Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn kas is niet windbestendig


klei

Aanbevolen berichten

mede moestuin maatjes,

 

Ik heb jullie hulp nodig.

Gister ben ik erachter gekomen dat mijn kasje, die een maand geleden is geplaatst, niet windbestendig is.

Mede vanwege de open tuin vanaf de windrichting, en de wind van windkracht 8 waaide er 5 ramen eruit.

 

Algehele informatie:

De kas ik al een jaar of 15 oud. heb hem gekocht van marktplaats en staat op de bodem vast met behulp van paaltjes a 1m diep.

het model ziet eruit als deze:

https://appeltern.nl/nl/tuinwinkel/hobby-_muur-_en_patiokassen/hobbykassen/hobbykas_popular/hobbykas_popular_86_tuinkas_50_m2_merk_halls/hobbykas_popular_86_blank_aluminium_tuinkas_met_veiligheidsgla

 

Mijn deurtje stond niet in de wind. De achterkant stond volop in de wind. De ramen inclusief frame waaide tot wel 3 cm naar binnen.

Aan de zijkant en bovenkant waren er 5 ramen eruit gewaaid. Opvallend was dat deze allemaal aan de achterste kant zaten. (aan de windkant dus).

 

De ramen zijn gemonteerd met behulp van glasklemmetjes.

 

Ik vermoed dat door de druk op de achterkant, de klemmetjes losschoten en daardoor de ramen los kwamen. Ik heb namelijk gezien dat de ramen loswaaiden en door de val kapot zijn gegaan.

 

 

Hoe zorg ik voor de windbestendigheid van mijn kas?

- moet ik mijn ramen misschien anders vastzetten

- moet ik mijn ramen afdekken tijdens een mogelijke storm.

- moet ik het frame versterken zodat deze niet meer de klemmetjes eruit drukken?

 

 

Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat jullie kasje tegen de wind kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit probleem twee jaar geleden ook gehad. Een paar ramen kapot gewaaid tijdens harde wind. Ook een kas van marktplaats. Precies dezelfde situatie als bij jou. Open vlakte en weinig beschutting. Kas opnieuw opgebouwd en een maand later weer storm. Toen bijna de helft van de glasplaten kapot.....heb er nu nog een trauma van elke keer als het hard waait...

 

Was er echt helemaal klaar mee. Het jaar daarop (vorig jaar) ook elders een stukje grond op moestuincomplex kunnen krijgen. Deze lag beschut. Toch besloten om kas opnieuw op te zetten. Opnieuw flinke kosten vanwege de glasplaten. Deze keer stevig frame gemaakt van balken in het vierkant (maat van kas) en palen die een meter de grond in gingen. Kas met flinke bouten op frame gemonteerd, platen erin en vastgezet met stevige glasveren (m vorm) niet die slappe goedkope dingen van een bekend webshop. Ik heb de veren bij de welkoop gekocht (ook wel bekend als Boerenbond) bij storm heb ik de ramen dicht.

 

Elke keer als het hier stormt (en dat hier redelijk vaak in het hoge noorden) houd ik mijn hart vast....maar het gaat (nog) steeds goed. We hebben afgesproken dat als het nog een keer gebeurt, ik het ding op marktplaats zou zetten...... maar blijkbaar staat hij nu goed.

 

Dus, beschut, stevig frame, deur uit de wind, ramen dicht en goede glasklemmen....Dan moet het goedkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het toch wel dat je met een goede transparante kit de ruitjes er toch wel in moet kunnen houden. Ik heb voor mijn kas die van aluminium en polycarbonaat plaat gemaakt is Sikaflex crystal clear gebruikt, dit is ook uitstekend te gebruiken voor glas, het is bijna niet zichtbaar, vergeelt niet in de zon en is super sterk. Zo'n bus kost ongeveer 10 euro en denk dat je met drie busjes de kas wel volledig afgedicht hebt.

 

Groeten Jeroen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over constructies van kassen ken ik niet veel, maar omdat ik zie via de link dat de kas niet extreem hoog is kan je misschien opteren om een hoge haag of boompjes te planten (zo kan je bijvoorbeeld nog extra fruit in de tuin kweken). Dit moet natuurlijk wel in je tuin passen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...