Chika Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Inmiddels weet ik welke planten en struiken kippen lekker vinden en een paar daarvan ga ik in mijn achtertuintje zetten. Maar omdat het anders een kale bedoening wordt, wil ik ook wat struiken en planten neerzetten waar de kippen van afblijven. Ook zoek ik een klimmer om een grote kale muur te bedekken die niet gesloopt wordt door de dames. Wie heeft tips? Quote
Jaydot Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Haha .Een druif slopen ze niet, maar ze jatten wel de druiven!Tegen de muur zou ik een klimroos kiezen... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Jaydot Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Ik heb phloxen, gulden roede, aster, hemelsleutel, en zo'n grote woekerende rudbeckia. Vooral een kwestie van beschermen tot ze wat groter zijn. En voldoende andere afleiding... Want als 't het enige groen is, gaat 't eraan. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Chika Geplaatst: 20 maart 2016 Auteur Geplaatst: 20 maart 2016 Wat een superfoto; kip in druivenstruik! Ik heb phloxen, gulden roede, aster, hemelsleutel, en zo'n grote woekerende rudbeckia. Vooral een kwestie van beschermen tot ze wat groter zijn. En voldoende andere afleiding... Want als 't het enige groen is, gaat 't eraan. Het is zeker niet het enige groen. Ik wil een aantal kipvriendelijke struiken en planten neerzetten, maar ook een stel waar ik zelf blij van word als ik in het kippenparadijs zit. Ik heb jouw suggesties toegevoegd aan mijn lijst. Heb ik straks nog wat te kiezen ook. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Je moet vooral ook de wortels beschermen, want kippen kunnen flink graven en spitten dan gewoon een gat bij de wortels van de struiken die ze eventueel niet lusten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pavespa Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Zelfs de klimop moet eraan geloven hier.Aalbessen, hop en pruimen zijn voorlopig niet aan mijn kippen besteed.Ik geef ze dagelijks groen uit de tuin en in het winterseizoen krijgen ze de vrije loop op het veld van boer buurman. Quote
Chika Geplaatst: 20 maart 2016 Auteur Geplaatst: 20 maart 2016 Je moet vooral ook de wortels beschermen, want kippen kunnen flink graven en spitten dan gewoon een gat bij de wortels van de struiken die ze eventueel niet lusten. Ik zat er aan te denken om om elke struik/plant 2 rijtjes bakstenen te leggen. Zou dat voldoende bescherming bieden? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Ja je houdt ze al gauw tegen met simpele blokkades. Wat gaas op de grond rond de plant wat dan een beetje ingroeit is ook goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Als je een grote bloempot doorknipt,en die rond de boom of struik zet, en een beetje ingraaft, kunnen ze niet zo goed bij de wortels. Dat scheelde bij ons. Munt hebben ze bij ons nog nooit kapot gekregen , die wortels kunnen echt wat hebben, dus die had ik niet beschermd. Quote
eltien Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 Goedemorgen Ik zoek al een uur op internet naar een antwoord of berkentakken schadelijk zijn voor kippen. Gisteren kocht ik een afgezaagde tak om tot zitplaats te dienen voor de dames Corn&Bout Daar zitten nog veel dode zijtakken aan Zou ik die er af moeten knippen? Vriendelijke groet Eltien, Zuidlaren. Quote
tielse flipje Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 Berken, wilgen en fruitboomtakken zijn allemaal geschikt. Om de kans op ongelukken en verongelukken zo klein mogelijk te maken zou ik de zijtakken verwijderen. 1 Quote
weknow Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 Nog nooit vergiftigde kippen gehad door een plant of boom in de ren........ Wat kippen niet bevalt eten ze niet. In onze kippenren staat een grote houten bak waar alle zaad-onkruid en wat grovere takken, twijgen, blad en van alles uit de (sier-)tuin dat we niet mee composteren, ingaat. De kippen kunnen daar in pikken, scharrelen en graven en af en toe gooi ik het om met een spitvork. Ze eten ervan, pikken er insecten uit, graven naar wormen en langzaam composteert het en komt het ter beschikking van de bomen en planten in de ren....die is op enkele open plekken na behoorlijk dicht begroeid. Zou me dus geen zorgen maken. Sommige planten (onkruid of zaad dat uitkomt of ook bollen van narcissen e.d.) blijven ze helemaal van af. Als ze ruimte genoeg hebben zoeken ze zelf wat ze willen en lusten. Ook in de natuur waar ongetwijfeld ook giftige planten staan trekken kippen hun eigen plan en is er geen probleem lijkt me. 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 Geen probleem hoor, berkentakken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eltien Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 Wat een gein wat veel reacties Ik ben eruit Dankzij het meedenken Ik zal de takken van de stam verwijderen En dan de grote tak vastzetten in de ren Bedankt voor jullie berichten! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.