Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

146512953326619763582373441465129534.jpg

De grootste die ik heb (vd AH moestuintjes), helaas nog geen enkel bloemknopje of tomaatje, maar ik heb jammergenoeg dan ook (nog) geen kas en niet al te veel vensterbank

Geplaatst:

Bij twee van de vijf tomaten hangen bijna alle blaadjes slap en verfrommeld van de hitte.

Vlug maar water gegeven en een handdoek op het dak.

Eerst barst een vruchtje, denk je oei, met dit vochtig weer krijgen ze te veel water. Dus geef ik er even geen.

Nu schijn de zon en hangt meneer slap. Hij weet echt niet wat hij wilt.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Lijkt me bij tijd en wijle ook weer lastig zo'n kas. Niet dat ik niet jaloers ben trouwens

Hier groeien de planten veel langzamer, maar ze reageren niet zo 'gevoelig' en er is minder kans op oververhitting.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Een gebarsten tomaat berekend niet dat je de plant teveel water geeft. Maar meer teveel water in verhouding met andere dagen.

bijvoorbeeld elke avond een grote plens water geeft niet direct gebarsten gaten ondanks dat het (te?) veel water is. maar geef je een week lang geen water en dan ineens eenzelfde grote plens als bij het eerste voorbeeld dan kan een tomaat barsten.

Ideeën over hoe vaak je een tomaten water moet geven verschilt nogal. Sommigen zijn van mening dat de plant lui wordt bij regelmatig water geven en beter zelf opzoek kan gaan naar water.

toch geef ik de tomaten om de dag water, tenzij het regent. Mijn planten staan buiten dus ik heb rekening te houden met de grote hoeveelheden regenwater. Zou ik geen water geven dan zijn na een zomerse regenbui alle tomaten gebarsten. Ik ondervind geen nadelen van een luie plant.

Geplaatst:

Mijn tomaten hebben genoeg water gehad voor de rest van hun seizoen. Met die stortbuien van afgelopen week heeft de kas twee dagen onder water gestaan. De tomaten hangen er nu slap bij, maar of dat door het water of door de warmte (40+) in de kas is, weet ik nog niet.

Geplaatst:

Tja...

Ik ben er net weer even geweest. Het water is inmiddels verdwenen, dat is positief, de bladeren hingen nog wel maar minder dan van de week. De temperatuur was vandaag 45C. Ik heb alles open gezet wat open kan, na een uur was het nog steeds 40C.

Ik blijf maar hopen op een goede afloop.

Het aardappelsveld stond ook onder water, een aantal rijen ziet er nu niet meer zo florisant uit... Wat als een mooi moestuinjaar begon lijkt op grote mislukking uit te lopen.

Geplaatst:

Martin, dat is erg vervelend inderdaad! bij mij in de kas is het ook 40 graden op zo'n warme dag, als ik het raam dicht hou (wat ik dus niet doe), dan loopt hij op tot 45 inderdaad.

Hopelijk redden je plantjes het!

Ik kijk meestal hoe de planten erbij staan, niks krijgt regenwater dus ik kom met deze warme dagen wel uit op 1x per 2 dagen.

Geplaatst:

De tomaten groeien heel mooi door! Dit jaar ben ik bezig met een projectje om te zien hoe ik het beste mulchlagen op kan zetten.

In de kas waar de tomaten staan heb ik in het voorportaal een mulchlaag aangebracht en aan de achterkant van de kas ligt er geen mulchlaag.

Ik heb gemulcht met zelfgemaakte compost van vorig jaar.

De tomaten die in het voorportaal staan en deze laag wel hebben groeien een stuk beter dan de tomaten die het niet hebben. Dat wil niet zeggen dat de tomaten achterin slecht groeien, alleen wat trager en kleiner. De eerste "trossen" zitten al aan de black cherry planten en sungold planten.

Dit is het voorstuk van de kas met de mulchlaag:

2016060616044520901465299474.jpg

Dit is de achterkant van de kas zonder een mulchlaag op de grond:

2016060616043149721465299529.jpg

Op de foto's lijken de tomatenplanten een chaos, maar dat komt meer omdat ik in de kas niet makkelijk een foto kan maken met mijn mobiele telefoon.

Nu weet ik al dat het experiment met het mulchen in de kas is gelukt! Volgend jaar zal ik dan ook een groter stuk van de kas voorzien van een mulchlaag. Het nadeel is echter wel dat in deze kas ook druivenbomen staan en die moeten vrij droog staan, hier komt namelijk heel snel schimmel in. Met een mulchlaag heb je altijd wel iets van vochtigheid... De oplossing voor dat vraagstuk moet ik nog vinden.

Geplaatst:

Mooi GTMan!

