in de buurt op vakantie...kan jij mooi mijn doppies erop draaien! Onee, dat is niet handig, dan moet ik ze vullen door het kleine gaatje!

Jasmin..... nee niet geschilderd. gestempeld en ingekleurd op stickerpapier! Uitgeknipt en opgeplakt!

Wat de kleur van de calendulazalf betreft, die van mij was nog donkerder, meer oranje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vraag van man : als je die oranje pasta op je gezicht smeert, gaat die kleur er dan nog af ??

Misschien een ideetje voor de vrouwen... bij Aveve (boerenbond), verkopen ze hier ook "uierzalf", in grote potten. Is een neutrale niet ruikende helende zalf. Misschien kan je daar ook papjes van maken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha......gezonder als de zonnebank! Ik heb erg veel lol vanavond op dit forum!

Uierzalf gebruikte ik geloof ik voor de zere billen van mijn kids, als baby. Maar, ik vind het nog niet zo gek gedacht, werkte ook erg helend, en dan een beetje goudsbloem erdoor.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ladies, mijn calendula vaseline is ook in het potje, heel wat beter als de eerste keer. Het mee-trekken van lavendeltakjes heeft weinig geur opgeleverd.

Het volgende is de zalf. Bijenwas korrels heb ik nog steeds niet, maar vandaag heb ik op een bio-markt een bijenwaskaarsje gemaakt, daar kan ik wel een stukje afsnijden toch? Even het recept zoeken nog

 

Edit: Sorry is het eerste bericht ..Jasmin kan je een beetje een indicatie geven hoeveel bijenwas ik zou moeten nemen? Voor een half potje vaseline?

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

hehe jootje, de beste vernieuwende ideeën komen toch van de mannen niet ( ). Waarom naar de apotheker lopen voor vaseline of één of ander neutraal vetje als je thuis vanalles staan hebt ??? Er staat vet in m'n tuinhuisje, frietvet in de kelder, uierzalf op het nachtkastje en olieën vind ik ook wel. Allemaal het proberen waard

Nog een idee voor de vrouwen... I.p.v. naar een masage te gaan of dure masagespullen te kopen... vraag aan manlief of hij geen vlakschuurmachientje heeft (kost bijna niks). De zool is van rubber, waarop je schuurpapier klemt... Schuurpapier eraf, zool beetje insmeren met uierzalf en lekker masseren van de benen en buik ! Tienmaal beter dan alle apparaatjes die men er speciaal voor verkoopt !!

Mèt schuurpapier kan je het nog gebruiken om eelt weg te schuren onder de voetzolen.... ipv een stukje puimsteen waar je nog geld moet voor geven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zool is van rubber, waarop je schuurpapier klemt... Schuurpapier eraf, zool beetje insmeren met uierzalf en lekker masseren van de benen en buik !

 

Zeg Ludo!!

Dit is een moestuinforum hoor, hou je fantasieën maar voor je

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer:

"zalf

De basis voor een zalf is meestal puur varkensvet. Verhit 225 gr vet in een pan. Is het vet gesmolten, voeg dan 25 gr gekneusde kruiden toe en blijf roeren tot de massa kookt. Laat alles 30 min zachtjes doorkoken. Zeef de zalf en doe hem in potjes. Is de zalf koud, dan de potjes afsluiten. Ook vaseline kan als vet gebruikt worden; voeg wanneer u dat gebruikt 25 gr kruiden toe aan 115 gr vaseline en laat het mengsel slechts 20 min doorkoken. "

(uit Alles over kruiden, kweken, gebruik voor gezondheid en kosmetika. - 1984)

Wat betreft de vlakschuurmachine, niet veroordelen voordat je het geprobeerd hebt en ik heb het geprobeerd. Het trillen van de machine op de benen geeft een geweldige massage . Alleen zien dat het rubber niet begint te "schuren", vandaar het wat invetten.... en met wat schuurpapier erop ideaal voor het verwijderen van eelt...

En eelt krijg je van in de moestuin te werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...