Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de tomaten er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Had jij die 4 planten niet in de kas staan ipv in de volle grond?

 

Ik heb zondag wat vinassekali en koemestkorrels bij de tomaten gestrooid. Maar de grond in deze kas was dan ook totaal uitgeput dus daar mocht ook wel wat bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had jij die 4 planten niet in de kas staan ipv in de volle grond?

 

Ik heb zondag wat vinassekali en koemestkorrels bij de tomaten gestrooid. Maar de grond in deze kas was dan ook totaal uitgeput dus daar mocht ook wel wat bij.

 

 

Ja 4 in de volle grond in de kas, en 13 in potten.

Zou bijmesten al nodig zijn denken jullie? En dan koemest korrels (wat ze al in het plant gat hebben gehad bij plaatsen in de grond, en in pot), of de moestuin voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit een tekort aan spoorelementen. Kijk eens wat er juist in jouw voeding zit. Ik denk dat het een tekort is aan mangaan en/of koper.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou jongens, mijn mysterieuze veel te lange cherry tomatenplantjes waarvan niet duidelijk was of het een struiktomaat was, is denk ik toch een struiktomaat want ze werden gigantisch met heel veel zijtakken. Ik dief hem nu dus toch en heb er ook wat takken af moeten halen, anders kon de plant het niet meer houden. Ze worden nog steeds langer en langer (heeft ook met de standplaats te maken, maar ik heb dus echt geen zonnigere plek ) en de gevormde tomaatjes zijn nog redelijk spaarzaam. Kortom: ik heb geen idee wat ik aan het doen ben, als moestuin maagd, maar ik vind het wel een leuk experiment (: Die intense regenval van gisteren heeft ook niet goeds gedaan.

 

Enige tips wat ik moet doen? Ik heb iig tomatenvoeding besteld, want het lijkt me wel tijd om de aarde wat te verrijken. Ik zag trouwens net ook kleine vliegjes in de buurt van de wortels/plant, kan dat iets ergs zijn?

 

Alvast heel erg bedankt!

 

Die tie-wraps lijken trouwens erg strak te zitten, maar ik vervang ze vaak en probeer ze niet te strak te doen.

 

IMG610969701466590315.jpgIMG611475561466590427.jpgIMG611090151466590355.jpgIMG611194381466590371.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog één ander vraagje: zoals je ziet zijn het drie grote "stengels". Het zijn echter maar twee plantjes. De linker had twee grote takken dus heb ik die bij het overpotten gehouden (en dieper gezet). Nu vraag ik me af of het misschien beter is een van de grote aftakking te verwijderen zodat de plant misschien meer energie kan steken in tomaatjes maken. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit een tekort aan spoorelementen. Kijk eens wat er juist in jouw voeding zit. Ik denk dat het een tekort is aan mangaan en/of koper.

 

Ik heb gister voor de tweede keer (week ertussen) Ecostyle Moestuin potager gegeven 5ml op een halve liter water. NPK 2.7-1.3-5.9

 

Nu pas voor de tweede keer dus mogelijk nog niet voldoende van binnen? Meer geven? Of andere voeding?

 

Ze staan in 40 liter potten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nedlets geef jij dus om de week voeding? Dat is niet noodzakelijk toch?

Is vloeibare voeding gangbaar voor bijmesten van tomaten planten? Ik heb zelf alleen korrels namelijk ... ?

Kan ik deze gewoon door de grond doen?

 

Ik wou ook wat nieuwe grond in mijn kas erbij gooien, maar ik ben nogal een leek wat dit betreft, maar kan ik dit gewoon doen?

Gewoon een laagje eroverheen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gemmab, je plant staat er goed bij hoor! Tomaatjes zien er gezond uit! Zal vast wel goedkomen ikzelf heb ook 1 plant die onwijs hoog is geworden, staat in de kas en raakt praktisch het plafond al haha!

 

Nog enkele foto's van de tomaatjes hier:

 

IMG2016062223090239871466629957.jpgIMG2016062223091596841466629971.jpgIMG2016062223092692421466629980.jpg

 

Het groeit ineens allemaal zo hard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit een tekort aan spoorelementen. Kijk eens wat er juist in jouw voeding zit. Ik denk dat het een tekort is aan mangaan en/of koper.

