citroen Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Is het waar dat Erwten (peulen) ,niet vlak naast bonen mogen geplant worden ? Quote
svvoorden Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Volgens mij moet je zorgen dat je geen bonen zet op de plaats waar je het jaar ervoor erwten hebt gezet, of andersom. Quote
Jaydot Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Alles mag, er is geen moestuinpolitie die je komt arresteren als je erwten en bonen naast elkaar zet . Ik heb mijn boekje "Planten die elkaars gezelschap zoeken" er even op nageslagen: Bonen groeien het voorspoedigst tussen wortelen en bloemkool. Ook zijn bonen en bieten een goede combinatie. Bonen helpen komkommers en kool. De groei van bonen wordt over het algemeen geremd door uien, knoflook en sjalotjes. Erwten staan graag in gezelschap van radijs, peen, komkommer, mais, bonen en knollen. Erwten worden geremd door uien, knoflook en sjalotten. Het is niet gebruikelijk erwten twee jaar achtereen op dezelfde grond te kweken. De algemene opvatting is dat erwten en aardappels goed samengaan. Dus geen probleem, lijkt me. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
weknow Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Och...."niet mogen". Tja..... In moestuinboeken en sommige boeken ook over biologisch tuinieren van een jaar of 20 a 30 geleden kwam ik inderdaad tabellen tegen van planten die wel of niet goede buren zouden zijn en daar ook wel eens een kruisje (slechte buren) bij erwten en bonen. Waarom die combinaties precies wel of niet staat er dan zelden bij. En zoals dat vaak gaat, nu ook op internet....iemand schrijft iets wat hem/haar beter lijkt of juist niet, anderen nemen het over, het wordt een regel en gaat een eigen leven leiden. En zo ontstaan er mythes...soms met een zekere wijsheid, soms broodje aap. De scherpe steentjes die slakken zouden weren, worteltjes en uien die zo een goede combinatie tegen aantastingen zouden zijn, het plantenaftrekseltje dat de oplossing zou zijn voor groeiproblemen, het mirakel van een soort superfood, allerlei goede en slechte plantencombinaties......zo kan ik nog even doorgaan. Als je alles wat er beweerd wordt zomaar volgt, kan weinig meer. Als je geen goede raad aanneemt kan en mag alles. Ik probeer maar, met mijn (hopelijk) gezonde verstand en ervaring daar ergens tussen in te laveren en zo een goede weg te vinden. Ik kan niets hards bedenken waarom het niet zou mogen. Geen ziekte die je zo makkelijk binnenhaalt en ook geen gebrek dat ontstaat. Denk dat het wel zal loslopen. Toch vind ik het zelf niet zo praktisch om ze samen te zetten, maar in een wisselteelt met 5 of 6 groepen staan ze als peulvruchten in het zelfde vak elk seizoen, de ene links en de andere rechts als je dat volgt. Ik heb veel meer vakken en de vroege peulvruchten die wat kou verdragen (erwten en aanverwanten, tuinbonen, capucijners) gaan in april in de grond en worden rond juli geoogst (ik kweek ze dus niet om te drogen) en op dat vak kan daarna nog een teelt komen die eventueel wat profiteert van het beetje extra stikstof dat achterblijft. Bonen komen vanaf eind mei op een ander stukje waar vaak al iets heeft gestaan en is geoogst (een wintergroente of een echt voorjaarsgewasje) en blijven meestal staan tot tegen het einde van het seizoen. Door elkaar zouden ze elkaar in de weg staan, de bedden moeilijk bereikbaar en bewerkbaar maken, de klim/rijs-constructies staan elkaar in de weg en door een soortgelijke groeiwijze kunnen ze elkaar belemmeren en erg door elkaar gaan groeien en het is lastig wieden en de benodigde ruimte en licht maken tussen de opkomende bonen, als er al een rankende of hoge begroeiing van erwten of flink grote tuinbonen zo dichtbij staat. Om dat soort praktische redenen komen ze bij mij niet samen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
