Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen en vraagjes over moestuin in aanleg!


gemmab

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik ben Gemma en heb nog nooit een moestuin gehad en geen idee wat ik aan het doen ben (: Maar lees me rot en ga vol goede moed aan de slag.

 

Ik woon in Den Haag en heb zo'n vier vierkante meter "balkon" tot mijn beschikking (ligging op zuid westen). Oke, het is eigenlijk geen balkon, maar een stukje dak. Na overleg met de huisbaas mag ik er gebruik van maken, mits ik een hekje maak zodat ik er niet vanaf val (is nog under construction, tot die tijd: yolo).

 

Mijn huisgenoot is begonnen met een soort verticale moestuin/kast te maken met oud hout tegen de muur met de meeste zon. De bedoeling is dat er aan beide kanten drie bakken komen, die elkaar qua hoogte af wisselen (als je begrijpt wat ik bedoel, om en om). Die bekleden we dan met antiworteldoek/landbouwzeil en ik beits het hout nog even denk ik (komt niet in aanraking met de grond dan toch, dus kan?) en maak de bakken denk ik ook dicht aan de voorkant (dus niet zoals nu, kisten). De bakken zijn 18 cm diep, als in de afstand tot de muur. Ik zie vrij weinig van deze constructies online, dus ik vraag me een beetje af waarom (: Veel kasten maken gebruik van potten ed. Ik kan me voorstellen dat het qua zon niet optimaal is, omdat het verticaal is en dat natuurlijk voor schaduw zorgt. Toch lijkt me dat er zo best wat gewassen het zullen doen? Ik ben alvast wat dingen aan het voorkweken in zo'n kweekbak. Kruiden hebben mijn prioriteit omdat ik die heel vaak gebruik met koken en het zou fantastisch zijn als ik die niet steeds bij de AH zou moeten kopen.

 

IMG511173601460124498.JPG

 

Alle tips zijn van harte welkom! Ondertussen kijk ik nog even jaloers verder naar jullie moestuinen (:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en succes met je moestuintje!

 

In de linkse bak kan je denk ik het best plantjes zoals sla, andijvie en kruiden zoals bieslook, ... kunt planten (hebben weinig zon nodig).

Kruiden zoals basilicum hebben dan meer zon nodig en kan je best wat opschuiven naar rechts.

Kruiden als rozemarijn, tijm en salie houden van het zonnetje.

Nog 1 grote en belangrijke kruidentip. Laat munt in een pot apart!!!!!!!!!

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de tips en welkomstgroeten! (:

Vandaag gaan we de constructie af maken. Ik lees me nu in over grond/aarde, en vind het moeilijk een keuze te maken. De een vult het gewoon met potgrond, de ander haalt allerlei soorten compost en kalk erbij. Welke grond zouden jullie aanraden om mee te beginnen? Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan potgrond kopen speciaal voor groenten en kruiden. Daar zitten de nodige meststoffen in die de plantjes nodig hebben. Op zo'n zak staat normaal gezien voor hoelang de voedingstoffen goed zijn en wanneer je dus een beetje moet bijmesten (wat je ook terug in een tuincentrum kan kopen).

De meeste mensen bekalken en gebruiken compost omdat zij gewoon in de grond van hun tuin moestuinieren. Elk jaar geraakt deze grond wat zuurder (en moet dus bekalkt worden) en zijn de voedingstoffen uitgeput. Compost en bekalken zijn dus zorgen voor volgend jaar tenzij je de bakken leegmaakt en er volgend jaar nieuwe verse potgrond in doet. Aan jou de keuze.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tuinier ook in bakken en ik gebruik kant en klare (bio) moestuinmix. Daar doen mijn groenten het fantastisch op, en mijn plantjes ook trouwens,p. Het voordeel is dat er veel voeding in zit, het relatief goed vocht vasthoudt en tamelijk luchtig blijft. Iets duurder dan potgrond maar echt een aanrader.

 

Overigens, als je hout beitst, komt het wel degelijk in contact met de grond, hout is poreus. Of je dat wilt, moet je natuurlijk zelf beslissen. Je bak leeft wel langer.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Wat pakken jullie het mooi en grondig aan:). Ik ben ook een fan van hergebruik van (sloop)hout. Oh, en toen je 'tot die tijd, yolo!' schreef zag ik je al helemaal op ludieke wijze van het dak af lazeren...

 

Ik heb anderhalf jaar een moestuinbak gehad en daarvoor de 'makkelijke moestuinmix' gebruikt (zie www.makkelijkemoestuin.nl voor uitleg). Op die website wordt ook duidelijk het verschil met 'normale' potgrond besproken. Toevallig heb ik vandaag mijn bak leeggeschept, en ik moet zeggen: die mix zag er na anderhalf jaar - en dit voorjaar aangevuld met gratis gemeentecompost - nog supergoed uit. Dus als je alleen zo'n bak hebt zou ik de investering doen (met name de vermiculiet helpt echt om de boel luchtig te houden).

