Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eh...schimmel? Help?!

Greenie

Aanbevolen berichten

Vorig week heb ik behoorlijk wat gezaaid in kleine, biologisch afbreekbare potjes (volgens mij een soort geperste turf) met het idee dat ik de zaailingen dan makkelijker in een grotere pot kan zetten zonder ze al te veel te beschadigen.

Vanmorgen sloeg de schrik me om mijn hart, want de bakjes hebben bijna allemaal een (schimmel)vachtje gekregen! Mijn vraag: kan dit kwaad? Ergens denk ik dan weer: een schimmel is ook natuurlijk, maar is dit schadelijk voor de nog uit te komen zaadjes en/of mijn net opgekomen plantjes (basilicum, tomaat, tijm...)

schimmelbakjes59801330174885.jpg

Wat denken jullie: de jonge zaailingen (nog geen cm hoog) nu al verpotten (zonder schimmelbakje) en de rest weggooien of alles weggooien, bak schoonmaken en opnieuw beginnen of kan ik dit zo nog even laten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is dit typisch een geval van slechte ventilatie. Waarschijnlijk heb je de potjes lekker warm onder plastic gezet binnenshuis? Zodra je zoals aangegeven de potjes meer tussenruimte geeft en niet afsluit, lost de natuur de overtollige schimmels meestal weer op.

Niet opgeven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik ook door ondervinding geleerd hoor. Ik gebruik de turfbakjes niet meer in een kasje, want ze wandelden op een gegeven moment vanzelf al naar buiten. Was niet de bedoeling. Ik gebruik ze nu om tomaten- en paprikaplantjes die uit het kasje komen in te zetten om ze buiten het kasje verder te laten groeien. Daarna kunnen ze dan mooi met potje en al de grond in.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben na dit avontuur ook wat huiverig geworden voor die turfbakjes. Maar ja, ik heb nog een hele berg van dat spul!

Ik heb het idee dat het spul ook verschrikkelijk snel uitdroogt... Heb laatst geprobeerd om ze eerst even in water te leggen alvorens ze te gebruiken, maar dat heeft ook weinig uitgehaald. Maar goed, wie weet krijg ik het ooit onder de knie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar uitgeprobeerd, droogden steeds heel snel uit, plantjes in gevaar en heb die dingen snel opengescheurd en de plantjes net op tijd verpoot (voor ze vergroeiden met dat turfspul). Ik gebruik ze nooit weer!

(Hoewel....bedenk net... misschien iets voor de waterkers? Die moeten toch kleddernat staan, zet ik ze in bakje water, geen kans op uitdrogen en kom ik toch nog van die troep af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Hoewel....bedenk net... misschien iets voor de waterkers? Die moeten toch kleddernat staan, zet ik ze in bakje water, geen kans op uitdrogen en kom ik toch nog van die troep af...

Denk een beetje klein bakje er voor? (ik kweek waterkers in 0,5liter vijver-potjes. stuk of 6 van die bakjes in een grotere bak met 5cm water, goed resultaat!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sorry Dennis, was ook niet helemaal serieus bedoeld, zag alleen opeens een manier om van die ondingen af te komen... Andere alternatief is de compostbak

Wat betreft de waterkers... vanaf wanneer hang je die in de vijver? En is het vorstgevoelig?

(Vorig jaar hier in het noorden op nacht van 4-5 mei nog -8 graden vorst!!

(sorry ook voor de off-topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...