metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Ja ik zie wel of het lukt of niet! Zou wel leuk zijn als het lukt ik moet toch sowieso maar wat uitproberen dit jaar, er is zoveel info op internet te vinden dat je er een beetje in kunt verzuipen. Dus ik probeer maar hier wat info te vinden en voor de rest zie ik wel hoe het zal gaan. Eerste jaar zal vast niet vlekkeloos zijn, maar de natuur is sowieso onvoorspelbaar natuurlijk. Voorheen dus wel eens wat in potten gezaaid, maar dat mislukte altijd.. Ik begon te laat en had inderdaad ook last van slakken. Ik weet niet zo goed wat ik daar dit jaar tegen ga doen. Je hebt wel slakkenkorrels maar ergens vind ik dat een beetje zielig Nu heb ik een hogere bak, maar denk dat dat ze niet tegen zal houden. Quote
koolrabi Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Yes! Ik heb besteld De klimcourgette, snack komkommer, zonnebloemen, sugar snaps (twijfel nog tussen sugar snaps of doperwten) en wat labels en bamboe stokjes. Dat komt vast wel van pas denk ik Zou ik deze week al kunnen zaaien met de zaadjes die ik nu al in huis heb? Ik heb er dus een kweekbak op, maar die staat dus wel buiten op mijn vierkante meter bak. Of zou dat s nachts nog te koud zijn? Overdag wordt de bak lekker warm heb ik al gemerkt. Het is niet een hele hoge bak dus als de plantjes te groot worden kan ik de bak er af halen, maar dan moet het niet te vroeg zijn. Ik heb de zaaikalender al bekeken en daar stond dat het meeste eind maart wel kan worden gezaaid. Maar vannacht vroor het nog.. Al is er wel goed weer voorspeld voor komende week geloof ik. Ik heb inmiddels sugarsnaps binnen gezaaid. Ze komen al boven en gaan deze week naar buiten. Maar deze week zaai ik ze ook buiten in mijn makkelijke moestuinbak. Sugarsnaps hebben het voordeel dat je ze niet meteen hoeft plukken. Ze kunnen wat blijven hangen. Het is niet erg als ze iets groter worden. Peultjes moet je wel meteen plukken. Hoe dat met doperwten zit weet ik niet. Ik denk dat je wel al iets kunt zaaien, zeker met glas erover. Staat meestal wel op de zakjes. Klimcourgette kun je vanaf eind april zaaien en eerst in een pot houden. Als je niet te vroeg zaait, nergens voor nodig, dan red je het mooi. En zodra er plaats is zet je ze in je meterbak. Hetzelfde kan ook met de snackkomkommer. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Yes! Ik heb besteld De klimcourgette, snack komkommer, zonnebloemen, sugar snaps (twijfel nog tussen sugar snaps of doperwten) en wat labels en bamboe stokjes. Dat komt vast wel van pas denk ik Zou ik deze week al kunnen zaaien met de zaadjes die ik nu al in huis heb? Ik heb er dus een kweekbak op, maar die staat dus wel buiten op mijn vierkante meter bak. Of zou dat s nachts nog te koud zijn? Overdag wordt de bak lekker warm heb ik al gemerkt. Het is niet een hele hoge bak dus als de plantjes te groot worden kan ik de bak er af halen, maar dan moet het niet te vroeg zijn. Ik heb de zaaikalender al bekeken en daar stond dat het meeste eind maart wel kan worden gezaaid. Maar vannacht vroor het nog.. Al is er wel goed weer voorspeld voor komende week geloof ik. Ik heb inmiddels sugarsnaps binnen gezaaid. Ze komen al boven en gaan deze week naar buiten. Maar deze week zaai ik ze ook buiten in mijn makkelijke moestuinbak. Sugarsnaps hebben het voordeel dat je ze niet meteen hoeft plukken. Ze kunnen wat blijven hangen. Het is niet erg als ze iets groter worden. Peultjes moet je wel meteen plukken. Hoe dat met doperwten zit weet ik niet. Ik denk dat je wel al iets kunt zaaien, zeker met glas erover. Staat meestal wel op de zakjes. Klimcourgette kun je vanaf eind april zaaien en eerst in een pot houden. Als je niet te vroeg zaait, nergens voor nodig, dan red je het mooi. En zodra er plaats is zet je ze in je meterbak. Hetzelfde kan ook met de snackkomkommer.Oké, dan doe ik dat! Ik las ergens dat je bij doperwtjes ook gelijk ze er af moet halen en ze dan niet lang houdbaar zijn. Nu ben ik niet een groot doperwt liefhebber dus misschien dat ik ze omwissel met de sugar snaps dan. Waarvoor moet ik de courgette en komkommer eerst in een pot zaaien? Een pot binnen bedoeld u? Kan ik ze niet rechtstreeks in de meter bak zaaien? Quote
