Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plek in de schaduw over: framboos of Japanse wijnbes?


Raquette

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Na een periode van winterslaap is de tuindrang bij mij weer ontwaakt Vandaag de MM-bak helemaal opgeschoond, aangevuld en onder glas vanalles gezaaid.

 

Naast mijn MM-bak, op het noorden, loopt een schutting van een meter of vier. Het bovengedeelte bestaat uit gespannen draden waarlangs een passiebloem en rozen van de buren groeien. Er valt wel wat zonlicht doorheen, maar niet heel veel.

Ik wil nu aan de rand langs de bak een aantal fruitstruiken planten. Een Japanse wijnbes (die zichzelf rijkelijk heeft uitge'plant' doordat de uitlopers in de grond zijn geworteld) heb ik al. Frambozen kan ik morgen gaan kopen bij de Karwei. Maar welke soort doet 't het beste in die schaduwrand? Je merkt dat de grond daar ook langer vochtig blijft, dus het heeft echt invloed op de omstandigheden. Volgens fruitbomen.net kunnen zowel (sommige) frambozen als Japanse wijnbessen in zo'n schaduwrijke omgeving gedijen.

 

Wat denken jullie? Ik heb ook nog ergens een zonnige rand over op het oosten; zelf zou ik daar het liefste de frambozen zetten omdat ik die voorrang geef qua fruit. Maar als die Japanse wijnbessen het nu helemaal niet willen doen in de schaduw en een bepaald frambozenras wel, dan draai ik het om.

 

NB. Hierbij twee foto's van de tuin van vorig jaar: het gaat om de schutting rechts op de foto.

overzicht0506201525801433529392.JPGpad45001433531550.JPG

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel beiden van volle zon houden, zou ik, als je toch moet kiezen, gaan voor de Japanse wijnbes tegen die schutting ( en daar niet té veel van verwachten kwa oogst en smaak ) en de frambozen op de plek met meer zon. Frambozen profiteren echt heel erg kwa smaak/opbrengst van meer zon. Om het even welk soortje frambozen. ( Helaas koop je ze dan bij de karwei, want veel keus heb je dan niet he ?, voor een tientje meer koop je een lekkerder soortje bij Fruitbomen.net die ze ook versturen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen keuze kan maken tussen framboos of Japanse wijnbes, wil ik je een goed - zij het wat duurder- alternatief bieden:

 

Een bijna ideale schaduwklimmer die lekkere vruchten geeft is de Siberische kiwibes (Actinidia Kolomikta). Volgens de boekjes maar ook mijn eigen ervaring levert deze in augustus/september probleemloos geheel rijpe vruchten op, zelfs wanneer de plant permanent (!!) in de schaduw staat. De ideale lichtbehoefte is echter 1-3uur per dag.

 

Erg hoge sierwaarde (tijdens de bloei verkleurt het blad naar wit en roze om na de bloei weer te normaliseren, sterkste effect treedt op bij de mannelijke planten), weinig last van ziektes en komt veel vroeger in productie (al in jaar 1 of 2) dan de grote broer.

 

Een "start" pakket met 1 mannetje (Adam), 1 vrouwtje (Sentyabraskaya) en 1 semi-tweehuizige (Dr Szymanowski) kost je inclusief verzending minder dan 30 eur.

 

Kijk eventueel bij Fruitlent voor meer info.

 

Twee nadelen:

 

- lopen vroeg uit (maart), dus kans op schade door nachtvorst. In rust is de plant winterhard (-27c tot -40c afhankelijk van het ras).

 

- Trekt katten aan (Duitse bijnamen zijn Sommerkiwi maar ook Katzenkiwi) zodat je de wortels en onderste deel van de plant zal moeten beschermen met gaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke tips! Bit, je hebt eigenlijk wel gelijk, ik was een beetje hebberig geworden door die Karwei-aanbieding. Maar ik heb note bene nu zelf een framboos in de tuin (zon) staan die ik ga ontmantelen omdat ik hem niet lekker genoeg vind. Dus ga inderdaad maar rustig op zoek naar de lekkerste frambozen voor in de zon!

 

Voorlopig zet ik dan de Japanse wijnbes in de schaduw. Die kiwibes vind ik ook wel een leuke, volgens mij heeft mijn buurvrouw die. Wellicht even kijken of ik bij haar kan proeven en dan het fruitbestand volgend jaar verder aanvullen.

 

Dank u!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan.

 

Je buurvrouw heeft waarschijnlijk de "gewone" kiwibes (Actinidia Arguta). De bessen van Actinidia Kolomikta zijn iets kleiner maar smaken nog meer verfijnd. De gewone "kiwibes" is trouwens een half-schaduw tot driekwart zon plant (s.v.p. niet pal Zuid!). Uitzondering is Actinidia Arguta "Issai" (grote kans dat zij die heeft omdat dit een twee-huizig ras is) deze wil graag meer zon.