 

Ik heb gister voor de tweede keer (week ertussen) Ecostyle Moestuin potager gegeven 5ml op een halve liter water. NPK 2.7-1.3-5.9

 

Nu pas voor de tweede keer dus mogelijk nog niet voldoende van binnen? Meer geven? Of andere voeding?

 

Ze staan in 40 liter potten.

 

Pas op je kan ook zeker te veel meststoffen geven. Kijk goed wat er op de verpakking staat. NPK staat voor stikstof-fosfor-Kalium. Ik gebruik hier een verhouding van 12-8-18. Maar ik denk dat jouw probleem ligt dat er geen spoorelementen in jouw voeding zit (allé ik vermoed dat). Kijk eens op de meststof of er Mangaan (MN) en koper (CU) inzit. Hoeft trouwens niet veel te zijn.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mariellexxx; Op de verpakking staat inderdaad 1x per week 10ml per plant. Tot nu toe heb ik ongeveer 5ml per plant gedaan, 2x. Mijne staan in potgrond die natuurlijk na 6 weken ofzo op is. (Eerste week mei geplant). Dit is ook pas mijn eerste jaar, dus ik doe ook maar wat haha op logisch verstand. Ik heb automatische bewatering dus lastig om vaste meststof te geven. Maar kan net zo goed natuurlijk.

 

@Krikke83; Dat zit er niet in, staat er iig niet op. Ik ga eerst eens proberen iets meer te geven, volgens verpakking 10ml per week. Ik heb nu 2x ongeveer 5ml gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jullie foto's hier zie passeren kan ik enkel maar jaloers zijn en begin ik mij serieus vragen te stellen. Mijn tomatenplanten, een mix van vroege- middelvroege en late, groeien goed, staan gezond, dragen veel bloemen maar... er is nog steeds geen enkele tomaat te zien. Ik heb speciaal ook vroege rassen gezet omdat ik dit jaar toch een langer tomatenseizoen wou genieten maar op die manier zie ik dit nog niet zo snel gebeuren

Sommigen hebben wel wat last van "krultoppen" maar ik denk dat dit nu niet echt een effect kan hebben op de vruchtzetting?? Tikken gebeurd dagelijks! Hopelijk kan ik binnenkort toch ook pronken met mijn tomaatjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang zijn er al bloemtrossen aan de planten. Als die er al een tijdje zijn en je hebt nog geen enkele tomaat gezien is dat inderdaad raar.

Plaats anders even eens een foto.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fieke, ik ben ook erg benieuwd naar foto's! Zegt meer dan woorden in dit geval dan

@nedlets, ja dan zou bijvoeden wel handig zijn, potgrond is op een moment ook wel 'leeg'

Ik heb de tomaten planten in potten in moestuin grond gezet, en die in de kas staan in een voorbehandelde grond van moestuin grond, de oude grond die er natuurlijk nog in lag, en uitgemeten koemest korrels.

Andere voeding hebben alle planten nog niet gehad, ik denk dat ik wel die moestuin voeding erin ga doen komend weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een flinke storm zojuist in zuid-limburg, tomatenafdak heeft het helaas niet echt gered. Het zeil voor de dichte zijkanten is totaal los gerukt. De latten waarmee het zeil vast zat zijn helemaal door midden gescheurd (zie foto). dit zijn laten van 2cm dik. Uiteraard wel op de zwakke plek maar goed. De draadstangen waarmee ze vast zaten op de steunpalen zijn helemaal krom gebogen.

 

Het afdak zelf staat gelukkig nog als een huis, de tomatenplanten zelf lijken redelijk ongeschonden eraf gekomen te zijn. Een zijtak is afgeknakt maar hier zaten geen vruchten/ bloemen aan. In het donker nog zo goed als proberen te kijken maar de rest lijkt het overleefd te hebben. Ik ben heel erg blij dat ik de tomaten gebonden had, anders was er niks meer van over geweest.

 

Nu terug naar de tekentafel, of volgend jaar misschien toch een kas? Eerste jaar verloopt iig niet echt voorspoedig :/

 

IMG717341861466590211.jpg

 

IMG724192621466715171.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterke planten, die tomaten:

 

2016062317255768531466745337.jpg

Deze reserve (een Rose de Berne) ligt al minstens drie weken geheel onverzorgd, op een vrij schaduwrijk plekje. Ook -buiten regen- geen water gehad. Vergeten weg te gooien. Sterke planten, die tomaten ...

