Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Europa maakt de teelt van lupine strafbaar!

Featured Replies

Geplaatst:

In Nederland dreigt de teelt van eiwitgewas lupine verboden te worden als gevolg van Europese wetgeving die verspreiding van invasieve (niet-inheemse) planten en dieren moet tegengaan.

Lees verder: http://www.boerenbusiness.nl/granen-grondstof/artikel/10868327/europa-maakt-de-teelt-van-lupine-strafbaar

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Het is best te begrijpen dat men op Europees grondgebied de verspreiding van invasieve uitheemse planten met regelgeving probeert tegen te gaan, maar er in mijn ogen veel schadelijkere planten dan de lupinesoorten. Dáár zou men wat aan moeten doen. Hier in mijn omgeving zijn er uitheemse planten die veel invasiever zijn dan de lupine. Denk alleen aan de grote berenklauw, Japanse duizendknoop en (vooral!) reuzenbalsemien.

Geplaatst:

Om welke soort of soorten lupine gaat het? Er zijn heel veel soorten binnen dit geslacht.

Nu het artikel daarover niet meer info geeft, heb ik wat twijfels over deze "informatie". Is ze precies en compleet? Maakt nogal uit of sierversies, verschillende groenbemesters of de voor het maken van namaak-vlees gebruikte witte lupine worden bedoeld (over die laatste wordt niet gerept in het artikel...LTO is overigens een belangenorganisatie en komt hier blijkbaar op voor boeren die soorten lupine als groenbemester gebruiken en voor veevoer telen).

Ik wacht nog even met "er wat van te vinden" totdat ik meer informatie heb.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik zou die lijst wel eens willen zien, maar die kan ik nergens vinden.

Lupine is toch oorspronkelijk ook inheems in Nederland? Nou ja hoe dan ook, het kan toch niet zo zijn dat je op je eigen grond iets niet mag zaaien dat geen gevaar voor de volksgezondheid heeft.

Ik krijg toch ook een beetje de indruk dat lupine 'de lul' is omdat het een alternatief biedt voor soja als eiwitrijk gewas. Wie zou er minder van worden als er in Europa minder soja wordt verkocht?

Geplaatst:

Dat is een goeie Pippi! Wie oh wie levert die fijne genetisch gemanipuleerde soja voor het vee? Juist.

Lijken me verstrengelde belangen van wat ik er over lees.

Geplaatst:

Dit komt voor uit de zogenaamde positief lijst. Hierin staan ook veel huisdieren die verboden zouden moeten worden en nog veel meer planten.

Het slaat helemaal nergens op. Op deze lijst staan ook huisdieren die helemaal niet in de wild kunnen overleven en sommige exotische planten zijn al overal in onze natuur te vinden. Ik zit in een groep op Facebook die zich ermee bezig houdt en zich er tegen verzet. Er gaan de laatste tijd de wildste verhalen over exoten rond zoals de muntjak in Zuid Nederland. Het meeste wat op internet staat is gewoon niet waar.

En dan kom je nog met hoe moet je gaan controleren dat deze dieren en planten niet meer gehouden worden. Je kunt zaden ook uit Amerika bestellen bijvoorbeeld.

Geplaatst:
Het is best te begrijpen dat men op Europees grondgebied de verspreiding van invasieve uitheemse planten met regelgeving probeert tegen te gaan, maar er in mijn ogen veel schadelijkere planten dan de lupinesoorten. Dáár zou men wat aan moeten doen. Hier in mijn omgeving zijn er uitheemse planten die veel invasiever zijn dan de lupine. Denk alleen aan de grote berenklauw, Japanse duizendknoop en (vooral!) reuzenbalsemien.

Hier moet ik even over piepen! Hier in het dorp werd vorig jaar in opdracht van het Waterschap de reuzenbalsemien met glyfosaat bestreden. Glyfosaat! !#$@*&! Nota bene op een plek waar hij niemand tot last was, ook de watergang niet. Ik heb me daar geweldig over opgewonden (tot een boos mailtje aan toe, nooit reactie op gehad), want hoeveel last kun je nou hebben van reuzenbalsemien? Als-ie in de weg staat trek je 'm gewoon uit, of schoffel je 'm om. Als je dat voor de bloei doet komt hij echt niet terug.

