Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eten sprinkhanen mijn peulen en snijkool op? Of iets anders?

Recommended Posts

In 1 van mijn bakken had ik oa lage peultjes en snijkool gezaaid. Kwamen moeilijk op iin die bak, omdat die pas op het laastte van de dag zon krijgt tot die hoger komt te staan. Van de peultjes heb ik stekken uit andere bakken overgezet toen ik zag dat de boel te nat was geweest, maar toen zag ik dat heel langzaam het ene plantje na de andere opgegeten werd, niet in 1 nacht de helft of meer op, gewoon systematisch 1 voor 1 en zo in 3-4 weken tijd ofzo. Vandeweek zag ik dat ook het meeste van mijn net opgekomen snijkool kiemen ineens weg waren, de peulen staan er nog een enkeling. Nu denk/dacht ik eerst aan slakken, omdat het ook nat geweest is, maar toen het droog werd en we de afgelopen 1,5 week ook droge nachten kregen werd er nog steeds langzaam van gevreten. Het gekke is, er is nog een vak in die bak met peultjes en daar is (nog) niet van gegeten. Ik ga nu het vermoeden krijgen dat er 1 of 2 sprinkhanen bezig zijn, vorig jaar zat er nl ook steeds 1 bij/in diezelfde bak, maar toen werd er weinig opgevreten, denk dat ze voorkeus hebben voor bepaalde plantjes? En toch, sprinkhanen komen normaal in grotere getale voor en gaan gezamelijk te werk?

Muizen misschien? Maar ook dan denk ik weer, dan zou het veel sneller moeten gaan? Heb al een keer ook 's avonds gekeken toen het zachtjes regenden ,zaklantaarn erop, geen slak te zien. Dus wat het nou is? Mijn sla komen 'ze' niet aan(nog), wie 'ze' dan ook zijn? Iemand een idee en waar ik dan op moet letten?