Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Hey ladies, mijn calendula vaseline is ook in het potje, heel wat neter als de eerste keer. Het mee-trekken van lavendeltakjes heeft weinig geur opgeleverd.

Het volgende is de zalf. Bijenwas korrels heb ik nog steeds niet, maar vandaag heb ik op een bio-markt een bijenwaskaarsje gemaakt, daar kan ik wel een stukje afsnijden toch? Even het recept zoeken nog

 

Edit: Sorry is het eerste bericht ..Jasmin kan je een beetje een indicatie geven hoeveel bijenwas ik zou moeten nemen? Voor een half potje vaseline?

 

 

Het volgende recept heb ik van Daniëlle Houbrechts:

 

1 afgestreken soeplepel bijenwas in korrelvorm

6 afgestreken soeplepels goudsbloemolie

2 druppels etherische olie (geranium, rozen, lavendel naar keuze)

 

verhouding 1:6 dus

 

Werkwijze:

Laat alles au bain marie smelten. Als de was gesmolten is, neem je de pan van het vuur, 2 druppels olie erbij.

In potje gieten en af laten koelen.

 

Dit is dus zonder vaseline.

 

 

 

Zelf heb ik wel geëxperimenteerd met de combinatie vaseline, olie plus bijenwas. Ik heb het nog niet opgeschreven, omdat ik er toen rekening mee hield dat het toch ging mislukken, niet dus.

Ik weet de verhouding niet meer, wel zoiets als 3/4 deel vaseline, rest olie, 5% bijenwas of zoiets in die richting, echt niet veel. Vanaf morgen ga ik alles opschrijven wat afwijkt of nieuw geprobeerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou 6 soeplepels hebben.....kan je de hele gemeente voorzien van een olie-tje!

Vond het nogal lastig om te bepalen hoeveel olie ik zou maken. Ik had het dus gemaakt met 100 ml. Word wat meer, dus ik had 3 en een half bruin klein flesje vol uiteindelijk. ( die halve ligt op de bijkeukenvloer

Zat dus....een voor dochterlief, een voor vriendin, en een voor Jootje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, logisch, maar ik heb denk ik maar 1 'soeplepel' olie Vandaar.

 

Theelepel??

 

Is het niet zo dat een soeplepel hier als eetlepel bedoeld wordt? Zo is dat ook in Franse recepten, une cuillère à soupe = een eetlepel..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke: Als jij gek bent, ben ik het dus ook. Maar wat doen we verkeerd? Vind het mega frustrerend. Zou zo handig zijn die druppelaar....zeker met olie of tinctuur. Ik heb het wel tig keer geprobeerd, en daarna het flesje aan manlief gegeven, nou die had ook zoiets van, schiet mij maar lek! Als je er nog achter komt, hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim een uur geleden kwam ik thuis met rode onderarmen van de courgette en soortgenoten... gelijk je tip opgevolgd, Jet... geweldig... binnen een half uur was het akelige gevoel weg, en ondertussen - bijna - ook de rode pikkels, strepen en vlekken...

 

Helemaal joepie voel ik me dat al de hocusspocus toch maar even goed werkt...

 

Ik weet niet of ik het al een keertje heb gemeld, maar de St.Janszalf werkt dus ook echt...

 

Alles wat bewezen (aan mezelf) werkt... BLIJFT!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim een uur geleden kwam ik thuis met rode onderarmen van de courgette en soortgenoten... gelijk je tip opgevolgd, Jet... geweldig... binnen een half uur was het akelige gevoel weg, en ondertussen - bijna - ook de rode pikkels, strepen en vlekken...

 

Helemaal joepie voel ik me dat al de hocusspocus toch maar even goed werkt...

 

Ik weet niet of ik het al een keertje heb gemeld, maar de St.Janszalf werkt dus ook echt...

 

Alles wat bewezen (aan mezelf) werkt... BLIJFT!!!

 

Go girl! Ja die zalf, morgen dan maar weer..ik zie er tegenop het schattige bijenwas kaarsje stuk te snijden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn man is blij met de calendulazalf/olie.....ook voor exceem achtige plekken.....Ik trouwens ook, smeer de olie op mijn gezicht...echt ik word met de dag knapper! Da`s overdreven natuurlijk, maar ik zie wel degelijk verschil! En ik heb een lekker zacht bekkie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vind het echt leuk. Vooral omdat het werkt! Heb net een St.janskruid zalfje gemaakt met vaseline....es kijken wat dat doet. Ook op olie gezet, maar dat moet een paar weken staan voordat het rood kleurt geloof ik. Ik zou nog wel iets met tijm willen, maar ja, mijn tijm is nog mini....word een project voor volgend jaar. Oohh..en iets met kamille lijkt me prettig.

Hmm..olie voor in het bad, van gele goudsbloem, dat kan ik nog wel effe maken! ))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...