Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij is er ook het een en ander geknakt (katten, honden, en gister een enorme regenbui). Ik kijk het even aan, als er blad gaat verdorren ga ik de bijbehorende aardappels misschien al rooien, kan ik meteen eens even zien hoe groot de aardappeltjes nu zijn.

Geplaatst:

Op 3 juni de eerste Anaïs geoogst.

Er zat niet zo veel onder, ik denk dat dat door de droogte komt.

Op deze zandgrond werkt dat snel in je nadeel.

Het formaat was wel goed, zeker als je bedenkt dat deze nog een kleine 3 weken moeten.

Ze zijn in ongeveer 100 dagen oogstbaar.

Ik heb wisselende resultaten met de Anaïs als primeur teelt, afhankelijk van het weer.

Dit jaar relatief laat gepoot maar goed getimed wat betreft de nachtvorst.

Bij de laatste vorst stonden ze nog niet boven.

Ik heb ze niet aan hoeven aarden.

De andere soorten gaan ook goed.

Gisteren avond dacht ik dat ik in een soort die apart staat een schimmel had, maar bij inspectie thuis van de aangetaste bladeren bleek het om vraat te gaan.

Linked Image

Linked Image

Linked Image

20160605222141122431465200025.jpg

(edit:)

Vanmorgen in het volle zonlicht zag het er gelukkig beter uit:

Linked Image

Geplaatst:

Ze staan er bij mij goed bij. Ook de aardappels in het stro hebben nu de groei echt te pakken. Aan water geen gebrek omdat de grond nog erg nat is.

Heb ze wel met het Bakingsodamengsel besproeid omdat ik daar toch mee bezig was tegen de roest op knoflook/uien. Ondanks dat ik behoorlijk resistente rassen heb dacht ik dat het geen kwaad kon met dit vochtige weer. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Geplaatst:

Ze gaan goed:

2016060913012522721465470516.jpg

Niet van mij. Ze staan op nog geen 100 meter van mijn huis. Direct na het rooien ga ik een kilo of twintig rapen. Dat rapen is hier gebruik, is makkelijker dan zelf telen.

Zelf heb ik alleen Roseval staan ("rare" aardappels worden hier niet grootschalig geteeld). 22 maart gepoot, stonden 11 april boven. En nu:

2016060912480037491465470536.jpg

Roseval heeft mooie bloemen:

rosevalbloesem92761465470574.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De planten staan er prima bij, heb al een paar bloemen gezien ook. Wij eten geen aardappelen meer, dus de oogst wordt verdeeld tussen schoonouders en buren

Geplaatst:

hier doen de aardappels het niet zo denderend. de aardappels die ik voorgaande jaren had gingen veel beter. volgend jaar toch maar gewoon bij van der wal bestellen.

Geplaatst:

Oh, als ik die foto's zie wil ik de boel ook uit de grond halen. Ik ben verder niet ongeduldig hoor.

Ik heb even twee vragen:

1. Ik heb ook aardappels gezaaid, als experiment. Niet alles is opgekomen en een paar plantjes zijn slachtoffer geworden van de slakken, maar ik heb een paar mooie plantjes in een grote pot (30 liter ofzo) gezet en die staan daar klein maar fijn te groeien. Ik heb begrepen dat ik van de zomer dan pootaardappeltjes kan oogsten die ik volgend jaar kan poten. Wanneer haal ik ze uit de grond? En is het dan misschien een idee om direct te poten in de volle grond zodat ik niet met het 'bewaar'-probleem zit?

2. Ik zag dat er in een hoek waar dit jaar geen aardappels staan opeens een aardappelplant staat. Waarschijnlijk vorig jaar over het hoofd gezien en dus in de grond blijven zitten. Het is nog maar een kleine plant (zeg 25 cm hoog), maar hij ziet er verder prima uit. Behandel ik die als een 'gewone' aardappel, dus wachten tot hij gaat verwelken? Ik heb vorig jaar niet genoteerd welk ras ik waar had staan, ik weet dus niet wat het precies is, maar in diezelfde hoek heb ik begin dit jaar nog twee aardappels gevonden toen ik er andere dingen plantte. Mooie gave middelgrote aardappels, en we hebben ze lekker opgegeten. Wat het ook is, wel een gezond stoer aardappeltje dus. Als er uiteindelijk mooie aardappels onder die plant blijken te zitten, zal ik die dan ook meteen weer poten? (De plant gewoon laten staan heb ik ook overwogen, maar hij staat op een heel onhandige plek, naast een dit jaar geplant kersenboompje.)

