Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw en hoe en zo


lionne

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Wij zijn sinds deze week de gelukkige nieuwe eigenaars van een stukje moestuin.

 

We hebben 150 m2 grond, waarvan de helft gras en terras wordt voor de kids. de overige 75 m2 wordt moestuin. Maar hoe ?

we zijn echte beginners (als je de AH moestuinen en de tomaten- en aardbeienplanten op het balkon niet meetelt)

 

Wat kunnen we het beste zaaien/poten? Welke planten kunnen onze (nog) niet groene vingers aan?

 

En welke fruitboom overleeft ons?

 

Alvast bedankt voor de info en de de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

Je kan echt alles proberen. Mislukkingen zijn er om uit te leren.

Als je echt wil beginnen met makkelijke plantjes kan je radijsjes, kerstomaten zaaien en voorgezaaide sla-, andijvie- en venkel plantjes planten(of uiteraard ook zelf zaaien).

Ik probeer dit jaar voo het eerst worteltjes en we zien wel wat het wordt .

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom hier!

 

Tja een beetje flauw, maar het beste kun je toch echt beginnen met gericht zoeken per vraag. Bijvoorbeeld: 'wat zaaien in april?' Je komt dan alleen op dit forum al een schat aan informatie tegen. En als je via google zoekt zul je ook snel terecht komen op www.mooiemoestuin.nl, een fantastische website waar per groente op staat wanneer, hoe en waar je haar kunt zaaien, verzorgen en oogsten.

 

Stel, je ziet dan dat je in april bonen kunt zaaien, maar je weet niet hoe dat moet. Dan zoek je weer op 'hoe bonen zaaien' (via het forum of via google) enzovoort.

 

Het spectrum van de vraag is namelijk zo breed dat wij ook niet zomaar een soort encyclopedie kunnen gaan opdreunen:).

 

Een paar algemene dingen die belangrijk zijn kan ik je wel vertellen (ik begin zelf ook net, zit in mijn tweede seizoen, maar ben een enorme nerd en heb dus al een...hálve encyclopedie in mijn hoofd:)):

- grond gaat voor groenten. De conditie van je bodem is het belangrijkste; als je je optimaal bezig houdt met het verbeteren daarvan heb je 70% van het werk al gedaan.

- op een stuk grond dat nog heel 'grof' is kun je best dingen als aardappelen of pompoenen neerzetten (en heee...die kun je nu allebei nog poten/zaaien!). De wortels maken de grond mooi los zodat het jaar erop ook meer fijngevoelige plantjes een kans maken. Let wel op: aardappelen hebben niet overdreven veel nodig, maar pompoenen zijn echte mestvreters. Zorg dus dat ze genoeg te eten hebben!

- maak nú een composthoop en lees je helemaal te pletter over mulchen en composteren.

- lees je in over de 'traditionele' methode van tuinieren (spitten en zaaien op rijen), de 'no dig' methode (mulchen) en de 'edible garden'/polycultuurmethode (google bv. Alys Fowler). Kijk en probeer uit wat bij je past.

- lees je in over wisselteelt.

- lees je in over plagen en (natuurlijke) bestrijdingsmiddelen.

 

Oh ja en je kunt natuurlijk nu nog vanalles (bijna alles zelfs) zaaien, maar zie daarvoor dus 'wat zaaien in april'. Radijs is inderdaad makkelijk, rucola en snijbiet zijn ook een snelle weg tot succes:). Snijbiet is geweldig! Te verwerken als spinazie, alleen (itt spinazie:)) komt het altijd op, doet het nergens moeilijk over, groeit zelfs in de halfschaduw en de planten zijn niet kapot te krijgen.

 

Veel succes en plezier met jullie moestuin!

aangepast door Gast

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wel een soort van plan gemaakt. maar weet niet wat moeilijke en makkelijke planten zijn. Ik ga eens lezen en nadat ze de tuin dit weekend hebben leeggehaald gaat manlief de boel goed omspitten. (verschil moet er wezen toch?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

niets mis met het omspitten van de tuin voordat je start met de moestuin. daarna begint je pas echt met de opbouw van het bodemleven.

met het leeghalen van de tuin is dat waarschijnlijk ook al gebeurt dus nu spitten maakt mijn inziens nog weinig uit maar het geeft wel een snelle en luchtige start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou je ziet al lionne, de meningen over hoe de grond te bewerken lopen flink uiteen.

 

Vandaar dat ik zei 'lees je goed in, probeer uit en merk wat bij je past'; er is niet één alomtegenwoordige waarheid over hoe je 'moet' moestuinieren. Gelukkig maar!

 

Ikzelf ben begonnen met wat op mijn lapje grond (een mini-achtertuin:)) het meest logisch was: een vierkantemeterbak. Ging prima. Maar het paste dus totaal niet bij mij...nu heb ik mijn tuinborder goed omgespit en ga ik straks een combi maken van polycultuur (met bloemetjes erbij) en de 'no dig method'. ...Op tien vierkante meter . Is het dé handigste manier, nee totaal niet, maar wel de manier die mij het gelukkigst maakt.

 

Boeken die mij hebben geïnspireerd:

- De Makkelijke Moestuin - Jelle Miedema (square foot gardening)

- De Moestuin van Mme Zsazsa - Kim Leysen (permacultuur en no dig-methode (idd zoals loes zegt, aan het begin wel één keer spitten voor een goede start)

- The Edible Garden - Alys Fowler (polycultuur, urban gardening).

 

Op YouTube mag ik graag kijken naar:

- Lavender and Leeks: https://www.youtube.com/channel/UCihtvXj7cUuR0wb7tAZzZlg ('traditioneel' Brits moestuintje)

- The Hort Channel: https://www.youtube.com/channel/UCPqCByYpHD66ebkhDfDvHcw (allerlei info voor beginners, gezellig, dagboekachtig)

- Gary Pilarchik: https://www.youtube.com/channel/UCptL6_qMImyW_yZwiMjQdpg (allerlei snelle en no-nonsense info, ook over kweken in potten)

 

Nogmaals succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...