Dirk Dijkstra Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik heb afgelopen 3 weken enkele soorten tomaten binnen voorgezaaid. Ik heb niet echt ideale omstandigheden. Ze staan voor een raam op het noorden, aan de zuidzijde heb ik geen mogelijkheden helaas. Dus betrekkelijk weinig licht maar als voordeel ook geen zon. Het is in de kamer wel gemiddeld zo'n 21 graden, in de nacht koelt het nauwelijks af.Ik vond al dat ze wel heel snel opkwamen, en toen begonnen de problemen.Ik zie ze werkelijk elke dag groeien, helaas alleen in de lengte. Gevolg 4 bakjes vol met lange sprieten.Elke dag de baadjes en de bodem even geneveld, maar ook dat help niets.Een van de bakjes heb ik maar alvast weggegooid.Ik vrees dat ook de andere bakjes over enkele dagen de kliko in kunnen.Ben ik veel te vroeg met zaaien begonnen??? zijn de omstandigheden gewoon slecht????, speelt het weinige licht me parten????dat zijn even de vragen die overblijven.Van enkele soorten heb ik gelukkig nog wat zaden over dus ik ben nu van plan begin april weer te zaaien. En dan kunnen de plantjes ook zo nu en dan even naar buiten( ik heb een warm en groot balkon op het zuiden). Tips.................................ik hoor het graag dit is een beetje zonde van de tijd die ik er aan besteed heb!!! groet Dirk. Quote
Erny Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Lees vooral dit topic eens door. Is speciaal door Bit geschreven om dit probleem uit te leggen. licht-lichtbehoefte-t12172.html Ieder voorjaar zijn er weer talloze mensen die dunne, bleke, iele, slappe, zwakke, hoge plantjes hebben. Veel topics over te vinden. Ben ik veel te vroeg met zaaien begonnen??? zijn de omstandigheden gewoon slecht????, speelt het weinige licht me parten????dat zijn even de vragen die overblijven.Antwoord: Ja, Ja en Ja. Quote
Bubbels Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Licht licht licht. Dat willen ze. Geen hitte. Licht! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
svvoorden Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Als je geen goede plaats hebt om ze binnen te zetten(raam op Zuid/Zuidwest) en niet te warm, moet je gewoon pas de eerste week april gaan zaaien. Tomaten kiemen en groeien snel dus je hebt dan nog tijd zat. De combinatie van licht en 21 graden is juist slecht, ze kunnen dan beter kouder staan zodat ze minder groeien. Succes! Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Bij mij is de toepassing:warmte om te kiemen, licht zodra ze kiemblaadjes hebben en nadat ze 4 echte blaadjes hebben worden ze koeler gezet.De planten die ik heb staan hebben inmiddels stammetjes van ruim 0.5 cm dik ( ze zijn plusmin 30 cm hoog ) en ze staan mooi zelfstandig rechtop.Deze staan momenteel op de vensterbank in mijn - onverwarmde - veranda om af te harden ( dagtemperaturen tussen 10-15 graden )'s nachts worden ze naar mijn washok verhuisd omdat het glas in de veranda durft aanvriezen. Een knutseltip om volgend jaar vroeger te kunnen starten: een kweekkasje maken met een TCL Neon, of kijk even bij je lokale grow shop. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.