En Martin, als ik je een ongevraagd advies mag geven; laat de deur (en bij voorkeur ook het raam, tenzij het dan teveel inregent) dag en nacht open. Je hebt nu de ideale situaties voor schimmels in je kas, en het enige dat daar nu wat aan kan helpen is afkoelen en wind erdoor.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ziet er geweldig uit

Vraagje: waarom wit je het glas niet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Leuk GTman! Ik had dat ook al eens gelezen dat mulchen een positief effect zou hebben. Maar ik had het nooit getest, omdat mulchen ook vocht is en dat hield me toch tegen in combinatie met tomaten. Maar aangezien jij een positieve ervaring hebt, ga ik dit volgend jaar ook testen.

Iets wat me ook bezig houdt: Dieven die we verwijderen, mogen die ter plaatse blijven liggen. Mijn boerenlogica zegt van niet, want gaat mogelijks rotten met schimmels en de kans dan op verspreiding naar de tomatenplanten in de kas. Maar regelmatig laat ik ze toch gewoon liggen in de serre (dat is dan mijn boerenluiheid ). Dus is er een reëel gevaar?

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Er is altijd gevaar. Bacterien en schimmels staan nooit stil.

Maar ik zou ze toch wegdoen na het afknippen.

Geplaatst:

@krikke83 ik laat ze ook vaak liggen, en eens in de zoveel tijd veeg ik alles op en gaat het in de groen afval container.

Tot nu toe nog niks geks gebeurd maar ik kan me voorstellen dat dit wel altijd op de loer ligt.

IMG2016060819353717721465407461.jpgIMG2016060819355219611465407472.jpgIMG2016060819371053721465407545.jpg

Hier op de foto's de money maker(s), de planten zijn enorm, alles bloeit en ze schieten de hoogte in.

Volgensmij moet ik die in de kas al bijna gaan toppen, want die komt al bijna tegen het schuine deel van de kas aan.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?

IMG2016060819365315601465407536.jpgIMG2016060819364066961465407524.jpgIMG2016060819362738181465407493.jpgIMG2016060819360887811465407483.jpg

En de cherry tomaten, en cherry mix, zo bijzonder om te zien dat de money maker zo'n andere tomaat is, nu al qua vorm en groei dan deze cherry's

Geplaatst:

Als je wil kan je ook een draad schuin spannen en zo de planten te begeleiden naar het puntdak. Je moet natuurlijk wel zien wat je het liefste wil.

Een serre met nog meer tomaten, maar chaotisch (en misschien een tomaat tegen je hoofd als je de serre binnengaat ) of een nette (redelijke ordelijke) serre met wat minder tomaten.

Geplaatst:

Je kunt ze ook weer terug naar beneden leiden. Gebeurt in de kwekerijen ook. Toppen nu al zou zonde zijn.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Verder schuin omhoog leiden is een goede optie, alleen dan kan ik toch wel gewoon de lange zijtakken eraf halen? Voordat de gehele kas een jungle is en een wirwar van tomaten takken haha!

Terug naar beneden zou kunnen, als ik ze niet al vrij dicht op elkaar heb geplant, dus dat gaat hier niet helaas.

Zou die stam dan niet knakken?

Ik heb genoeg tomaten planten dus qua opbrengst zou ik iets minder tomaten niet snel missen.

Maar toppen nu is dus zonde?

Geplaatst:

Mijn tomaten staan in 40 liter potten. Ik wil voeding gaan geven. Wat raden jullie aan? Ik heb nog pokon kamerplanten staan maar ik weet niet of dat voldoet? Pokon voor moestuin? Of wat kan ik het beste gebruiken?

Heb ook nog mest voor aardbeien staan...

Geplaatst:

Bubbles, even een rare vraag: betekent dat je ze ook schuin (met schuine stokken tegen een schutting aan) zou kunnen leiden? Want nu bereiken die van mij binnenkort de bovenkant van de schutting, en dan is het dus uit met de pret van nieuwe bloemetjes en moet ik wel toppen, anders gaan ze over de schutting naar de buren. Naar beneden leiden kan niet want nou ja, daar staan ze zelf en is dus geen plek. Maar als ik ze volgend jaar diagonaal kan laten groeien, kan dat misschien wel eens meer opbrengst geven.

Geplaatst:

Ook bij mij beginnen er tomaatjes aan de planten in de kas te verschijnen. Nu is de vraag, kan ik het beste de hoofdtak ondersteunen met een stok of touw, of juist de kleinere zijtakjes waar de tomaten zelf aan groeien?

Geplaatst:

wat zijn jullie planten allemaal al hoog joh. mijn zijn de afgelopen jaren niet boven de schutting uit gekomen. en zo wel dan is dat ook geen probleem zolang de planten maar gesteund worden zodat ze recht omhoog blijven groeien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...