Metje Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Ik gebruik kartonnen zaaibakjes voor mijn plantjes. Vandaag tilde ik de bakjes eruit, om te kijken of ze niet te vochtig waren. Toen zag ik dat er allemaal witte schimmeldraden aan de buitenkant van mijn bakjes zitten. Is dit schadelijk voor mijn zaailingen? (pepers, bosaardbeien, hanglobelia)Zit de schimmel dan ook meteen aan de binnenkant van de bakjes, alleen op het karton?Kan ik er nog iets aan doen? Ik wilde vandaag eigenlijk nieuwe zaailingen in het bakjes zetten, misschien is het beter om daarvoor dan maar een ander bakje te kopen? Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Ik denk niet dat dit direkt een probleem hoeft te zijn.Het is natuurlijk een combinatie van vocht met het papier/karton.Ook in kunststof gezaaide plantjes krijgen bij hoge vochtigheid en warmte wel eens te maken met snelle ontwikkeling van schimmels.Ik denk dat dat alleen te voorkomen is middels het gebruik van steriele grond.Ik veeg het meestal een beetje weg en daar blijft het bij.Het zijn vaak onschuldige schimmels die geen kwaad doen aan de zaailingen is mijn ervaring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Hier ook wel af en toe wat schimmel. Geen probleem, mijn plantjes hebben er nog nooit last van gehad. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Metje Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 24 februari 2011 Jeetje wat een opluchting. Ik dacht echt dat mijn plantjes er geweest waren . Maar ik begrijp dus dat dit vrij normaal is.Ik zal de draden voorzichtig weghalen en me er verder niet druk om maken. Waarschijnlijk is het dan ook geen probleem om er nieuwe bakjes bij te zetten. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Kartonnen zaai bakjes?Ik had ook bijna altijd schimmel toen ik wc rolletjes gebruikte voor zaadjes! nooit een plantje door dood gegaan hier Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Dat zijn goede berichten. Ik heb ook toiletrolletjes opgespaard om te gaan gebruiken bij het zaaien. Ik dacht kunnen die zo met rol in de grond, lekker makkelijk. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Jep, de wortels groeien gewoon dwars door het wc rolletje heen! (Zet er dus niet te lang plantjes in die je uit het rolletje wilt halen!) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wouttie75 Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Ik heb ook mijn potjespers aan de kant gegooid, en ben rolletjes gaan gebruiken, ik moest de potjes zo stijf aandrukken om mooie potjes te krijgen dat dat volgens mij nooit goed voor de worteltjes kan zijn. Nu doe ik een wc rol door de helft zonder bodempje, 6 tot 8 in een nasibakje en dan hoef ik de grond niet zo stijf aan te drukken. Lijkt me een mooi systeem, zo heb ik elke week zo'n 6 zaailingen Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 Rolletjes door de helft en dan heb je meer rolletjes. Kunnen de worteltjes makkelijker naar de zijkant onder het rolletje als ze in de tuin groter groeien. Ik zie de voordelen. Bedankt voor de tip Wouttie Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Share Geplaatst: 24 februari 2011 zo doe ik het ook precies! Door de helft, in een ander bakje, wat aarde in de rolletjes, zaadjes er in, en later gewoon hele rolletje de grond in Goedkoop, Goed voor het milieu, Handig, En ehm, Keukenrollen, die kan je door 4'en knippen, spaar je nog sneller! (Jup, of geef je kinderen laxeermiddel, heb je nog sneller de rolletjes! ) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 8 maart 2011 Share Geplaatst: 8 maart 2011 Pfff! Nog iemand die opgelucht is hier! Ik schrok me rot toen ik de deksel van de bak tilde vandaag. Eerste keer dat ik de kartonnen bakjes gebruik, vandaar. Quote blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Metje Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 9 maart 2011 Met die van mij is het helemaal goed gekomen freggel. Gewoon wat laten opdrogen zodra de zaailingen dat aankunnen. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
nick86 Geplaatst: 30 januari 2013 Share Geplaatst: 30 januari 2013 Ik zaai dit seizoen in wc rolletjes. Alleen er komt een soort bruine schimmel op.. Is dat erg? Of hoort dit gewoon bij het verteren van de wc rol en doet het mijn zaailingen geen kwaad? Graag jullie advies. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 30 januari 2013 Share Geplaatst: 30 januari 2013 Ik heb zelf eens in eierdozen gedaan daarna met eierdoos en al in de tuin gezet. Is gewoon goed gegaan.... Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 30 januari 2013 Share Geplaatst: 30 januari 2013 Mijn ervaring is dat de rolletjes heel snel gaan schimmelen. Zeker onder zo'n plastic kap met broeiend vocht. Er wordt gezegd dat de schimmels op het karton niet echt kwaad kunnen voor je zaailingen, maar als je het niet schoonmaakt gaat de schimmel uiteindelijk toch over je grond en zaailingen uitbreiden. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
nick86 Geplaatst: 30 januari 2013 Share Geplaatst: 30 januari 2013 Bedankt voor de reacties (en de verplaatsing van mijn berocht) niks om me druk over te maken dus. Gelukkig! Dan ga ik vrolijk Door! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 30 januari 2013 Share Geplaatst: 30 januari 2013 ik had/heb ook schimmel op de wcrolletjes waar ik prei in gezaaid heb. Toen heb ik e wat verder uit elkaar gezet en nu is de schimmel praktisch weg. Of het met de prei wat gaat worden betwijfel ik zeer, ze zijn zo'n 4 cm groot en dat zijn ze al een week of 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 31 januari 2013 Share Geplaatst: 31 januari 2013 gebruik dit jaar ook voor het eerst wc rolletjes en gaat goed zover doe ze ook doormidden tot zo ver gaat het heel goed .Heb ook wat last van schimmel op de wc rollen ,maar dat krap ik er af . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 31 januari 2013 Share Geplaatst: 31 januari 2013 kijk even of je ze niet te nat maakt. Overigens barst het van de "goede" schimmels in de natuur. Dus geen paniek Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.