Bovendien is het zo'n plant die komt en gaat: hij verschijnt, breidt zich een jaar of wat uit, dooft dan weer uit en verdwijnt.

Dat iemand zich druk maakt over Japanse duizendknoop kan ik me nog iets bij voorstellen, want dat is zo'n wortelaar, maar balsemien?

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:

Invasieve planten kunnen de natuur veel schade toebrengen. Als ze verwilderen en zeldzaam wordende biotopen bedreigen en gevoelige soorten verdringen. Dat kan op vele manieren. Een probleem met (ik denk sommige soorten, niet alle) lupine kan zijn dat als het uitzaait in voedselarme biotopen (die zijn steeds zeldzamer en er zijn talrijke planten die juist alleen in dat soort gebiedjes kunnen overleven) zullen ze de bodem verrijken met stikstof die ze uit de lucht kunnen binden. Ik zou dus willen weten om welke soorten lupine het gaat en wat het probleem ervan precies is.

Dat je geen invasieve planten mag hebben en dat het hebben al strafbaar is, lijkt me onzin. Maar het zou wel heel goed zijn als mensen weten wat ze kopen/hebben en weten hoe die planten groeien en zich in de natuur kunnen verspreiden als je ze daar uitzet of hun gang laat gaan.

Invasief is een vies woord, dat echter ook te pas en onpas wordt gebruikt of misbruikt.

Wat hierboven staat is de eigenlijke en goede betekenis van het woord invasief.

Maar heel vaak wordt het woord verkeerd gebruikt:

- Als synoniem voor een plant die in een tuin kan woekeren of zich makkelijk verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan zevenblad of vlier. Dat kan iemand lastig of ongewenst vinden......maar noem het niet "invasief".

- Voor alle planten die oorspronkelijk niet in onze streken voorkomen...alle exoten zeg maar. (Moestuinen en siertuinen staan er vol mee). Er zijn puristen die vinden dat alleen planten die hier oorspronkelijk thuis horen (100 jaar? 500 jaar? 2000 jaar?) in wat we "natuur" noemen zouden mogen voorkomen.

Soms verandert het inzicht over of een plant bedreigend is ook. Ik denk aan de Amerikaanse vogelkers, die intussen in sommige natuurgebieden wordt beschouwd als een aanvulling, terwijl ze decennialang te vuur en te zwaard is bestreden omdat ze beter overleefde dan de inlandse Europese vogelkers. Andere organisaties weren de Amerikaanse soort echter nog steeds. Wat ongewenst/gevaarlijk of zelfs bedreigend is een keuze waarover opvattingen kunnen verschillen.

Lupinesoorten zijn overigens al honderden jaren aanwezig in Nederland (bijv. als stinzenplant) maar geen oorspronkelijke natuur van hier.

Blijft staan dat ik het artikel uit de link zeer onduidelijk/ongenuanceerd en ook wat vanuit een duidelijk belang geschreven vind. Ik kan er weinig mee...een hoax die inspeelt op onderbuikgevoelens. Het deed me denken aan de handtekeningenactie onlangs georganiseerd door de supermarkt in ons dorp. In de dichtstbijzijnde stad op 10 km. is vergunning aangevraagd voor een 4e supermarkt en of wij onze handtekening willen zetten zodat de gemeente geen toestemming geeft daarvoor...want dan gaan daar nog meer mensen hun boodschappen doen en kan "onze" supermarkt niet overleven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hier moet ik even over piepen! Hier in het dorp werd vorig jaar in opdracht van het Waterschap de reuzenbalsemien met glyfosaat bestreden. Glyfosaat! !#$@*&! Nota bene op een plek waar hij niemand tot last was, ook de watergang niet. Ik heb me daar geweldig over opgewonden (tot een boos mailtje aan toe, nooit reactie op gehad), want hoeveel last kun je nou hebben van reuzenbalsemien? Als-ie in de weg staat trek je 'm gewoon uit, of schoffel je 'm om. Als je dat voor de bloei doet komt hij echt niet terug.

Bovendien is het zo'n plant die komt en gaat: hij verschijnt, breidt zich een jaar of wat uit, dooft dan weer uit en verdwijnt.

