Geplaatst: 14 juni 201114 j Nee, ik heb (nog) niet gemest. Dieven doe ik wel veel, maar dat doe ik ook bij de andere planten. Vaag hoor... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 juni 201114 j o en groene tomaatjes barsten als je TEVEEL water geeft Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 14 juni 201114 j heb ook ergens gelezen dat de bladeren krullen als de plant wat moeite heeft met de tomaten laten rijpen..
Geplaatst: 14 juni 201114 j staan ze in de volle zon? want dan doen planten dat ook.. ik gebruik temperzon op mijn glas om dat beetje tegen te gaan
Geplaatst: 14 juni 201114 j Auteur Jorieke heb je de tomaten pas geleden bemest, ik kan bij google vinden dat sterk opgekrulde bladeren van de gehele plant als oorzaak sterke snoei en sterke voeding (de combi dus) dit veroorzaakt, en bij sterke snoei bedoelen ze al vrij vroeg pluizen waneer de pluizen nog jong zijn.ook met name als de top gebroken is treed dit op, kan het niet zien maar volgens mij bij jullie beide niet het geval, nuja het was volgens mij een eeuw oude info. dus misschien beetje achterhaald Hans wat zijn pluizen? Dieven? Toevallig was het wel zo dat ik mijn zieke broertje fiks gediefd had..terwijl dat helemaal niet moet met een kers..maar hij had ook moeite met het vormen van diepgaande wortels. Verder heb ik bij alle tomaten bemerkt dat ze behoorlijk reageren op mijn laatst gegeven gift (verdunde) smeerwortelgier, de bovenste blaadjes krullen zich naar binnen en naar onderen ( van plezier?) en de planten kleuren echt heel diep groen, bijna blauw...eng gewoon. Het werd weer een beetje normaler nadat ik 2 dgn later er een fikse lading water achteraan had gegoten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 juni 201114 j Ik heb de kas dag en nacht open, dus echt bloedheet wordt het er nu niet. En de planten er naast doen het prima. De basilicum, ananaskers en de andere tomaten.Ik wil niet ieder idee de grond in boren hoor Tot nu toe leeft ie nog, en kan ik geen beestjes vinden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 juni 201114 j Auteur Ja, misschien heeft jouw tomaat wat de mijne ook had, het niet goed water kunnen opzuigen vanwege een onderontwikkeld wortelgestel..mijn tomaat had om een of andere reden alleen wortels boven de oude kluit gevormd en niets eronder...dat is nu mijn theorie. In de pot doet ie `t trouwens nog steeds, en lijkt een beetje beter, maar het is duidelijk een achterblijvertje.Moet de ananaskers trouwens in de kas? Ik heb ze van iemand gekregen en in de volle grond gezet op het vruchtstuk. Het zijn nog niet moeders mooiste plantjes.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 juni 201114 j Hans wat zijn pluizen? Dieven? Toevallig was het wel zo dat ik mijn zieke broertje fiks gediefd had..terwijl dat helemaal niet moet met een kers..maar hij had ook moeite met het vormen van diepgaande wortels. Verder heb ik bij alle tomaten bemerkt dat ze behoorlijk reageren op mijn laatst gegeven gift (verdunde) smeerwortelgier, de bovenste blaadjes krullen zich naar binnen en naar onderen ( van plezier?) en de planten kleuren echt heel diep groen, bijna blauw...eng gewoon. Het werd weer een beetje normaler nadat ik 2 dgn later er een fikse lading water achteraan had gegoten. ja dieven en pluizen is hetzelfde, bij jouw klopt het verhaal dan aardig of zelfs precies van de combinatie snoei en voedsel als oorzaak.opzich is het wel zo dat de top vaker opkruld gewoon van de kracht dat een tomaat heeft van groeien, denk wel dat hij dan naar zijn zin heeft dussoort van plantenplezier heeft Alle gieren zijn flink sterk, mensen zijn bv gauw geneigd om een gier te maken en dan bv de planten in het water 2 weken ipv 1 week te laten staan of bak in zon zetten wat de gier enorm versterkt waardoor dan ook extra verdunnen (dus meer dan volgens handleiding) met water automatisch moet volgen maar wat veel vergetenik vindt plantengieren echt tof want ik merk ook het donkergroene van planten op.Valt me mee dat je krultomaat nog leeft ,ik heb/had eigenlijk weinig hoop voor zulke sterk gekrulde planten. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 15 juni 201114 j @Appelvrouw: nee ze hoeven niet per sé in de kas, maar ik had nog wat ruimte en dus heb ik er 2 in de kas en de rest buiten. Die in de kas doen het wel al veel beter. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juni 201114 j misschien heb je wat aan deze link Joriekehttp://www.gardeningknowhow.com/vegetable/tomato-leaves-curling.htm
Geplaatst: 16 juni 201114 j dit zegt de groente en fruit enceclopedie erover:Bladkrul: Bladkrul bij de onderste bladeren is een natuurlijke reactie van de plant. De bladeren krullen sigaarvormig op. Oorzaken zijn wind en tocht, felle zonneschijn en droge grond. Vooral buitentomaten hebben er last van. U hoeft deze bladeren niet onmiddelijk te verwijderen.
Geplaatst: 16 juni 201114 j Ja maar er is duidelijk onderscheid tussen bladkrul in de top heel gewoon normaal en niet schadelijken bladkrul van de gehele plant zoals J en J hebben wat mij wel schadelijk lijkt. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 16 juni 201114 j volgens het linkje is de plant dan ziek en heeft ie een virus. En dan kan je maar beter zorgen dat de plant exit is.
Geplaatst: 16 juni 201114 j Ja dat ben ik met je eens, dat je de plant beter weg kan halen bij de andere,maar wat het precies is of hoe het komt vindt ik nog beetje vraagteken, nuja altijd lastig als een plant ziek is. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 16 juni 201114 j Ik haal nog niets weg hoor. Hij groeit lekker door. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 juni 201114 j zien straks al je tomaten er zo uit Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 17 juni 201114 j Tot nu toe nog niet Mocht 1 van mijn late zaailingen een groeispurt gaan maken, en de 'zieke' tomaat doodgaan of niet meer goed groeien, dan wordt ie vervangen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 juni 201114 j Ik hoorde onlangs op de volkstuincomplex dat tomaten niet tegen nicotine kunnen, dan worden ze ziek. Je moet na het roken minimaal een kwartier wachten voordat je de planten aanraakt, dus al zeker niet gaan roken tijdens het dieven. Ik hoorde daar van op, ik hou me er nu wel trouw aan maar ik denk niet dat mijn planten geheel nicotinevrij zijn opgevoed, al doen ze het nog wel erg goed. ZIjn er meerdere mensen die hier van gehoord hebben? Ik begreep dat de tomaten niet zo lekker worden, door de nicotine, maar je kunt er dan nog wel soep van maken geloof ik.
Geplaatst: 17 juni 201114 j Nog nooit van gehoord, maar.. ik rook dan ook niet. Good things come in small packages
Geplaatst: 17 juni 201114 j mja ik heb er wel van gehoord maar niks van gemerkt en ik rook rustig tijdens dieven van tomaat,er bungeld gewoon altijd een peuk aan me lip Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 17 juni 201114 j En die ene op/tussen je oor steek je dan weer aan met het bijna-oppe-peukje aan je lip, toch? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.