benetton Geplaatst: 29 maart 2016 Share Geplaatst: 29 maart 2016 Hallo, graag zouden wij onze garage (een gedeelte ervan), laten begroeien.. De muur staat in het oosten, waardoor deze zon heeft tot een uur of 1 - 2 denk ik (moeilijk te zien met het donkere weer ).. Nu ben ik aan het twijfelen tussen klimhortensia en clematis (en daarvan zijn er zoveeeeeeeeeel verschillende soorten dat ik het niet meer zie op het internet welke soort nu het beste zou zijn...) We hebben zandgrond en de plant zou tussen de garage en het pad (tegels) komen.. Nu ben ik bang dat de klimhortensia te groot wordt? Graag heb ik bloemen, maar dan denk ik dat de clematis misschien niet goed bij mij zou staan of te klein? Ik weet niet het niet.. Iemand ervaring ? Quote Een ware prutser/beginneling Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Raquette Geplaatst: 29 maart 2016 Share Geplaatst: 29 maart 2016 Wat het aantal zonuren betreft kun je er prima een clematis neerzetten! Klimhortensia is (ook) geschikt voor muren of schuttingen waar bijna geen zon komt. Zelf vind ik clematis mooier, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
permanatuurtuin Geplaatst: 29 maart 2016 Share Geplaatst: 29 maart 2016 Het ligt wel aan de lichtbehoefte van de clematis, want ze krijgen bij weinig licht vaak een slungelig uiterlijk. Ik vind dan meestal een klimhortensia mooier, maar je kunt ze ook gewoon allebei zetten. De Clematis groeit dan gewoon door de klimhortensia heen en je hebt dan twee keer een bloei. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 29 maart 2016 Share Geplaatst: 29 maart 2016 Ik heb een clematis - op een oostmuur - naast een tegelpad - op zandgrond Het is een Miss Bateman en hij zij zit nu vol in knop, dus dat wordt weer genieten (als ze niet bevriest).Heb erbij een fles zonder bodem ingegraven om haar extra water te kunnen geven.Ik wil deze niet meer missen, maar ik zou als ik jou was een soort nemen die groter/wilder wordt en langer bloeit.Nóg mooier is een clematis die door een klimroos groeit. Blauw en rood bijvoorbeeld. Of meerdere clematissen... Ik heb ook een klimhortensia op een noordmuur, maar dat vind ik een saai geval. Groeit hier trouwens niet zo hard hoor. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
benetton Geplaatst: 30 maart 2016 Auteur Share Geplaatst: 30 maart 2016 Ja ik vind de clematis ook mooier, ik denk dat ik dan toch die verkies.. Ik zal dan eens zoeken in het tuincentrum in de buurt.. Deze laten groeien bij een klimroos vind ik ook wel prachtig idee.. Verstikken ze elkaar dan niet? Quote Een ware prutser/beginneling Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
benetton Geplaatst: 30 maart 2016 Auteur Share Geplaatst: 30 maart 2016 Ik ben gewoon praktisch aan het denken : is het mogelijk 2 planten in hetzelfde plantgat? Quote Een ware prutser/beginneling Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 Ik zou de clematis aan de ene kant zetten en de roos aan de andere kant. Dan hebben ze alle ruimte voor hun eigen wortels Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansi Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 Goedemiddag, kijk een op www.landleven.nl en kijk bij clematis kweken op zandgrond. Hier op staan diverse mooie soorten. m.v.g.Hans. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 P.S. Ik zou geen ramblerroos nemen. Die groeit te hard voor een garagemuur. Eerst een meter loot en dan pas bloemen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
benetton Geplaatst: 3 april 2016 Auteur Share Geplaatst: 3 april 2016 Ik wou gewoon eens laten weten dat ik voor de roos 'Alibaba' gekozen heb samen met Clematis polish Spirit.. Hopelijk overleven ze het wel, want diep zat er toch wel nog veel beton in de grond.. (sommige delen wel, sommige delen niet)... Quote Een ware prutser/beginneling Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