Dat iemand zich druk maakt over Japanse duizendknoop kan ik me nog iets bij voorstellen, want dat is zo'n wortelaar, maar balsemien?

Met Glyfosaat zou ik de reuzenbalsemien ook niet bestrijden, maar hier is het wel degelijk een plaag. Alle vochtige dalen (met of zonder beekjes) staan er letterlijk vol mee. Iets anders groeit daar niet meer. En dat is al jarenlang het geval, je ziet de gebieden met die plant groter worden. Nu moet ik ook zeggen dat er niks aan gedaan wordt (de natuur wordt hier niet gereguleerd), maar jee het verdringt wel alle planten die hier thuishoren.

Geplaatst:

Met Glyfosaat zou ik de reuzenbalsemien ook niet bestrijden, maar hier is het wel degelijk een plaag. Alle vochtige dalen (met of zonder beekjes) staan er letterlijk vol mee. Iets anders groeit daar niet meer. En dat is al jarenlang het geval, je ziet de gebieden met die plant groter worden. Nu moet ik ook zeggen dat er niks aan gedaan wordt (de natuur wordt hier niet gereguleerd), maar jee het verdringt wel alle planten die hier thuishoren.

Ik heb roze springbalsemien in mijn tuin. Daar heb ik niet voor gekozen, hij was er opeens, maar ik moet toch zeggen dat ik 100 x liever balsemien heb dan ander 'onkruid'. Ik kijk altijd zo'n beetje op welke plekken het mag blijven staan, want het is op zich best een mooie plant voor in lege hoekjes, en de rest trek ik voor de bloei uit. En dat uittrekken gaat echt bizar makkelijk. Zelfs hele grote planten die wel hebben gebloeid haal je zonder hulpmiddelen met gemak uit de grond. En dat gaat allemaal weer hup op de composthoop.

In de 'vrije natuur' hier zie ik trouwens nooit balsemien, het is hier alleen in de woonwijken dat het veel voorkomt.

Je zou er toch een mailtje aan de gemeente aan kunnen wagen en bijvoorbeeld voorstellen om er voor de bloei even een club mensen (taakstraffers, jij met een stel vrienden, weetikveel) op af te sturen om een dagje balsemien uit te trekken en meteen wat inheemse vaste planten die in dat gebied wel thuishoren in te zaaien. Ik denk dat het probleem dan binnen max twee jaar is opgelost.

Maar wat trouwens wel belangrijk is: balsemien is een enorm goeie bijen- en hommelplant, en helemaal gifvrij juist omdat het geen gecultiveerde plant uit commerciële zaden is. Ik weet dat er commerciële imkers (die lui die met hun bijen van hot naar her reizen) zijn die stiekem balsemienzaden rondstrooien zodat er een langdurige voedselbron voor hun bijen achter de hand is in de minder drukke periode. En dat is natuurlijk fout, maar tegelijkertijd profiteren wilde bijen en hommels er ook van. Het is dus een beetje dubbel, en wat in ieder geval Heel Erg Fout is, is balsemien bestrijden met gif. Maar goed, daar zijn we het hier allemaal wel over eens.

Geplaatst:

Zevenblad is hier ook door de Romeinen heen gebracht. Ik wens ze veel succes.

Geplaatst:

Ik heb roze springbalsemien in mijn tuin. Daar heb ik niet voor gekozen, hij was er opeens, maar ik moet toch zeggen dat ik 100 x liever balsemien heb dan ander 'onkruid'. Ik kijk altijd zo'n beetje op welke plekken het mag blijven staan, want het is op zich best een mooie plant voor in lege hoekjes, en de rest trek ik voor de bloei uit. En dat uittrekken gaat echt bizar makkelijk. Zelfs hele grote planten die wel hebben gebloeid haal je zonder hulpmiddelen met gemak uit de grond. En dat gaat allemaal weer hup op de composthoop.

In de 'vrije natuur' hier zie ik trouwens nooit balsemien, het is hier alleen in de woonwijken dat het veel voorkomt.

Je zou er toch een mailtje aan de gemeente aan kunnen wagen en bijvoorbeeld voorstellen om er voor de bloei even een club mensen (taakstraffers, jij met een stel vrienden, weetikveel) op af te sturen om een dagje balsemien uit te trekken en meteen wat inheemse vaste planten die in dat gebied wel thuishoren in te zaaien. Ik denk dat het probleem dan binnen max twee jaar is opgelost.

