Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Hazelaar wordt het gehele jaar geoogst. Het hout is zeer hard en duurzaam. Hazelaar hout is over het algemeen harder en robuuster dan wilgentenen en is

zeer geschikt voor het vlechten van tuinschermen en borders.

De gemiddelde leverduur, zonder verder onderhoud, is dan ook méér dan 10 jaar.

http://www.wilgenrol.nl/index.php?action=page&group_id=10000039&lang=NL#.VsNNdEB9SSo

http://www.tuinhoutharderwijk.nl/hazelaar-info-tuinhout

Zo te lezen behoorlijk duurzaam dus.

.

Geplaatst:

Het is wat betreft water geven te beschouwen als een zeer grote bloembak van - tot de rand gevuld, maar dat is ie niet - een 400 liter. Ondanks het worteldoek zul je dus inderdaad water moeten geven in droge periodes denk ik. Als het je lukt om het te vullen met klei-bevattende en vooral humusrijke grond, dan wordt het vermogen om water vast te houden al wat beter en dat spaart wel wat watergeef-werk.

Aan de andere kant zal wateroverlast geen probleem zijn bij veel regen. Maar dan kunnen voedingstoffen ook wel sneller uitspoelen, daar moet je ook rekening mee houden.

Ik vind ze er wel mooi uitzien. Toch zou ik ze wel eerst eens willen zien en voelen voor ik ze zou kopen. Zo een lange levensduur is gauw beloofd....voor het hout zal dat wel kloppen, maar hoe stevig zijn ze, opgezet, welke verbindingen enz? De 50 cm.diepte vind ik een pluspunt. MM-bakken zijn maar 30 cm. en dat is eigenlijk te weinig voor veel planten om zich echt goed te kunnen ontwikkelen (tenzij onder de MM-bak ook nog grond zit waar planten in kunnen wortelen natuurlijk)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik werk zelf veel met hazelaar in de tuin ( bv als palen, als vlechtwerk enz. de palen die ruim bovenarm dik waren zijn toch na 4 jaar door.(.in de grond, dat wel) en geef deze bakken geen 10 jaar. 5 jaar zal al leuk zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier dezelfde reactie als Appelvrouw. Ook aardig wat ervaring mee. Ook droog houdt dat zeker geen 10 jaar ( wordt bros ) en in regen en wind ed. denk ik eerder aan 4-6 jaar max.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben ondertussen voorzien van moestuinbakken, niet van hazelaar maar opzetranden van pallets. Ik wilde mijn bakken toch graag op poten hebben zodat ik niet op mijn knieën hoef te tuinieren.

Zal er morgen eens een plaatje van schieten, de eerste zaden zitten er al in!

Toch bedankt voor het meedenken want ik blijf ze wel ontzettend mooi vinden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...