Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaibak/koude bak van oude pallet


Raquette

Aanbevolen berichten

Een half jaar geleden vond ik een stevige pallet naast een puincontainer; dit voorjaar was het tijd om er iets mee te doen! Ik had ook nog wat balkjes staan - ook uit een of andere container - en het glazen bovenblad van een oude salontafel. Alles bij elkaar zou dat volgens mij een mooie zaaibak/koude bak op poten moeten kunnen worden.

 

De maten van de glazen plaat waren mijn uitgangspunt. Ook wilde ik zo min mogelijk lange lijnen zagen, omdat ik alleen een decoupeerzaag tot mijn beschikking had. Daardoor moest ik een beetje improviseren, maar het resultaat is best netjes geworden, vind ik!

Hieronder een stap-voor-stap fotoverslag:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst de pallet uit elkaar getrokken en alles verzameld. Wat een zooi, denk je nu, maar wacht maar af:).

 

20160402154829HDR97461459718982.jpg

De verschillende bodemdelen naast elkaar gelegd en gekeken naar de totaalbreedte. Hier bleek dat die net teveel was om de glasplaat straks goed over de randen van de bak (die hier nog omheen moet) te laten glijden. Ik kon dus kiezen: de lange kanten van het uiterst linkse en rechtse plankje verder afzagen, of iets anders verzinnen.

 

20160402171957HDR79001459719269.jpg

Iets anders verzinnen it was! Inkepingen gemaakt voor de balkjes, zodat die 'in' de bak zouden vallen en de glasplaat daar straks op zou kunnen rusten ipv op de buitenranden van de bak.

 

20160403145519HDR16761459719495.jpg

Op zijn kop checken of de balkjes inderdaad netjes passen, en 'schraagjes' maken voor de bodem om straks op te rusten.

 

20160403150319HDR66901459719727.jpg

Een niet te onderschatten onderdeel van het bouwproces: zorgen dat de bodem straks op alle vier de hoeken even hoog ligt:).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

Poten omgekeerd, 'schragen' naar binnen gedraaid en jawel... het past! So far, so good.

 

20160403172937HDR98921459720174.jpg

En dan volgt nu het echt leuke deel: zijkanten op maat maken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

Het begint zowaar ergens op te lijken! Door de zijplanken op de balkjes vast te lijmen/schroeven, wordt de constructie 'opgesloten' (en dus steviger).

 

20160403183548HDR93031459720725.jpg

De plank aan de voorkant valt net een halve centimeter boven de voorste twee poten. Daardoor vormt hij een 'stop' voor de glasplaat. NB. Deze plaat zit overigens niet vastgelijmd, dan kan ik hem er na het zaai-/kweekseizoen afschroeven en heb ik een fijn klustafeltje:).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

En last but not least het eindresultaat. Het past allemaal precies! De glasplaat ligt aan de achterkant een beetje hoog doordat de achterste poten afgestemd waren op het 'glasplaat glijdt over de zijkanten van de bak'-plan, maar die kan ik nog een beetje afvijlen zodra ik een houtvijl kan lenen. Ik ga de bak ook nog in de olie zetten morgen (alleen jammer dat het terwijl ik dit schrijf keihard regent, haha).

 

Ik hoop dat ik iemand heb kunnen inspireren om oude pallets/houtrestanten/glasplaten niet weg te gooien, maar er nieuwe leuke dingen van te maken!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...