Jenneke Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Courgette en komkommer kunnen pas na half mei naar buiten en daarom zaai je die binnen zodat je al een aardig plantje hebt om uit te planten. En je bent niet zo'n doperwtenliefhebber schrijf je, maar heb je al eens verse doperwten geproefd? Dat zijn net snoepjes zo lekker, een compleet andere smaak dan blik of pot. Quote
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Courgette en komkommer kunnen pas na half mei naar buiten en daarom zaai je die binnen zodat je al een aardig plantje hebt om uit te planten. En je bent niet zo'n doperwtenliefhebber schrijf je, maar heb je al eens verse doperwten geproefd? Dat zijn net snoepjes zo lekker, een compleet andere smaak dan blik of pot.Nee eigenlijk nog nooit misschien lust ik ze vers wel! Wie weet probeer ik het, dan bewaar ik de sugar snaps voor volgend jaar. Dan moet ik even een plekje vinden in huis voor een pot met courgette Heeft natuurlijk ook zonlicht nodig.. Quote
Jenneke Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Dan moet ik even een plekje vinden in huis voor een pot met courgette Heeft natuurlijk ook zonlicht nodig.. Ik kom ieder jaar weer meters vensterbank tekort Quote
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 ja dat kan ik me voorstellen Quote
koolrabi Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Yes! Ik heb besteld De klimcourgette, snack komkommer, zonnebloemen, sugar snaps (twijfel nog tussen sugar snaps of doperwten) en wat labels en bamboe stokjes. Dat komt vast wel van pas denk ik Waarvoor moet ik de courgette en komkommer eerst in een pot zaaien? Een pot binnen bedoeld u? Kan ik ze niet rechtstreeks in de meter bak zaaien? Ik zaai de courgettes en komkommers altijd binnen in een klein potje, zo rond 1 mei. Ik houd ze binnen tot het kleine plantjes zijn. Veel ruimte kost het dan nog niet. Als het weer wat warmer wordt gaan ze bij mij geleidelijk aan naar buiten en daar groeien ze dan lekker verder tot ze in de makkelijke moestuinbak of ergens anders een definitieve plek krijgen. Als je later zaait kan het misschien ook wel buiten, als het weer het toelaat, maar dan zijn ze wel wat kwetsbaarder. Ik doe dat zelf liever niet. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Nicolette Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Er is een makkelijke moestuin app die je op je telefoon of ipad kunt zetten. Speciaal voor mensen die in mm bakken kweken. Quote
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 hoeveel sugar snaps zouden jullie doen per vakje? 1? en zou ik mijn cherry tomaten nu in een pot (binnen) kunnen zaaien en dan begin mei buiten zetten of is dat te vroeg? Moet niet zijn dat ik dan enorme planten binnen heb of zo ik dacht om deze week of volgende week dit buiten te planten (met eerst de kweekbak er op, tot het te groot wordt): Sugar snaps, rucola, rainbow wortelen, tijm, basilicum, peterselie, rode ui en sla. Heb wat zaaikalenders vergeleken en ik denk dat dit zo zou moeten kunnen? Dan hebben ze het eerst nog lekker warm in de kweekbak (s nachts niet natuurlijk, hopelijk gaat het niet teveel meer vriezen) en dan kan ik de bak dan open zetten als ze groot worden. Quote
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Er is een makkelijke moestuin app die je op je telefoon of ipad kunt zetten. Speciaal voor mensen die in mm bakken kweken. ja daar heb ik ook naar gekeken maar ik kon alleen zaadjes toevoegen die hij op zijn website verkoopt? En hij verkoopt pakketjes met zaden en dat vind ik zonde want ik hoef niet alles uit zo'n pakket en dan doe ik er nooit iets mee. Quote
metermoestuin Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Ik zaai de courgettes en komkommers altijd binnen in een klein potje, zo rond 1 mei. Ik houd ze binnen tot het kleine plantjes zijn. Veel ruimte kost het dan nog niet. Als het weer wat warmer wordt gaan ze bij mij geleidelijk aan naar buiten en daar groeien ze dan lekker verder tot ze in de makkelijke moestuinbak of ergens anders een definitieve plek krijgen. Als je later zaait kan het misschien ook wel buiten, als het weer het toelaat, maar dan zijn ze wel wat kwetsbaarder. Ik doe dat zelf liever niet.Oke, dan ga ik het ook op die manier doen. Dat klinkt wel het beste Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.