Greenie Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Vorig week heb ik behoorlijk wat gezaaid in kleine, biologisch afbreekbare potjes (volgens mij een soort geperste turf) met het idee dat ik de zaailingen dan makkelijker in een grotere pot kan zetten zonder ze al te veel te beschadigen. Vanmorgen sloeg de schrik me om mijn hart, want de bakjes hebben bijna allemaal een (schimmel)vachtje gekregen! Mijn vraag: kan dit kwaad? Ergens denk ik dan weer: een schimmel is ook natuurlijk, maar is dit schadelijk voor de nog uit te komen zaadjes en/of mijn net opgekomen plantjes (basilicum, tomaat, tijm...) Wat denken jullie: de jonge zaailingen (nog geen cm hoog) nu al verpotten (zonder schimmelbakje) en de rest weggooien of alles weggooien, bak schoonmaken en opnieuw beginnen of kan ik dit zo nog even laten staan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Is op zich niet zo'n grote ramp dacht ik. Ik zou de bakjes wel verder van elkaar afzetten, en kijken of de boel te vochtig is, en hoe dat beter kan. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Zo te zien is dit typisch een geval van slechte ventilatie. Waarschijnlijk heb je de potjes lekker warm onder plastic gezet binnenshuis? Zodra je zoals aangegeven de potjes meer tussenruimte geeft en niet afsluit, lost de natuur de overtollige schimmels meestal weer op. Niet opgeven! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Greenie Geplaatst: 26 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2012 Dank voor de tips! En inderdaad is deze bak slecht geventileerd. Zojuist gelijk wat luchtgaten in het deksel gemaakt en vanmiddag heb ik ze even helemaal niet overkapt en het lijkt nu alweer minder te worden. Fjoe...hele opluchting. Nogmaals dank! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 kijk es an ! zaaien is ook helemaal niet moeilijk hoor ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Dit heb ik ook door ondervinding geleerd hoor. Ik gebruik de turfbakjes niet meer in een kasje, want ze wandelden op een gegeven moment vanzelf al naar buiten. Was niet de bedoeling. Ik gebruik ze nu om tomaten- en paprikaplantjes die uit het kasje komen in te zetten om ze buiten het kasje verder te laten groeien. Daarna kunnen ze dan mooi met potje en al de grond in. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Greenie Geplaatst: 1 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 1 maart 2012 Ik ben na dit avontuur ook wat huiverig geworden voor die turfbakjes. Maar ja, ik heb nog een hele berg van dat spul! Ik heb het idee dat het spul ook verschrikkelijk snel uitdroogt... Heb laatst geprobeerd om ze eerst even in water te leggen alvorens ze te gebruiken, maar dat heeft ook weinig uitgehaald. Maar goed, wie weet krijg ik het ooit onder de knie! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Nou ik heb ze vandaag ook allemaal weggegooid vond het 3x niks. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Vorig jaar uitgeprobeerd, droogden steeds heel snel uit, plantjes in gevaar en heb die dingen snel opengescheurd en de plantjes net op tijd verpoot (voor ze vergroeiden met dat turfspul). Ik gebruik ze nooit weer! (Hoewel....bedenk net... misschien iets voor de waterkers? Die moeten toch kleddernat staan, zet ik ze in bakje water, geen kans op uitdrogen en kom ik toch nog van die troep af... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 (Hoewel....bedenk net... misschien iets voor de waterkers? Die moeten toch kleddernat staan, zet ik ze in bakje water, geen kans op uitdrogen en kom ik toch nog van die troep af... Denk een beetje klein bakje er voor? (ik kweek waterkers in 0,5liter vijver-potjes. stuk of 6 van die bakjes in een grotere bak met 5cm water, goed resultaat!) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Ja, sorry Dennis, was ook niet helemaal serieus bedoeld, zag alleen opeens een manier om van die ondingen af te komen... Andere alternatief is de compostbak Wat betreft de waterkers... vanaf wanneer hang je die in de vijver? En is het vorstgevoelig? (Vorig jaar hier in het noorden op nacht van 4-5 mei nog -8 graden vorst!!(sorry ook voor de off-topic) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 2 maart 2012 Share Geplaatst: 2 maart 2012 Ik heb vorig jaar ook erg veel last van schimmel gehad met deze bakjes. Het kan voor zover ik weet geen kwaad voor de plant. Met uitplanten ook problemen omdat bakjes inderdaad scheurden en de bakjes nauwelijks verteerden. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar plastic bakjes. Quote blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.