Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten nu 's nachts al buiten?


kenbeimer

Aanbevolen berichten

Afgelopen nacht mochten mijn tomatenplantjes buiten wennen. Voor het nacht werd alles weer binnen gehaald, alleen heb ik twee proefkonijnen buiten laten staan, kijkend wat ze zouden doen. Ze zagen er vandaag nog nét zo gezond uit, dus ik overweeg om vanavond alle tomaten buiten te laten. Met welke temperaturen moet ik ze écht wel naar binnen doen 's nachts?

 

Vandaag is het tweede dagje wennen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik ook 2 tomatenplanten (ongeveer 40 cm groot) nu als proef buiten in een kasje gezet. S' avonds doe ik de deksel dicht en overdag zet ik deze op een kier. Ze staan er nu al 3 dagen en nachten in, dat lijkt voor alsnog erg goed te gaan! Ik laat ze gewoon buiten en als het 's nachts kouder wordt dan 5 a 6 graden dan haal ik ze even naar binnen. Als ze de hele week hebben overleefd dan zet ik de andere tomatenplanten die nu nog binnen staan er ook bij. Ben benieuwd of het een succes wordt, het is pas mijn eerste tomaten-ervaring dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik durf ze alleen nog overdag buiten te zetten, maar haal ze 's avonds binnen. Ik heb wel mijn snack-paprika's, pepers en aubergines al 3 dagen en nachten buiten staan en die zien er prima uit!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkt dat niet alle zaailingen even sterk zijn. Heb er weer 2 naar binnen gehaald, zodat ze kunnen aansterken. Ik bescherm ze dus helemaal niet. Ik ga er vannacht opnieuw een paar buiten laten staan als proef. Las dat er dit weekend vorst voorspeld is, dus dan gaan alle plantjes weer naar binnen.

 

Geen bekende minimum temperatuur voor tomaten bekend?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan bij mij nu dag en nacht in de kas. Wel een ruime meter boven de grond. Kans is aanwezig dat ik ze tegen het weekend 's nachts toch even binnen haal. Het is nog even dokteren, voor het eerst met een kas.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ... Geen bekende minimum temperatuur voor tomaten bekend?

 

Wat ik je over tomatenplanten kan vertellen qua koude:

 

De tomaat (vrucht) zelf kan je niet in de koelkast bewaren, dan gaat hij al stuk aan koudebederf. Koelkast is plm 7°C. De plant houdt van warmte, volgens mij doet ie niks bij < 15 graden. Gaat zeker dood bij vorst, ik denk ook bij 0° of 1 graad. Gewoon lekker warm houden nog.

 

Ik weet ook niet of planten het wel zo fijn vinden om steeds verplaatst te worden. Net als dieren en mensen gaan ze aan hun omgeving wennen en duurt het even eer ze op gang komen na een verhuizing

 

De paprika, peper, aubergine, tomaat, ananaskers en yacon die ik al even in de kas heb staan doen het nog niet beter dan de planten die in huis in de vensterbank staan, dus de rest hou ik binnen.

 

Mijn advies aan jou is om een paar exemplaren te bewaren tot na de ijsheiligen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

HuubvG is me grotendeels vóór ...

Van wat ik gelezen heb, is de minimumtemperatuur voor tomaten overdag ongeveer 15 graden, 's nachts 5 graden. Bij overdag 10 graden zullen tomatenplanten niet doodgaan, maar groeien zullen ze niet of nauwelijks.

 

En nu al dat dagelijkse gezeul van binnen naar buiten vice versa: nergens voor nodig. Afharden doe je pas als ze een aantal dagen later definitief naar buiten kunnen (en als je geluk hebt met het weer op dat moment -hoge nachttemperaturen voor meerdere dagen- dan hoeft dat afharden misschien niet eens).

 

Mijn eigen ervaring (geen kas) is dat zelfs 15 mei naar buiten -afhankelijk van het weer- te vroeg kan zijn, ook zonder (kans op) nachtvorst. De planten staan dan een tijdje maar een beetje te niksen, terwijl de bedoeling is dat ze groeien (ja toch niet dan). Eind mei kan dan beter zijn. Dus volgend jaar zeker niet te vroeg zaaien.

 

Mijn tomatenzaai (op 1 april) staat nu al 5 a 8 cm hoog. Die binnenhouden tot 15 mei / eind mei zal me al genoeg problemen geven met de grootte van de potjes en het steeds watergeven.