 

De wel geselecteerden zijn op 8 mei in de volle grond gegaan. Ze staan er nog prima bij:

2016062317290729541466745326.jpg

Van voor naar achter zie je: 1x Balkonstar, een paar Roma's. Daarachter een paar FruitLents en Rose de Berne.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er aan de hand met mijn tomaat? Sinds een paar dagen krult het blad. De tomaten zelf zien er prima uit. Zou de nattigheid de boosdoener kunnen zijn? Ze staan n.l. in de volle grond buiten. 1466771664635-135871251731451466771711.jpg

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar groeien al flink wat tomaten aan, Itoero. In mijn kas begint het nu eindelijk wel op gang te komen qua tomatengroei.

 

Op het terras daarentegen dacht ik dat het goed ging. Vanochtend zagen de planten er ok uit, maar na een behoorlijk zonnige en warme dag (35 graden) zien mijn tomatenplanten er zo uit. Veel tomaten zijn ook wit geworden en het blad is al helemaal erg. Volgens de buren is het zonnenbrand, maar ik weet het niet zo net. De tomaten in de kas hebben dit gelukkig niet en ik doe er ook alles aan om dat zo te houden. Is dit volgens jullie zonnenbrand of kan ik de planten beter zo snel mogelijk weggooien?

 

3424411466794311.jpg

 

3512101466794313.jpg

 

3667941466794316.jpg

 

De tomaten staan de hele dag in de volle zon, zonder beschutting. Het is buiten erg warm en zonnig geweest de afgelopen twee dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fieke, misschien is het een kwestie van die bizarre luchtvochtigheid van de afgelopen dagen. Ze staan er verder goed bij, lijkt mij, dus misschien komt het met wat geduld helemaal goed.

 

Ik heb die van mij nu toch maar getopt. Ze groeiden echt over de schutting naar de buren (die ik best wat tomaten gun, maar dan op een beschaafde manier), en als alles wat er nu aan babytomaatjes en bloemetjes in zit ook echte tomaten gaat worden, dan heb ik veel te veel tomaten. Ik zal van het weekend nog eens een foto maken, het is echt een angstaanjagend tomaten/komkommerkruid/bonen/mais-oerwoud geworden tegen die schutting, een soort bizarre vier-zusters-chaos waarbij de mais duidelijk het onderspit delft, maar de bonen en de tomaten het samen toch leuk lijken te doen. De bonen stuur ik dagelijks terug in de geplande richting, maar ze willen persé naar die tomaten en houden met hun geslinger zelfs wat tomatenstengels rechtop. Zelfs na dat enorme noodweer van de week was het een 'solitaire' tomaat die knakte, maar mijn oerwoud stond nog fier rechtop.

 

Het restant van de bernagie (heb het meeste van dat komkommerkruid weg geknipt omdat het mijn hele tuin door ging wandelen) zit helemaal onder en tussen de tomaten, maar trekt nog steeds giga veel hommels en ander vliegend spul dat dan ook even langs de tomaten- en bonenbloemetjes gaat. Ik ben benieuwd wat die ongeplande chaos aan opbrengst gaat geven. Maar duidelijk is wel dat de tomaatjes die elders in de tuin tegen een warme zuidmuur staan zonder opdringerige buren ook wel flink tomaatjes aan het maken zijn, maar minder hard groeien. Ik vind het allemaal stikspannend.

 

Omdat iedereen roept dat dat moet was ik trouwens begonnen met wat onderste bladeren weg knippen bij de tomaten, maar ik ben er vrij snel mee gestopt omdat in het 'oerwoud' de grond en dus ook de stengels van de tomatenplanten zo goed als droog en schoon bleken te zijn. Ik zie daar ook helemaal geen opgespatte aarde. De tomaten aan de andere kant van de tuin die geen 'bescherming' hebben zijn tot op 30 cm bespat met zand en zooi. Daar heb ik wel wat klef ondergespat blad weg gehaald en daar ga ik misschien toch nog iets voor zetten. Ik heb nog wat basilicum, dat is wel een goeie om de volgende plens bui op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...