 

Ik kan je overigens gedroogde kiwibes in chocola laten proeven op de MTFD als ik ze niet weer vergeet mee te nemen. Is een specialiteit uit Litouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, ben even bij de frambozensoorten op fruitbomen.net aan het kijken, maar ik zie door de frambozen het bos niet meer! Het lijkt me leuk om te beginnen met een gele en een rode framboos, en de Golden Everest ziet er goed uit (oogst juli, aug, sept). Maar welke rode zal ik daar dan naast zetten? Een Himbotop, Kwanza of gewoon toch Malling Promise?

 

NB. Belangrijke zaken:

- ik heb maar heel weinig ruimte dus de opbrengst is belangrijk;

- ik ben een zoetekauw;

- ik verwerk maar weinig en zal de frambozen vooral uit het vuistje (of in een bakje yoghurt) eten.

 

Dank weer!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft ze 100% zeker "Issai". Is zeg maar het "instapmodel" qua "gewone" kiwibes. (Act Arguta).

 

Zeker niet de beste qua smaak (zeg maar vergelijkbaar met de bekende kiwi uit de supermarkt, kiwibessen zijn verfijnder/aromatischer/zoeter normaal gesproken) maar wel simpel (want betrouwbare zelfbestuiving, dit in tegenstelling tot bv het ras Jenny bij de echte kiwi).

 

Technisch gezien is Issai geen raszuivere Act. Arguta ,maar een kruising met Act Polygama Dit verklaart de grotere zonbehoefte, de iets mindere winterhardheid (maar ruim genoeg voor Nld) en de wat vlakkere smaak.

 

Tegenwoordig is onder de merknaam "Vitikiwi" trouwens een verbeterde versie van Issai in omloop.

 

Alle "kiwibessen" eet je zonder te schillen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode framboos zou ik van de heel gangbare rassen zonder meer voor Tulameen kiezen, vanwege smaak.

 

Is overigens echt niet de makkelijkste fruitsoort om zelf te telen, framboos in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt. Vraagt licht vochtige grond, die echter nooit echt nat mag zijn en anders krijg je heel snel ziektes (m.n. wortelrot)...bovendien vaak door virussen geïnfecteerde planten. Herfstframbozen zijn wat minder gevoelig daarvoor, maar meer gespreide opbrengst en volgens velen iets minder lekker.

Voor halfschaduw zou ik eerder aan een aalbes of kruisbes denken.....zijn gewoon makkelijker een succes. Ook Japanse wijnbes zonder behoorlijk wat zon zal heel weinig dragen....is wel een mooie, maar stekelaar.

 

Optie van Goldfish is ook leuk...maar je moet wel wat plaats hebben en leiden, want kan groot worden. Is iets aparts....! Maar denk ook even na over het eventuele kattenprobleem van juist die soort.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel weknow! Ik was even na het posten van dit bericht (en verder researchen) ook bij Tulameen uitgekomen, dus dit bevestigt me weer in mijn keuze:). Nu even kijken of ik binnenkort een auto kan lenen om naar Boskoop te rijden.

 

Vanavond de wijnbes uitgegraven en zijn uitlopers opgepot. De eerste ook al tegen de schutting ingegraven (in een emmer, voor de zekerheid, want het lijken me woekeraars). Tot mijn vreugde zag ik dat ze makkelijk de hoogte van de hoogste draden bereiken. Als ik ze daar langs leid, vangen ze dus iig aan de bovenkant de zon!

 

Als het allemaal niet lukt kan ik altijd nog aan de kiwibes gaan. Nadeel: wij hebben een kat EN een katrijke buurt, dus ik zie een beetje op tegen dat gehannes met gaas.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van de MTFD bied ik een inkoopservice aan bij leveranciers te Boskoop (9km voor mij) zoals fruitbomen.net. Nu zie ik dat je de 16de april er niet bij bent, maar ik kan als je wilt een Tulameen voor je aanschaffen wanneer ik van de week weer aan mijn conditie werk (fiets).

 

Ik woon op 7 minuten loopafstand van Station Gouda dus wellicht is het OV dan een optie voor je. Of ik gooi de plant voor 6,95 euro op de post. Kartonnen dozen zat hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superlief! Enne...ik wil best op de MTFD komen, hoor!

 

Weet je wat, ik maak daar een topic aan en dan kunnen we de transactie afspreken (ik wil ook nog een Golden Everest). Denk vast na wat je terug zou willen hebben voor je moeite!:)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...