roosmarij Geplaatst: 6 april 2016 Share Geplaatst: 6 april 2016 Klimhortensia maakt kleine stengelworteltjes waarmee de plant zich aan de muur zal vasthouden. Dit heeft voordelen, dit heeft nadelen. Ze zijn niet zo heftig als klimop, maar laten uiteindelijk wel wat sporen na bij verwijdering van de plant. Als de klimhortensia bloeit doet ze dat meestal rijkelijk met veel stuifmeel. Een hommelparadijs!! Maar ook valt er veel op de grond. De plant kan heel groot worden. Je moet haar leiden voor een mooie begroeiïng van je muur. En zeker ook snoeien!! Mijn klimhortensia staat in leemhoudende zware grond en groeit tegen de klippen op als ik haar de ruimte geef. Het kan zijn dat je in jouw grond meer compost moet geven of mulchen. Ik vind het een prachtige en dankbare plant, die met een beetje sturing werkelijk geweldig veel toevoegt aan je muur. En aan "de natuur in je tuin" op allerlei manieren. Een clematis heeft altijd steun nodig bij het klimmen. Als je een clematis kiest (of meerdere) moet je dus zeker een raamwerk tegen de muur aan maken, of draden spannen, of een plant om in te klimmen. De clematis zal niet zo snel een andere plant verstikken, daar zijn ze meestal te teer voor. Bovendien zullen veel clematissoorten in de winter een heel eind afsterven en in het voorjaar weer uitlopen vanaf ca 30 cm boven de grond. Alleen de vroegbloeiende soorten zoals de Montana's doen dat niet (voor zover ik weet) en die moet je dus op een andere manier leiden en snoeien dan de zomerbloeiende soorten. Een Montana zal met een goede snoei- en klimbegeleiding zelfs een dikke stam maken en als die in een andere plant klimt kan hij mogelijk verstikkend werken, maar dat gaat heel langzaam en dat heb je snel genoeg in de gaten. Een dikke stam bij een Montana is gauw al een jaar of 20 oud dus dan heb je nog even te gaan. Rozen: sterke prachtige planten, die toch wel graag voeding hebben. Er zijn "klimrozen" die een wat kwetsbaardere kleur hebben, die in de volle zomerzon makkelijk verbrandt, zoals de donkerrode kleuren. Zo'n roos is uitstekend geschikt voor een muur met minder hitte maar wel veel licht. Zoals hierboven al gezegd is een Rambler een zeer sterk groeiende rozenplant (bomenvreter), maar gezien je grondsoort zou het misschien kunnen. Er zijn er ook die niet 10 meter hoog worden. Rozen hebben ook altijd klimsteun nodig om omhoog te kunnen groeien.Ramblers hebben vaak venijnige stekeltjes, wat echt een nadeel kan zijn. Je moet ze goed snoeien om ze in bedwang te houden als ze eenmaal "gaan", en die kleine takjes met stekeltjes kom je jaren later nog tegen op de grond. Er zijn ook "klimrozen" die geen stekels hebben. Dit zijn eigenlijk rozen die erg lange takken maken en steun nodig hebben om een mooie plant te vormen. Alles bij elkaar gaat het er dus om wat je zelf zoekt.Een paar voorbeelden. Klimhortensia: https://www.google.nl/search?q=klimhortensia&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDgMGQxfnLAhVBpA4KHZzACgUQ_AUIBygB&biw=1024&bih=645Clematis Montana: https://www.google.nl/search?q=clematis+montana&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj7or27xvnLAhVInQ4KHcb_CKUQsAQIHA&biw=1024&bih=645Zomerbloeiende clematissen: https://www.google.nl/search?q=clematis+montana&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj7or27xvnLAhVInQ4KHcb_CKUQsAQIHA&biw=1024&bih=645#tbm=isch&q=clematis+Ramblers: https://www.google.nl/search?q=rosa+rambler&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjN89LfxvnLAhUBYg8KHUibCe4QsAQIHA&biw=1024&bih=645klimrozen algemeen: https://www.google.nl/search?q=klimrozen&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjr2ZP3xvnLAhVH7Q4KHVHyAiwQsAQIHA&biw=1024&bih=645 Persoonlijk vind ik de combinatie van een klimroos met een clematis heel erg mooi. De klimhortensia en de Clematis Montana zou ik een muur voor zichzelf geven (je kunt een paar planten zetten, afhankelijk van de ruimte), want die worden uiteindelijk heel erg groot. Deze drie soorten zitten elkaar niet vreselijk in de weg als ze elk een eigen plantgat hebben, dus je kunt zelfs kiezen om ze alldrie te nemen. Of heb ik je nu helemaal gek gemaakt? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.