citroen Geplaatst: 24 maart 2016 Auteur Geplaatst: 24 maart 2016 Allen bedankt voor de goede raadNiet mogen is natuurlijk zwaar uitgedruktGelukkig begrijpt iedereen waar het omgaat,en zodoende heb ik ze vandaag naast mijn staakbonen (op Fietswiel) geplant (in een voortje gelegd)Van de zomer zal ik weten of ze gelukt zullen zijnHet waren peulen Norli een lage soortIedereen is nu bij ons op het complex zijn ajuin aan het plantenVerleden jaar kreeg ik een tip vaneen tuinder die ze pas op 1 mei pootverleden jaar heb ik het ook eens geprobeerd op 1mei ,en eerlijk geen enkele slechte ajuin geoogstNa jaren van vele mislukkingen met mijn ajuin en charlotten , vele rotte enz .(niet alleen bij mij ,maar bij velen op het complex)Niemand kan daar aan uit dat ik ze zo laat poot , maar pas als ze de oogst gezien hebben moeten ze toegeven dat poten op 1mei zeer zeker luktIk blijf ze poten op 1 mei Quote
Jaydot Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Mooizo, succes met de teelt, dit jaar! Iedereen is nu bij ons op het complex zijn ajuin aan het plantenVerleden jaar kreeg ik een tip vaneen tuinder die ze pas op 1 mei pootverleden jaar heb ik het ook eens geprobeerd op 1mei ,en eerlijk geen enkele slechte ajuin geoogstNa jaren van vele mislukkingen met mijn ajuin en charlotten , vele rotte enz .(niet alleen bij mij ,maar bij velen op het complex)Niemand kan daar aan uit dat ik ze zo laat poot , maar pas als ze de oogst gezien hebben moeten ze toegeven dat poten op 1mei zeer zeker luktIk blijf ze poten op 1 meiInteressant! Dat sluit prachtig aan bij de discussie over bodemtemperatuur en zaaitijd - of planttijd, in dit geval. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
sugarlevi Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Alles mag, er is geen moestuinpolitie die je komt arresteren als je erwten en bonen naast elkaar zet . Ik heb mijn boekje "Planten die elkaars gezelschap zoeken" er even op nageslagen: Bonen groeien het voorspoedigst tussen wortelen en bloemkool. Ook zijn bonen en bieten een goede combinatie. Bonen helpen komkommers en kool. De groei van bonen wordt over het algemeen geremd door uien, knoflook en sjalotjes. Erwten staan graag in gezelschap van radijs, peen, komkommer, mais, bonen en knollen. Erwten worden geremd door uien, knoflook en sjalotten. Het is niet gebruikelijk erwten twee jaar achtereen op dezelfde grond te kweken. De algemene opvatting is dat erwten en aardappels goed samengaan. Dus geen probleem, lijkt me. In aansluiting op weknow, mythes inderdaad. Ik heb dit jaar knoflook rond het tuinbonenstukje gezet. Schijnt niet te mogen...Het enige antwoord dat ik vond, op de vraag 'waarom niet?', is dat tuinbonen wel van een beetje bemesting houden. En knoflook en uien niet. En bonen erwten etc, vlinderbloemigen zijn die stikstof vastleggen. Knolgewassen als knoflook en ui hebben daar niet per se veel behoefte aan. Gaan dan vooral veel nitraat (stikstof vastleggen) wat dan weer in nitriet (giftige stikstofvorm) omgezet kan worden. En dat wil je liever niet. Maar zoveel knoflook eten wij niet, dus het zou mij echt aan mijn reet kunnen roesten, als die het wat minder doen, of veel nitraat bevatten. Zolang er dit jaar maar minder luizen op de tuinbonen zitten, ben ik blij. Dit is trouwens mijn favoriete bron over companion planting: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companion_plantsVooral de bronvermeldingen zijn erg prettig. