Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

ziek broertje tomaat

appelvrouw

Recommended Posts

Plots wordt een van mijn tomaten geel ( het is een kerstomaat) en de bladeren krullen in.

2nsnxtv65251371415120.jpg

De andere tomaten die buiten staan hebben nergens last van en zien er zeer goed uit voor de omstandigheden. Ik kan er niets over zeggen, er zitten geen beestjes in of onder, water genoeg gehad, vorst is al meer dan 10 dagen geleden..

Je ziet dat zijn broertje er nog goed uitziet..

2hf1c9f84941371415120.jpg

Iemand een idee wat ik kan doen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nou ik weet niet maar valt me op dat je ene spiraaltje roest en de ander niet,

nu weet ik van geroestijzeren bakken dat planten dat niet fijn vinden, maar ik vindt het heel vreemd dat je plant zo opkruld je zou dan bv gele bladeren ofzo verwachten.

Players only love you when they're playing.

Heb je ze pasgeleden nog mest gegeven? Ik denk namelijk aan overbemesting (je beschrijf ook verkleuring maar die zie ik niet op de foto).

Van het roestverhaal heb ik nog nooit gehoord hans, zou dat met 1 zo'n dun staafje (spiraaltje) dan ook zo zijn, lijkt me overigens sterk.

Geen idee ik zeg zomaar wat me opvalt, en zelf heb ik problemen met planten in geroeste en zinken bakken gehad vandaar.

ik vindt overbemesting wel een goede al zou je verwachten dat het broertje dat dan ook heeft gehad.

Zal ook even googlen over verwelkingsziekte.

Hey dank voor jullie meedenken. De geroeste spiralen hebben alle 8 buitenplanten.Verder geen last..ze zijn wel allemaal verschillend, de tomaatsoorten bedoel ik. Als mest hebben de tomaten een dag of 4 geleden allemaal een verdunde scheut smeerwortelgier gekregen. Het is wel ongeveer nadien dat deze verkleuring/inkrulling begon. De verkleuring is niet goed te zien, maar de tomaat is plots veel "geler geworden, in ieder geval minder groen.

Nieuwe theorie...

Aangezien ik het vind lijken op te weinig water, zit ik te bedenken hoe dat zou kunnen. Zou het kunnen dat er een nieuwe muizengang onder de grond het gietwater direct een verkeerde richting op laat stromen?

Als jij alleen water geeft via de flessen, loopt het misschien de verkeerde kant op. Ik zie het wel eens met gewoon gieten. Dan komt de straal van de gieter in een muizen/mollen gat, en je kan er wel een hele gieter ingooien... al dat water ben je kwijt, en de plantjes hebben niks.

Of de worteltjes zijn aangeknaagd. Of hij heeft een depri karakter van zichzelf. Of toch een ziekte. In al deze gevallen maar snel verwijderen, eventuele besmetting is ook geen lol.

Ik denk toch verwelkingsziekte, vooral omdat je nu schrijft dat het verschillende rassen zijn, sommige rassen zijn daar niet gevoelig voor

andere tomaat rassen juist wel.

Ik heb nog even op verwelkingsziekte gegoogled..het zou kunnen. Ik heb net de plant er voorzichtig uitgeschept en in een pot in de ziekenboeg gezet. Het viel me op dat aan de bovenkant wel veel nieuwe wortels waren maar onder de kluit die eerst al in de pot was gevormd nauwelijks. Misschien dan toch dorst? Wel gek dat er vanonder geheel geen nieuwe wortelgroei was...

Mja nouja het kan toch wel dat ene ras gevoeliger is voor een ziekte dan de ander vooral bij die aardappelenziekte schijnt het ene ras stuk gevoeliger te zijn dan andere.

maar lijkt mij nog wat vroeg in jaar ervoor, had jij vorigjaar last van die verwelkingsziekte ? je kunt overwegen om er tegen te spuiten, wij zijn dit jaar verplicht dat te doen, maar ben er nog niet aantoe gekomen hou er ook niet van maar schijnt wel te werken.

ik heb al mede tuinders gezien die de resten spuiten over prei uien en bonen.

Nee ik weet ook niet of dat hetzelfde is, maar wat ik begreep van de verwelkings ziekte is dat je preventief moet spuiten,

waneer je verwelkingsziekte ziet ben je te laat, ik ken geen andere ziekte die je een tomatenplant gelijk kost nujka ik zou jouw zieke tomaat ook gelijk bij de andere weghalen of weggooien.

Hij lijkt dan nog de goede kleur te hebben. Is dat grijs ook vertekening van de foto? Voor je hem verwijderd kan je hem nog 1 x veel water geven om te kijken of het droogte is? Mijn tomaten drinken als Ieren in de kas. Anders zo snel mogelijk eruit. De tomaat die ik verwijderd hebt komt buiten zowaar weer bij, met veel water en af en toe Bach ( van de merel)

Die barstjes, daar kan ik niks over zeggen..ken ik eerder als teveel water, maar dan bij rijpe tomaten.

Volgens mij beslaat Jorieke haar lens fotocamera in de kas,

maar dat ziet er wel extreem gekrompen uit, en ook wel zelfde als Jet, niemand schijnt het te weten dus denk dat het raadzaam is om Guy

even foto's of link naar topic te sturen mischien weet hij raad.

Oja bij barstende groene onrijpe tomaatjes geef je ze teveel water

Edited by Guest

Jorieke heb je de tomaten pas geleden bemest, ik kan bij google vinden dat sterk opgekrulde bladeren van de gehele plant als oorzaak sterke snoei en

sterke voeding (de combi dus) dit veroorzaakt, en bij sterke snoei bedoelen ze al vrij vroeg pluizen waneer de pluizen nog jong zijn.

ook met name als de top gebroken is treed dit op, kan het niet zien maar volgens mij bij jullie beide niet het geval, nuja het was volgens mij een eeuw oude info. dus mischien beetje achterhaald