Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag over kweken tomaten plantjes


Nick1983

Aanbevolen berichten

Dit is de eerste maal dat ik tomatenplantjes kweek. Ik had hierbij nog enkele vragen.

 

09/04/2016

Vandaag mijn tomatenplantjes verspeend in aparte potjes van zaadjes dat ik geplant heb op 13/03 en 20/03. Dit zijn gewone tomaten, rode kersttomaten, honing kerstomaten en gele kerstomaten (deze moeten nog uitkomen).

 

17/04/2016

Ik heb de plantjes op 09/04 verspeend in aparte potten.

Momenteel staan deze nog binnen in een kamer waar ik de meeste zon heb momenteel. Elke dag draai ik de bakken om, en soms verplaatst ik deze naar voren/achteren. Zo zullen ze minder scheef groeien.

 

23/04/2016

Vandaag heb ik mijn tomatenplantjes steun gegeven mhv sateprikkers. Hierbij had ik nog enkele vragen:

-Wanneer moet ik bijmesten? Ik was dit van plan tijdens het verpotten in grote potten. Tijdens het verpotten in de kweekpotjes in deze potten, heb ik overal 1 korel universele meststof blauw van novatec toegevoegd.

-Moeten de kiemblaadjes eraan blijven (2 blaadjes onderaan)? Of mogen deze ervan gedaan worden? Zodat de plant zijn energie ergens anders in kan steken.

 

Ik heb ook dit gekocht, om deze planten dan half mei buiten te zetten.

http://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pb&source=%2Fpromobutler_be%2Farticles%2F2014%2F04%2F16%2F20326%2F0aldi114n0000034.jpg&storage=2014

Of is dit te vroeg?

 

Andere tips voor een beginneling zijn welkom.

Alvast bedankt om te reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Wanneer moet ik bijmesten? Ik was dit van plan tijdens het verpotten in grote potten. Tijdens het verpotten in de kweekpotjes in deze potten, heb ik overal 1 korel universele meststof blauw van novatec toegevoegd.

Omdat je ze tijdens verspenen van zaaigrond (geen meststof) naar potgrond verpot hoef je niet bij te mesten, want potgrond is meestal al bemest. Extra kan zelfs gevaarlijk zijn, want te veel kan branden. Je kunt wel verschillende wortelsimulators toevoegen (middels voor wortelgroei), maar dat hoeft helemaal niet behalve als je heel professioneel wilt zijn. Je potjes zijn in mooie grote maat, dus de kleine plantjes hebben daar voor 12.mei zeker niks meer nodig.

 

 

2.Moeten de kiemblaadjes eraan blijven (2 blaadjes onderaan)? Of mogen deze ervan gedaan worden? Zodat de plant zijn energie ergens anders in kan steken.

Ze steken daar geen energie meer in, want ze worden niet groter. Ze krijgen daar wel energie vandaan (omdat ze groen zijn en zonlicht aantrekken enz), maar heel weinig, omdat ze zo klein zijn. Je kunt ze verwijderen, als de plant genoeg andere bladeren heeft (minimaal 2 grote, op de foto lijken ze wel groot genoeg), maar ze kunnen ook blijven tot dat je ze buiten plant. Ik heb die van mij verwijderd omdat ik niet wil dat ze nat worden (hoge kans op ziektes tijdens het wateren als bladeren nat worden en kiembladeren zijn heel laag). Tijdens verwijderen oppassen dat je geen schade aanricht op de rest van het plant (knippen is beter dan trekken).

 

3. Over de nieuwe folietunnel

Hij is prima voor het begin, maar wat je gaat zien is dat hij te laag is voor je tomaten (behalve als je een laag ras zoals Tiny Tim heeft geplant). Ook krijg je heel veel condens dat uiteindelijk op de bladeren druppelt (kans op ziektes weer omhoog). Voor het begin is die prima, maar later moet je voor een andere afdakje zorgen (of je heeft heel veel geluk en je krijgt geen phyto op je buitenplanten, dat kan ook). Je heeft veel topics over tomatenziekte/aardappelziekte op de forum, lees maar door.

Ik krijg bijna elke jaar phyto, dus ik kan geen buitentomaten meer kweken Alleen kas tomaten lukken nog (en dan moet ik alle lage bladeren afknippen en ze heel hard snoeien zo dat schimmels niet van een plant tot andere kunnen verspreiden omdat de planten te dichtbij staan). Wat de tomaten eigenlijk willen hebben is een kas of een tunnel dat goede ventilatie heeft.