Geplaatst:

Die Texla's van jullie staan mooi en al in bloei!

Die van mij moeten nog wel even, het zijn de voorste vijf rijen de foto is van een week terug.

Ik hoop dat ze geen stilstand hebben gehad, dat had ik eerder bij droogte en daardoor doorgroei.

Ik neem aan dat jullie geen zandgrond hebben?

Linked Image

Geplaatst:

Huh, ik dacht dat ik een bericht had gepost in dit topic, maar het is foetsie.

In elk geval, ik heb vandaag 2 kilo opperdoezers uit de grond gehaald. Ik heb er nog meer staan en die laat ik nog even staan, maar ik had plek nodig voor mijn spruitenplanten.

Ze smaken prima trouwens!

Geplaatst:

Mijn Roseval, op 22 maart gepoot, op 11 april stonden ze boven).

Ze staan er prima bij. Nog geen signalen om te gaan rooien.

Toch uit nieuwsgierigheid één van de 24 planten gerooid:

2016061614310385801466100547.jpg

Nog niet volgroeid, maar nu al 930 gram van één plant.

(Vergeten om er iets bij te leggen voor de schaal. Tegels zijn 20x30.)

Geplaatst:

Wie weet waarom een klein stukje van mijn aardappel planten zijn omgevallen. Er is een gat onstaan in de verhoogdebak met aardappelen. Raar. Ik had ze wel te dicht bijelkaar gepoot.

Geplaatst:

Mijn aardappelen op een slecht stuk geplant, met heel veel kweekgras en ander onkruid.....niet bij te houden meer. Het stuk moet voor volgend seizoen helemaal schoongemaakt worden. De plantjes zijn heel klein, en degen die wat groter zijn hebben al bloemen. Heel benieuwd of er onder de grond nog wat gebeurt, maar vrees van niet. Wel sip van!

Linked Image

Geplaatst:

Jo, heb je wel de goede foto geplaatst (ik heb de foto gedraaid). Ik zie nergens aardappelblad.

Op een rare manier ben ik wel blij met deze foto. Bijna alle foto's laten perfect onderhouden bedjes zien. Zelfs Jorieke heeft dit jaar een keurig schoon moestuintje, bijna SFG.

Bedjes met bijna alleen maar kniehoog onkruid heb ik ook, meestal houd ik ze buiten beeld.

Ik ga een nieuw topic maken. "Foto's van je onkruid" of zo. Van mijn tuin heb ik er wel een paar ...

Geplaatst:
Ik ga een nieuw topic maken. "Foto's van je onkruid" of zo. Van mijn tuin heb ik er wel een paar ...

Top idee, Henk! Maar dan niet foto's van onkruid op zich, maar van onze tuinen op hun slechtste momenten....zeg maar: "Het schaamrood-topic".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja... maar... eh... ik schaam me helemáál niet voor mijn stukken met onkruid...

Er is een reden voor de achterstand (en bepaalde omstandigheden die daartoe hebben geleidt) en de onkruidbakken en daar schaam ik mij totaal niet voor.

Dus voel toch meer voor het topic van Henk... Heb wel een prachtig bakje vol met Wilgeroosje (voor de Olifantsrups e.a.) die ik straks graag zal showen.

En OnTopic... mijn aardappels staan NAT... hoop dat het snel wegzakt.

Geplaatst:

Echt Henk...dit is mijn aardappelveldje.

Had hem wel omgespit en zoveel mogelijk wortels en onkruid eruit getrokken voordat ik de aardappelen gepoot had, maar bij lange na niet voldoende.

Hier staan dus serieus mijn piepers tussen....kleine plantjes dus en een enkele grotere....die nu net niet op de foto staat!

Denk niet dat de piepers nog wat gaan worden dit seizoen. Ik ga in september wel eens onder de grond kijken!

By the way......heb nog wel een paar van dit soort stukjes hoor, maar dat zijn meer hoekjes....daar staat geen groente ofzo....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...