 

Als je planten nu al groot zijn, zou je kunnen overwegen om nu nog ook opnieuw te zaaien, en die nakomertjes pas eind mei buiten te zetten. Maar eens zien welke er gaan winnen: de vroeg gezaaiden, of de nakomertjes ...

 

Voor pepers en paprika's kom ik "omgekeerde" topics tegen. Pas onlangs gezaaid. Dan ben je aan de erg late kant. Die dingen groeien veel langzamer, daarom kun je ze veel langer binnenhouden, zonder dat ze binnen al in idioot grote potten moeten.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn buurman op het complex.

 

Vorig jaar kreeg ik een paar planten van hem. Zaad uit Rusland ( Oekraïne ) : nee, hij weet niet wat voor soort. Hij heeft ze al jaren en jaren , van een vriend daar.

Zulke lekkere tomaten heb je nog nooit geproefd ! ( ik niet in ieder geval )

 

Goed. Mijn buurman dus.Ik voeg de foto's van vanmiddag toe, om te laten zien wat het tegenovergestelde van pamperen is. Wat een zooi in zijn kas. Foto's van vanavond.

Ik heb een lading planten van hem gekregen. Hij zaait er veels te veel. Leuke man trouwens. Bescheiden. Absoluut groene vingers, maar een heel andere benadering dan dat ik heb.

Ik zeg tegen hem : van het weekend gaat het misschien een graadje vriezen. Zegt ie: "Ow ja ?? Is dat zo. Nou dat zal wel niet veel zijn. De tomaten planten zijn sterk hoor ! Deze wel ! Echte russische tomaat. Sterk !" Hij zet twee olielampjes in zijn kas als er echt een nachtje vorst komt.

 

Maar ik nam de foto's eigenlijk vanwege dit forum; Ons ( mijn ) getuttel en gefrummel en gesleep. En moet je zijn kas zien. Maar de liefde voor een plantje straalt de man elke dag uit. Dát wel

 

Ik weet het zelf niet. Ik hou mijn tomaten ( en de zijne ook ) tot zaterdag in het kasje, en beslis dan wel of ze 1 nacht mee terug moeten, of een deel. Of een lamp erin. Ik zie wel. De tomaten van mij staan er opperbest bij al een week in de kas.

 

dscn508954361366133988.JPG

 

dscn509070351366134014.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen rekening gehouden met de wind. Vier tomatenplantjes stonden buiten en twee lagen op de grond met de potjes overal te liggen en nog een ander was bovenop een broertje gewaaid, deze twee zijn mogelijk nog te redden. Heb nu wel weer extra ruimte en potjes...

 

Toch beter om te wachten tot mei zonder te wennen en meteen in volle grond?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch zo blij met mijn vensterbank zo breed als een aanrechtblad onder het raam op het zuiden!

Mijn tomatenplanten staan al 60-80cm hoog en zijn super mooi stevig!

Maar desalniettemin, ik heb een klein kasje op mijn tuin staan, vorig weekend heb ik daar 4 tomaten in uitgeplant. Wanneer ze na dit weekend nog steeds fleurig rechtop staan gaan volgende week de andere planten ook de kas in.

Buiten planten durf ik nog niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zoveel tomaten binnen staan,werd teveel,ik dacht doe er 2 naar buiten,overleven ze het niet,dan heb ik nog genoeg.Nu staan ze 2 dagen dag en nacht buiten,en ze doen het super goed,ondanks de wind vandaag.

Dat had ik eerst ook, helaas had ik ze in te kleine potjes, zodat de wind aan de haal ging. Twee potjes lagen op de grond, met de plantjes verspreidt. Een derde was op de kop bovenop een vierde terecht gekomen. Toch lijken alle 4 wonder boven wonder het gevalletje overleefd hebben.

 

Maak me zorgen om één van hen, want het stengeltje is half geknapt maar zit er nog wel een en groeit verder. Het is dus een heel fragiel plantje geworden.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de grond vanmorgen rond half 7 hier ( Rotterdam ): -5,3 gr.

 

Alles in de koude kas gisterenmiddag afgedekt met vlies. 6 soortjes tomaten ( m'n dierbaarste ) , elk 1 plant mee naar huis genomen. Ga nu kijken op de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...