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Jaydot Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 ...mythes inderdaad...... favoriete bron over companion planting... Ja, wat zijn 't nou, mythes of inzichten met serieuze bronvermelding? Je kunt er echt oeverloos over discussiëren, kijk hier maar... Die Wikipagina is wel reuze interessant, dank voor de link. Maakt in elk geval duidelijk dat planten de meest uiteenlopende invloeden op hun omgeving kunnen hebben. Ik zie er overigens vrij weinig over wortelsecretie (behalve bij walnoten en afrikaantjes), maar daar wordt gelukkig aan gewerkt. ps: Erwten, bonen en tuinbonen zijn botanisch gezien verschillende planten... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
weknow Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Je kunt er echt oeverloos over discussiëren, kijk hier maar... Ja....maar het gaat daar wel over de combinatie uien en boontjes (niet erwten en bonen, zoals in dit topic) Heel algemeen gesproken vind ik het thema van de gouden combinaties van bepaalde planten (of planten die elkaars vijanden bijna zijn) erg overroepen. Als basis om je moestuin op te zetten en er als het ware van uit te gaan dat met de goede combinaties het meeste vanzelf wel goed zal gaan (zoals ik het op nogal wat sites en in alternatief/hip aandoende boeken op het ogenblik nogal eens gesuggereerd wordt) is in mijn ogen ronduit naief. Ik zie het liever als een aanvullende mogelijkheid...een van de vele manieren waarin je in bepaalde situaties....iets kunt ondersteunen...of een probleem kunt voorkomen....misschien. Deze link op de website van Velt......eentje onderaan een heel lijstje van allemaal techniekjes en invalshoekjes.....is al heel wat nuchterder. http://www.velt.be/vraag-antwoord/moestuinvragen/hoe-werkt-combinatieteelt-de-moestuin - Door dingen door elkaar te planten (grote vlakken van hetzelfde te vermijden) spreid je risico en kun je een beperkte ruimte effectiever gebruiken en verklein je ook de kansen dat bepaalde ziektes/belagers de overhand kunnen krijgen. Dat werkt redelijk, maar wat ervaring met hoe bepaalde gewassen zich ontwikkelen, hoe groot, breed ze worden, hoe ze wortelen, wat ze wel en niet nodig hebben e.d. helpt veel om dit met succes te doen. Ook is het weer juist een tegengestelde benadering van vruchtwissel, waarbij je je tuin probeert gezond te houden van bodemgebonden ziekten en efficiënt de verschillende gewasgroepen te voeden, die voor beginners wel zo overzichtelijk is om ecologisch te tuinieren. Voor beide benaderingen valt veel te zeggen en met wat ervaring en kennis zijn ze ook nog wel tegelijk te gebruiken (wat minder strak), zeker als je ze combineert met veel aandacht voor de bodemvruchtbaarheid/gezondheid. - Dat een soort en een ander soort wel/niet samen gaan heeft meestal te maken met vrij nuchtere factoren: licht/voedselbeschikbaar/ruimte/bereikbaarheid/hanteerbaarheid en weinig met een soort mystieke relatie die er zou zijn tussen planten. Ook is het wijs om rekening te houden met overdracht (waardplanten) van ziektes of wisselwerking met insecten en bodemleven. Maar liever dan dit per plantje of gewasje te bekijken en willen regelen en beredeneren en hier regels of wetmatigheden over te willen maken, kijk je dan eerst naar het geheel van een tuin: de zorg voor en kwaliteit van de bodem, licht, indeling, meerjaarse aanpak en verzorging...als die in orde zijn, is wat je wel of niet combineert een soort "fine-tunen"... Ik denk dat er weinig is wat echt niet samen kan en allerlei combinaties kunnen....je eigen proberen (in je eigen werkwijze en omstandigheden) en ervaring hier een betere (leer-)weg zijn dan allerlei losstaande regeltjes of tabelletjes, zeker als het waarom ervan (want daar gaat het dan om, met die ervaring van iemand kun je misschien wat) niet ook wordt uitgelegd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 @Citroen : Wanneer oogst je dan je uien als je pas in mei gaat poten? Quote