Maar wat trouwens wel belangrijk is: balsemien is een enorm goeie bijen- en hommelplant, en helemaal gifvrij juist omdat het geen gecultiveerde plant uit commerciële zaden is. Ik weet dat er commerciële imkers (die lui die met hun bijen van hot naar her reizen) zijn die stiekem balsemienzaden rondstrooien zodat er een langdurige voedselbron voor hun bijen achter de hand is in de minder drukke periode. En dat is natuurlijk fout, maar tegelijkertijd profiteren wilde bijen en hommels er ook van. Het is dus een beetje dubbel, en wat in ieder geval Heel Erg Fout is, is balsemien bestrijden met gif. Maar goed, daar zijn we het hier allemaal wel over eens.

Ik zal tzt eens wat foto's maken, dan zie je gelijk hoe die plant woekert. Akkerland verdwijnt zo waar je bijstaat. Als je zoiets voor het eerst ziet, dan schrik je toch wel. Het wordt hier in Duitsland wel als een probleem ervaren, maar in deze regio wordt er (nog) niks aan gedaan. In andere regio's wordt er gemaaid of er worden schapen / geiten ingezet ter bestrijding en dat helpt. Gif zal er gelukkig niet gebruikt gaan worden, men is hier best milieubewust.

Geplaatst:

**Full disclosure**

Ik ben dol op het knijpen in balsemienzaadpeultjes. Al sinds de jaren vijftig, al waren dat springbalsemientjes, geen reuzen.

Maar dat terzijde .

**Einde disclosure**

De reuzenbalsemien staat - ook een beetje tot mijn verbazing - gewoon in mijn Vademecum Wilde Planten. Net als de springbalsemien, die ook niet oorspronkelijk inheems is. Net zo min als de vaste lupine, die er ook in staat. Andere lupinesoorten staan er niet in.

Maar het was niet mijn bedoeling hier een balsemienentopic van te maken.

Het ging over de vraag

1. hoe lang blijft een plant een exoot? (in mijn ervaring is dat een volstrekt oeverloze discussie)

2. wanneer is een plant invasief? (als je ziet hoe we al van mening kunnen verschillen over een relatief makkelijk te "bestrijden" plant als de balsemien, is dat kennelijk ook - mede - een kwestie van perspectief)

en

3. moet de EU zich ermee bemoeien?

Wat mij betreft niet, maar dat is meer omdat de EU zich m.i. al met veel teveel bemoeit. En omdat ik altijd hun motivatie in twijfel trek. Ze kunnen niet overal verstand van hebben, dus moeten ze zich laten voorlichten, en wie doet die voorlichting? De lobbyisten. Die zijn niet onpartijdig, in tegendeel. Dus als ik zoiets lees als "EU wil teelt van eiwit-lupines verbieden", is mijn eerste reactie ook dat dat wel ingefluisterd zal zijn door - bijvoorbeeld - de soyabonenlobby. (Maar als ze glyfosaat nou 's zouden verbieden zou ik er heel anders over denken ).

Overigens heb ik altijd geleerd dat lupine giftig is... Ik denk daarom niet dat ik producten op basis van lupine zou eten of aan (landbouw-)huisdieren voeren, want vaak bevatten dat soort oude algemene "wijsheden" wel degelijk een kern van waarheid.

Toch nog even afsluiten met een plaatje . Eindeloos mee bezig geweest, het is haast niet te doen om je vinger van de balsemien naar de sluiterknop te verplaatsen om het springmoment vast te leggen .

spring20361456667144.jpg

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:
Dat is een goeie Pippi! Wie oh wie levert die fijne genetisch gemanipuleerde soja voor het vee? Juist.

Lijken me verstrengelde belangen van wat ik er over lees.

Monsanto ?

Geplaatst:

Alleen de lupinus in onze tuin zijn giftig, bepaalde rassen dus.

in de chemie wordt nu veel onderzoek gedaan naar de stoffen in lupines omdat de bonen goed zouden zijn. Als daar iets waardevols uit komt worden ze echt niet meer verboden.