 

Succes en als je je eigen 'moestuindagboek' aanmaakt, ga ik je vorderingen volgen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal voor de adviezen! Even een update over de vorderingen, mocht iemand dat interessant vinden (:

 

Gisteren hard doorgewerkt, en de eerste gewassen zien er veelbelovend uit (dit is dus verschrikkelijk gedrag om aan te leren, maar ik kon het niet laten:)) :

 

IMG512918011460464290.JPG

 

We beseften ons wel opeens hoe ontzettend weinig zon we hebben op ons 'balkon' , gezien het balkonnetje omringd is door VIER muren . Tot overmaat van ramp beseften we ons dat de muur waarvoor we de kast gemaakt hadden toch niet de muur met de meeste zon was, maar dat de halve muur en half gat-om-in-te-vallen de zonnigste was. We waren even gedeprimeerd totdat we opeens het licht zagen (;)), het lag zo voor de hand dat we er aanvankelijk niet aan dachten, maar, we kunnen de kast natuurlijk gewoon daar zetten! Duh! En dan hebben we meteen een oplossing zodat we niet van het dak vallen. Klein nadeeltje is wel dat de achterkant nu de voorkant is, wegens schoorsteenkaboutertje die in de weg staat, en we door ons hout heen zijn. Maar ach, vind binnenkort nog wel wat stukjes hout langs de weg die ik er tegen aan tik (ben ook erg fan van dingen hergebruiken Raquette, er zijn al zoveel spullen op de wereld, dus waarom nieuw kopen? ). Ook kan het raam niet meer helemaal open, maar hey, het zijn kleine opofferingen.

 

IMG5141rechtt22631460464467.jpg

 

Over dat beitsen, ik bedoelde: er zit antiworteldoek tussen, dus dan is het hout toch niet in direct contact met het hout?

 

Op aanraden van jullie kant en klare moestuingrond gekocht, met grote moeite met de fiets drie 10 liter zakken weten te vervoeren, en dat is uiteraard nog veeeel te weinig, dus we moeten nog wat pendelen. Tot die tijd ziet mijn vensterbank er zo uit:

 

IMG514475901460464559.JPG

 

(het gaat niet goed met mijn tomatenstekjes, I know :/)

 

Munt heb ik als plantje gekocht en in een pot geplaatst, op aanraden van Toto. De eerste thee die ik ervan zet draag ik aan jou op! (:

 

Qua groenten ben ik van plan me in het begin vooral op wortels en zoete aardappels te richten, omdat die relatief makkelijk zijn, volgens internet, en niet heel veel zon nodig hebben. Daarom expres een paar bakken wat dieper gemaakt. Het blijft natuurlijk beperkte ruimte, maar je moet roeien met de riemen die je hebt (: Verder voornamelijk sla en kruiden. Ik geloof dat het niet de bedoeling is dat ik deze topic hier voor gebruik dus zal hierna mijn moestuin vorderingen in de daarvoor bedoelde afdeling plaatsen (: Heel erg bedankt voor het meedenken! Leuk en leerzaam forum is dit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

En lachen dat die katten gelijk die bakken in pikken...

Maar ook gelijk een waarschuwing... zorg dat ze straks niet in de bakken kunnen zodat ze daar lekker in de grond gaan krabben en je plantjes vernielen... Misschien wat meer gaas langs de zijkant dat je tijdelijk kan bevestigen (zodat je er ook nog bij kunt)...? Is ook gelijk handig tegen eventuele vogels die ook wel van een bakje aarde houden om in te woelen.

 

En kan je tomatenplantjes niet echt zien (stekjes zijn stukjes plant die van een moederplant komen en gestekt zijn om worteltjes te groeien en zodoende tot een heel plantje uit te groeien)... maar vermoed dat het dat groene naast dat stokje is...

Voor het steviger maken van je tomatenplanten ze vooral niet aan een stokje vástbinden maar wel steun eromheen geven en dan een paar keer per dag aan het potje schudden, of hard blazen of een tijdje een ventilator erop zetten. Dat maakt dat het plantje steviger gaat worden. Je bootst dan eigenlijk de wind na.

En straks bij het verpotten kun je het hele plantje een stuk dieper in de grond steken (blaadjes eraf halen) zodat alleen het bovenste gedeelte van het plantje boven de grond steekt. Het gedeelte van de steel dat dan onder de grond komt gaat ook weer wortels aanmaken en dat is alleen maar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Voor het steviger maken van je tomatenplanten ze vooral niet aan een stokje vástbinden maar wel steun eromheen geven en dan een paar keer per dag aan het potje schudden, of hard blazen of een tijdje een ventilator erop zetten. Dat maakt dat het plantje steviger gaat worden. Je bootst dan eigenlijk de wind na. '

 

Wat een idee, Erny, nooit opgekomen.

Zo leren we iedere dag weer iets anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...