sugarlevi Geplaatst: 26 maart 2016 Geplaatst: 26 maart 2016 ...mythes inderdaad...... favoriete bron over companion planting... Ja, wat zijn 't nou, mythes of inzichten met serieuze bronvermelding? Je kunt er echt oeverloos over discussiëren, kijk hier maar... Die Wikipagina is wel reuze interessant, dank voor de link. Maakt in elk geval duidelijk dat planten de meest uiteenlopende invloeden op hun omgeving kunnen hebben. Ik zie er overigens vrij weinig over wortelsecretie (behalve bij walnoten en afrikaantjes), maar daar wordt gelukkig aan gewerkt. ps: Erwten, bonen en tuinbonen zijn botanisch gezien verschillende planten... Wat het is, is afhankelijk van de planten waar het omgaat, en wat er beweerd wordt.Of het voor een hele lijst van verschillende beweringen geldt is niet aan de hand van één of twee voorbeelden te zeggen. En of het wel of niet beter werkt, is ook weer afhankelijk van wat je eigenlijk wilt. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Jaydot Geplaatst: 27 maart 2016 Geplaatst: 27 maart 2016 Ja....maar het gaat daar wel over de combinatie uien en boontjesDe post van Sugarlevi ging over bonen en uien (ui-achtigen), vandaar. Verder ben ik het helemaal met je eens...Het boek "Planten die elkaars gezelschap zoeken" ook. Het is gebaseerd op waarneming, waarneming en waarneming (een hoofdpijler in de BD, tenslotte), en vervolgens wordt waar mogelijk verwezen naar de nuchtere verklaringen, liefst wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar die verklaringen. Veel aandacht voor wortelafscheiding. Aandacht voor het effect van planten en hun wortelafscheiding op het bodemleven. Aandacht voor planten die een gunstig effect hebben op compost, als je ze aan je hoop toevoegt.Combinatieteelt komt zeker niet in de plaats van goede zorg voor de bodem en zorgvuldige vruchtwisseling, natuurlijk niet! Het is - net zoals jij zegt - een verdere verfijning.Het boek stamt uit 1965, toen was er minder onderzoek beschikbaar dan er nu is. Het taalgebruik kan, naar goed BD-gebruik, wel 's wat mystiek overkomen, daar moet je doorheen lezen. De auteurs raden iedereen aan om ZELF te experimenteren en waar te nemen.Ik kan je het boek van harte aanbevelen! Goed waarnemen is overigens allesbehalve makkelijk - althans: ik vind 't vaak lastig. Ik herinner me een groepje rozen dat achter elkaar wegkwijnde toen er een walnoot zaailing vlakbij verscheen (lang voordat het walnootje groot genoeg was om licht en water weg te concurreren), maar bij zulke grote gewassen is het veel makkelijker te zien dan bij éénjarige gewassen. Dat het internet bol staat van gedachteloze en uit verband gerukte copy/paste... tsja, daar moeten we mee leren leven, denk ik. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
citroen Geplaatst: 30 maart 2016 Auteur Geplaatst: 30 maart 2016 Erny Ik oogst mijn uien (Sturon de 1ste mei gepoot ), ik dacht September .Verleden jaar had ik ze te vroeg geoogst ,het loof ervan was nog niet afgestorven .Maar het voornaamste voor mij was dat ik geen enkele rotte ui geoogst hebTegenover vorige jaren toen ik ze half maart pootteOverigens bij vele op het complex waren uien en sjalotten niet gelukt die ze in maart gepoot haddenIk blijf ze nu op 1 mei poten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.