Geplaatst:

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en wat ik eigenlijk sowieso niet begrijp is waarom zoiets als invasieve planten versus inheemse planten op Europees niveau zou moeten worden besproken. Dat is toch eigenlijk van de zotte? Europa bestrijkt een enorm gebied met een grote variatie aan klimaat, bodem en ook insectensoorten. en wat invasief en/of schadelijk in een deel van Europa, is misschien lang zo onaardig niet in een heel ander deel.

En ook als je alleen al kijkt naar Nederland, zou het bijvoorbeeld heel onwenselijk zijn als - ik roep maar iets als voorbeeld hoor zonder enige wetenschappelijke onderbouwing - een plant als de duindoorn die het goed doet op zandgronden langs de kust, zich plotseling zou verspreiden op zandgronden in het oosten van het land en daar de heide zou verdringen. En in zo'n theoretisch geval is het wellicht een goed plan om te proberen de 'exoot' tegen te houden. Maar iedereen snapt tegelijkertijd wel dat we alle duindoorn langs de kust dan niet plat gaan branden.

Inheemse flora en fauna en de bedreigingen daarvan, zijn volgens mij zo lokaal gebonden dat het onbegrijpelijk is dat er een Europese lijst wordt gemaakt. Ik ken de lijst nog steeds niet hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook wat tropische diersoorten op stonden en mensen, hoe invasief zullen die zijn in Finland?

Juist door heel lokaal te kijken kan je veel beter bepalen of een niet-inheemse plant of diersoort die zich snel uitbreidt in jouw gebied schadelijk is of misschien juist niet, en of er actie op moet worden ondernomen. Zijn die nieuwe soorten wellicht drachtplanten voor mee-verhuizende bestuivende insecten? Vullen bepaalde nieuwe soorten niet een ecologisch gat op dat door klimaatverandering is ontstaan? Moet je in grote steden niet alles aan bloeiende honing- en stuifmeelproducenten verwelkomen? En waarom moet Europa beslissen of ik een complete hommelgeneratie biologisch te vreten mag geven met o.a. die balsemien die hier helemaal geen kwaad kan?

Ik ben sowieso tegen dat hele Europa hoor, maar dit vind ik dan toch wel weer een schoolvoorbeeld van iets dat veel beter en efficiënter en verstandiger en giga goedkoper geregeld zou kunnen worden op landelijk, of liever provinciaal of zelfs gemeentelijk niveau. Het kan toch niet zo zijn dat Nederland tegenstemt tegen de lijst en dat het door onze strot wordt gedouwd. En dat is toch precies wat gebeurt. Belastingcenten betalen voor dingen die we helemaal niet willen.

En wat ik ook ergens las: dat hele opstellen van die lijst van ongewenste planten en dieren leidt straks tot een forse zakcent voor de bestrijdingsindustrie. Ook te idioot voor woorden natuurlijk, want als je 'invasieve' planten gaat doodspuiten gaan er op die plek echt geen gezonde inheemse zaadjes groeien, dan krijg je alleen nog maar meer dooie aarde en dooie bijen.

Als een invasieve exoot echt serieus schade aanricht, behandel de boel dan zoals in een kleine bio-moestuin, pak ze aan voor er zaad is, gooi het op je composthoop en plant wat snelgroeiende bodemvriendelijke groenbemesters die terug groeien van die exoot bemoeilijken of onmogelijk maken. Bestrijden met gif, daar wordt niks en niemand beter van behalve clubs die beginnen met een M en eindigen op onsanto.

Sorry lang verhaal. Maar ik zie (elders! Niet hier hoor!) zoveel dommige berichten over 'onkruidbestrijding', ik moest het effe kwijt.

Geplaatst:

Het heeft gewoon met geld te maken, meer niet. Er spelen zulke grote belangen wereldwijd en die kun je als firma niet zomaar openbaar maken. Dus bewerk je (lobby) de politiek zodat je via deelstappen alsnog je doelen kunt bereiken. Het gaat uiteindelijk om geld en macht. en nog meer van dat. En als je de levensmiddelenindustrie uiteindelijk kan beheersen (het begint met zaden) dan heb je macht.

Als lupine telen inderdaad verboden wordt om de sojahandel niet in de vingers te snijden, dan is dat weer een stapje verder richting een handelsmonopolie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.