kiekenboerinneke Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Vandaag voor het eerst de plantjes buiten laten uitharden, maar deze bladeren met bruine rand vielen mij toch op:Voor phyto zou het wel erg vroeg zijn, denk ik... Ze hebben de hele tijd netjes op de vensterbank gestaan en altijd langs onder water gehad. Moet ik mij zorgen maken, of....? Quote
RobO Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 lijkt toch op een schimmeltje deze?tekort kan het niet zijn toch? verse potgrond gebruikt? Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 2 april 2016 Auteur Geplaatst: 2 april 2016 Ja, alles kraakvers uit de zak. Potten waren nieuw, heb ik zelfs eerst nog ontsmet. Doeme toch Quote
Erny Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Nou... vervelend... probeer te sproeien met mengsel van Baking Soda (1 tl op 1 l lauw water) met water en een klein scheutje olie. Dit is schimmelwerend/onderdrukkend... Misschien kan je het daarmee afremmen.Aangetaste bladeren weghalen en in afgesloten zakje met de vuilnis mee. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 3 april 2016 Auteur Geplaatst: 3 april 2016 Aangetaste bladeren zijn inmiddels verwijderd ( kliko bak )Gewoon een bedenking: maar zou dit ook koude schade kunnen zijn? Heb het ooit eens op mijn aardappelen gehad na een frisse nacht. De tomaten staan wel op de vensterbank in een onverwarmde veranda. Aanraking met koud glas ofzo? Quote
Fets Geplaatst: 3 april 2016 Geplaatst: 3 april 2016 Vorst schade.... Onverwarmde sere en geen dubbelglas? zie ook...tomaten-overnachten-t8729.html 2 we hebben de afgelopen dagen wel wat vorst gehad, zelfs op meer dan een meter hoogte. dit was om 6:30 ongeveer. Weet je welk soort je hebt? Dan kun je de minimale temperatuur opzoeken wat ze kunnen verdragen. Quote Nieuwste muziek! , check www.hitzound.comNummer gehoord? , check www.relisten.nlNeuriën om te zoeken! , check www.midomi.com
kiekenboerinneke Geplaatst: 3 april 2016 Auteur Geplaatst: 3 april 2016 Enkel glas, onverwarmde veranda. We hebben afgelopen week lichte nachtvorst gehad. Aangetaste soorten zijn Krim, Tigerella, coeur de boeuf, gardener's delight. Voorlopig geen vlekken meer te bespeuren, ik hou het in de gaten Quote
Fets Geplaatst: 3 april 2016 Geplaatst: 3 april 2016 Laat de aankomende weken alles maar lekker in huis staan ! Veel te vroeg met afharden. Wellicht op een iets van de zon af beschermt stukje, zodat ze even rust kunnen hebben. Succes! Vriendelijke groet, Stef Quote Nieuwste muziek! , check www.hitzound.comNummer gehoord? , check www.relisten.nlNeuriën om te zoeken! , check www.midomi.com
Mijnunbiet Geplaatst: 3 april 2016 Geplaatst: 3 april 2016 Als nou alleen bladeren tegen het glas aangetast zouden zijn zou ik misschien geloven dat het kou is geweest, en dan zijn je planten nog best te redden natuurlijk. Ik las ergens dat afharden onder de 12 graden het stuifmeel van je eerste bloemen steriel maakt, en dan ben je de onderste tomaten misschien kwijt. Daarom doe ik het voorzichtig aan. De aarde in jouw potten ziet er trouwens kletsnat uit, gaat dat wel goed? Ik zou ook de aangetaste bladeren verwijderen. En terug naar binnen, planten uit elkaar zetten, kluiten laten drogen (en dan pas weer gieten). Quote Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet
Flup Geplaatst: 4 april 2016 Geplaatst: 4 april 2016 De vlekken lijken er niet helemaal op, maar vorig jaar had ik ook zoiets bij een paar (geruilde) tomatenplanten. Dat is allemaal prima in orde gekomen. Quote
Bubbels Geplaatst: 4 april 2016 Geplaatst: 4 april 2016 Geen ziekte hoor. Temperatuurschade inderdaad. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
kiekenboerinneke Geplaatst: 4 april 2016 Auteur Geplaatst: 4 april 2016 Als nou alleen bladeren tegen het glas aangetast zouden zijn zou ik misschien geloven dat het kou is geweest, en dan zijn je planten nog best te redden natuurlijk. Ik las ergens dat afharden onder de 12 graden het stuifmeel van je eerste bloemen steriel maakt, en dan ben je de onderste tomaten misschien kwijt. Daarom doe ik het voorzichtig aan.Voorlopig nog geen bloemen te zien, maar bedankt voor de tip De aarde in jouw potten ziet er trouwens kletsnat uit, gaat dat wel goed? Ik zou ook de aangetaste bladeren verwijderen. En terug naar binnen, planten uit elkaar zetten, kluiten laten drogen (en dan pas weer gieten).Ze hadden net water gekregen Voorlopig nog geen aangetaste bladeren meer, maar ga voor de zekerheid toch de bicarbonaat-mix spuiten. Baat het niet, dan schaadt het niet Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 4 april 2016 Auteur Geplaatst: 4 april 2016 Geen ziekte hoor. Temperatuurschade inderdaad. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 9 april 2016 Auteur Geplaatst: 9 april 2016 Bicarbonaat mix heeft resultaat, alleen is het frustrerend om te zien dat de nieuwe scheuten ook al aangetast zijn..Deze middag een nieuwe mix maken en nog eens spuiten...In het slechtste geval planten in de kliko en snel opnieuw zaaien.... Quote
Bubbels Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Ik zou ze in dat geval lekker even met rust laten, niet in te fel licht zetten en afwachten wat er gebeurt. Je kunt ook teveel doen, en een al wat zwakkere plant kan daar ook juist het loodje door leggen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
kiekenboerinneke Geplaatst: 16 april 2016 Auteur Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb even nagevraagd bij een vriend die lang in de tuinbouwindustrie heeft meegedraaid: volgens hem zou het liggen aan een tekort aan calcium en magnesium. Het zwart zit nl net onder/op de eerste bloementros.Deze zou voor de "vuilbak" zijn aangezien er hier waarschijnlijk geen vruchten gaan aan komen, maar door een calcium/magnesium mix bij te geven zouden de volgende scheuten - alsook bloementros - terug mooi groen moeten worden.Dat in combinatie met een ventilator in mijn veranda en dan zou alles erdoor moeten komen. Morgen naar Grasheide plantenbeurs, nog wat andere soorten bijhalen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.