 

4. Na 12.mei mogen alle plantjes buiten, maar eerst afharden! Zeer belangrijk. Je kunt daarmee binnenkort al beginnen. (bijvoorbeeld door ze nu al in die tunnelkas van jou zetten voor paar uurtjes per dag, zolang je ze maar s'nachts niet vergeet om binnen te brengen. en natuurlijk vaak naar de weer.nl kijken )

aangepast door Gast

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijmesten doe je al wanneer je de planten verpot en vruchtbare grond toevoegt.

kiemblaadjes doen geen kwaad dus die kunnen gewoon blijven zitten, maar de plant kan ook prima zonder.

 

satestokjes als steun zijn met dit formaat nog niet nodig. het doel is juist lekker stevige planten kweken en geen slappe plantjes die omvallen. je mag de plantjes nog iets dieper planten, tot net onder de kiemblaadjes in de grond, dan staan ze ook wat steviger. de bakken omdraaien zodat de planten mooi recht groeien is uitstekend.

 

wat mij verder opvalt bij de foto is dat de planten redelijk ver van het raam af staan. in dit topic over lichtbehoefte staat een uitgebreide uitleg.

Een zaailing die op 50 cm van het raam moet opgroeien van jou, ontvangt echt onvoldoende licht.

kan je de planten niet op de vensterbank zetten? eventueel de hoogte in werken.

 

ik kan de link niet openen. maar je vraag of half mei naar buiten te vroeg is valt nu nog niet te beantwoorden. dat hangt af van het weer. vanaf half mei de weersvoorspellingen bekijken, bij kans is op vorst is het te vroeg. lijkt het goed weer te worden dan kan je de gok wagen. wanneer je de planten in pot buiten zet kan je ze altijd nog weer binnen halen mocht er een nachtvorst komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de plantjes in volle grond zet zal je meoten bijmesten, maar als je potgrond voor groenten koopt niet. Hier zit immers al meststof in (op zo'n zak staat ook voor hoe lang deze goed is en wanneer je zal moeten bijmesten). De kiemblaadjes zullen er zelf wel afvallen.

Tip: voor een betere oogst misschien een grotere serre kopen (eentje dat vooral in de hoogte gaat). Het kleintje zal alleen helpen in het begin tegen de koudere dagen, maar zal veel te klein zijn later.

Vanaf half mei kan buitenzetten prima(zeker met bescherming), maar de bakken links vanachter en rechts vanvoor zou ik toch nog wat laten verder groeien, (het kan natuurlijk wel zijn dat ze tegen half mei ao flink gegroeid zijn)

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kiemblaadjes vallen er meestal vanzelf van af en ik denk niet dat die de plant veel energie kosten. Plantjes staan er mooi bij!

 

Wat mesten betreft, dat spul dat je hebt gegeven is toch kunstmest? Ik zou dat zelf niet geven, een van de redenen dat ik een moestuintje heb is juist dat ik dan groente kan eten zonder allerlei zooi. Volgens mij hebben tomaten ook niet echt extra voeding nodig, als ze in goeie voedselrijke grond staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het verwijderen van de satestokjes elke dag een paar keer aan je bakken met potjes schudden. Daardoor boots je de wind na waardoor de plantjes steviger worden.

 

Verder alle bovengenoemde adviezen opvolgen. Dan moet het wel goed komen.

 

En staar je niet blind op die datum van IJsheiligen of 12 mei etc. Misschien vriest het wel op 12 mei en dan moet je de plantjes echt niet buiten zetten.

Dus kijk gewoon naar hoe warm het is, vooral ook naar de nachttemperatuur, voordat je de planten definitief naar buiten zet. Bij te grote temperatuursschommelingen kunnen ze een groeistop inlassen.

Zeker goed afharden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn tomatenplanten hebben bijna allemaal (13 stuks) bloemen. De stammen zijn nog net zo dik als mijn pink en zijn zo'n beetje 60 cm hoog vanaf de grond gemeten. Moet ik me zorgen maken? Het is namelijk de eerste keer dat ik tomaten probeer te kweken... 3 stuk staan nog binnen, de rest in een tomatenkas. Bijna allen hebben één a twee bloemen met nog vijf zes knoppen...

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is deels al zo lang door (te) weinig licht en (te) veel warmte.

Ik zou me ook even verdiepen in het dieven van tomaten als ik jou was.

Je kunt bijvoorbeeld bij zo'n lange plant de kop eruit halen en die dief laten doorgroeien.

Het is pas mei, dus hij wordt nog veel langer, als het goed is

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...