Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stekken en schimmel


JdS

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb de afgelopen tijd flink gestekt maar heb veel uitval door schimmel.

Zowel op de stekgrond als in de stek.

Ze staan in een stekbak, dus iets verwarmd en vochtig.

 

Moet ik een schimmelwerend middel gebruiken (uit de winkel, of een huis-tuin-en-keuken middel?)?

 

Of hebben jullie andere tips om de schimmelvorming te beperken?

 

Alvast bedankt,

Jds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even een foto plaatsen van jouw schimmelgeval? Voordat we verkeerde info gaan geven.

 

Tot die tijd hier vast wat topics van mensen die eventueel hetzelfde probleem hadden:

 

witte-schimmel-op-potgrond-t19763.html

 

schimmel-in-kweekkastje-t8146.html

 

schimmel-in-kweekpotten-t8645.html

 

eh-schimmel-help-t4164.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nou ook, witte pluizige zooi en het zit ook aan de buitenkant van die kartonnen potjes. Ik gooi de aangetaste potjes weg, zaailingen pot ik over in een schoon kunststof potje en dan kijk ik het even aan. Als ze om gaan vallen kieper ik ze ook weg en dan zaai ik wel opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook niet geheel onbelangrijk....bij deze vraag wat heb je gestekt, houtige stekken, of groene delen? Of heb je gezaaid en heb je zaailingen? Er zit een wezenlijk verschil tussen deze 2 begrippen. Vaak kom ik deze vergissing tegen in verschillende topics, en dan is een gepast antwoord hierop geven gok werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vijg, druif en blauwe bes gestekt, redelijk hout-achtig, maar af en toe ook een groen "uiteinde".

Druif en vijg in potgrond, blauwe bes in turf.

 

Ik heb even geen foto, maar wat me ook opviel: ik heb de bovenkanten afgestopt met lac balsam om uitdroging te voorkomen. Die uiteindes hadden allemaal witte haren.

 

Jds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schimmel had ik vroeger ook well eens last van.

 

Er zijn echter een paar trucs om het te voorkomen.

 

1) zuurstof, vaak is schimmel niet zozeer een teveel aan vocht als meer een tekort aan zuurstof.

Dus af en toe de kap eraf flink luchten helpt zeker.

Zijn het dingen die lang wachten met wortelen, snap ik dat je de luchtvochtigheid hoog wilt houden. Maar 1 of 2 keer luchten per dag en desnoods daarna sproeien doet wonderen.

 

2) neem een luchtig medium. Dit doet 2 dingen

-zuurstof helpt bij de wortelontwikkeling (daarom willen veel dingen well wortelen in luchtige grond maar niet in een glas water, in het water zit te wijzig zuurstof

-door de goede beluchting gaat er minder van je medium (grond) rotten en dus anaeroob afbreken. Dit rotte is zeker niet goed

 

3) zorg dat je medium niet te nat is, zoals ik all zij is zuurstof belangrijk voor wortelontwikkeling. Maar een nat medium gaat ook weer zuurstof verbruiken waardoor rotten en schimmelen eerder gebeurd

 

4) afdekken van wonden met parafilm helpt bij mij ook, maar in een vochtig stek kas is het afdeken meestal niet nodig. Snoei wel goed schuin boven een knop (alles boven de laatste knop sterft af door gebrek aan sapstroom en word dan erg schimmel gevoelig)

 

5) neem een inert stek medium. Perlite is hier wat mij betreft "het geheim van de kok"

Perlite blijft makkelijk luchtig maar neemt erg veel water op. Doordat het inert is (het is gebakken vulkanisch glas) rot het niet, en is het geen voedingsbodem voor schimmels.

 

Doordat perlite zo luchtig is verdampt water er ook goed uit, waardoor de luchtvochtigheid ook hoog blijft met een beluchtings-gat

 

Perlite gewoon in een emmer water gooien, dan laten uitlekken. Je stek kas (of afsluitbaar plastic zakje) vullen

Stekjes erin en de kas of het zakje op een kier zetten voor frisse lucht, en je hoeft afhankelijk van de temperatuur 2-4 weken niks te doen.

 

Bijna niks is dan nog niet geworteld. Maar als je toch wat langer nodig hebt. Geef dan om de paar dagen een heel klein beetje water inplaats van in 1 keer erg veel.

 

6) hergebruik je je stek medium (waarom niet? het is niet alsof de stekken zoveel voeding gebruiken dat ze het medium uitputten)

Dan helpt een minuutje in de magnetron goed om de boel te steriliseren. Vaak doe ik dit met stekkas/pot en all. Zorg well dat alles droog is als je dit doet. Want anders gaat het water in je medium plaatselijk erg warm worden. Ik heb zo wat plastic bakjes laten smelten

 

7) heb je all last van schimmel ga dan niet aan de zwaar chemische giftige troep!

Neem gewoon wat verdunde waterstofperoxide. 1% verdunning (max 5% maar sommige planten trekken dat niet)

in de plantespuit. Of gewoon als water geven (maar alleen als het medium droog is)

 

Waterstofperoxide is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof molecuul eraan. Dus H2O2, dit zuurstof molecuul komt makkelijk los en is erg reactief. En maakt dus makkelijk dingen kapot. Schimmels zijn hier veel gevoeliger voor dan planten! Maar overmaat schaad planten zeker ook!

 

overigens werkt waterstofperoxide ook goed bij moeilijk ontkiemende zaden (vooral als ze een harde schil hebben)

 

Ik gebruik tegenwording met deze trucs geen stekpoeder meer, heb slagingspercentages die zelden onder de 90% komen, en kan bijna alles het hele jaar door stekken

 

All gaat er soms iets om mysterieuze reden mis, maar dat hoort er nauw eenmaal bij

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

groeten

oscar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt allemaal voor de reacties!

 

Ik ga het eerst eens proberen met niet te natte ondergrond en luchtroosters open. Uiteraard ook schone bak maar dat deed ik al.

Eens kijken hoe dat gaat....

 

Nogmaals bedankt,

groeten jds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...