Patrijs Geplaatst: 17 juni 2016 Geplaatst: 17 juni 2016 Leuk, "zoek de aardappels" : Quote De moestuin van Patrijs
sugarlevi Geplaatst: 17 juni 2016 Geplaatst: 17 juni 2016 Wij hebben gelukkig bijna allemaal leuk onkruid, dan valt het niet zo op. Ik geloof dat Henk nog gele lissen zocht, misschien dat hij dan wel bij ons wilt komen wieden? Verbena hastata hebben we ook in overvloed. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
pippi Geplaatst: 17 juni 2016 Geplaatst: 17 juni 2016 Mijn aardappelen op een slecht stuk geplant, met heel veel kweekgras en ander onkruid.....niet bij te houden meer. Het stuk moet voor volgend seizoen helemaal schoongemaakt worden. De plantjes zijn heel klein, en degen die wat groter zijn hebben al bloemen. Heel benieuwd of er onder de grond nog wat gebeurt, maar vrees van niet. Wel sip van! Maar je kan toch wel hier en daar wat van dat onkruid uittrekken rond je aardappelplantjes? Het hoeft niet 'schoon' (onkruid is niet vies ), maar als die aardappels wat zon kunnen vangen en je gooit er nog een handje koemestkorrels bij, dan zijn het al met al toch veel steviger planten dan die grasjes en bloemetjes, en dan groeien ze er zo bovenuit. Succes ermee! Quote
jootje Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Pippi, je hebt een punt hoor. Het is ook zoiets van, ben er effe klaar mee. Ik heb vanaf dat de aardappelen gepoot waren steeds onkruid getrokken....toen de aardappelplantjes opkwamen ook nog zolang ik er goed bij kon. Met dat kweekgras trek je het grasje eraf, maar de ellende zit onder de grond, dat kan ik nu niet weg halen. Ik zit naast een weiland en de boer heeft daar alles laten groeien om te kunnen oogsten als hooi/ stro.....goed voor hem , maar al dat zaad waait rechtstreeks mijn tuin in. Dat is wat je nu ziet. Als het morgen droog is ga ik eens kijken wat ik weer kan doen, gras van buurman is er nu af..... Quote
Erny Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Neeeee Jootje, geen onkruid gaan trekken!!! Daar beschadig je de wortels van de aardappels mee en dan heb je straks helemaal geen oogst! Eventueel boven de grond afknippen maar nu zeker niet de wortelonkruiden wegtrekken. Quote
jootje Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Vandaag, dankzij de " schop onder mijn kont" van Pippi veel onkruid weg getrokken bij de piepers. Niet gespit hoor, Erny....alleen het grofste onkruid weg getrokken. En verdraaid......ik heb aardappel planten! Koemest erbij gedaan, en eens kijken wat het word. Moeten nog een aardig poosje staan! Bedankt...geloof ik..Pippi! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Ik gooi er een dik pak gemaaid gras tussen, dan zie je het onkruid niet (Maar ik heb dan geen slakken in de moestuin dankzij de loopeenden. Anders trek je die misschien wel aan met dat gras. ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 En als je (nog een keer) aanaardt, dan ziet het er ook meteen weer een stuk schoner uit. Maar dat zal dan ook wel niet meer mogen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Nou dat ziet er toch prima uit. Ik hoop dat ze nu lekker gaan groeien joh! Quote
Erny Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Ok... dus het plaatsen van planken rond je teelgronden en daar grond in storten heet nu opeens SFG? Denk niet dat dát helemaal klopt Henk. Die Henk weet precies hoe hij mij op de kast moet krijgen... zeggen dat ik aan SFG/MM doe. Ondertussen helaas ook stukken zonder planken tegenwoordig bij gebrek aan planken. Zoals dus ook bij de aardappels dit jaar, mét en zonder stro. En zo zijn we weer ONtopic. Quote
loes Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 een verhoogde border is nog geen SFG. SFG(/MM) is zoals de naam al zegt een 30x30cm vakje. 1 foot =30.48 centimeters. aardappels in een 30x30 vakje werkt niet zo handig is mijn ervaring al gaat het in mijn kratten dit jaar ook niet denderend. in het ene krat is helemaal niets boven de grond gekomen en het andere krat zijn het zielige plantjes. de afwatering is prima dus de aardappels staan zeker niet TE nat. wat het dan wel is ?? ik denk toch verkeerd pootgoed. Quote
aseel Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Aardappelen zijn te dicht bijelkaar gepoot. Had teveel pootaardappelen gekocht. maar kan geen onkruid meer groeien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2016 Geplaatst: 23 juni 2016 Ik kan niet meer over het pad... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RenJ Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 (aangepast) - 27 augustus 2023 aangepast door RenJ Quote
koolrabi Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Hier een heel tevreden mens. Eind maart 4 Frieslanders gepoot, ze groeiden flink uit. Ik vroeg me af of er aardappels onder zaten. Vandaag 60 stuks geoogst. Vanavond aardappels uit eigen tuin, voor het eerst. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Patrijs Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 een klein handje 12-10-18 Dit geeft bovengronds groei en ondergronds stilstand.Welke aardappels heb je gepoot? Quote De moestuin van Patrijs
RenJ Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 (aangepast) - 27 augustus 2023 aangepast door RenJ Quote
pippi Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 (aangepast) Dat graaien in gore dingen blijft me achtervolgen... Ik vond dat ik vanavond net iets te weinig aardappels had (het merendeel staat nog in de grond, en de paar kilo opperdoezers die ik een tijdje terug heb gerooid zijn er doorheen gevlogen omdat ze zo lekker zijn en sinds vandaag zijn ze dus op), en ik dacht slim te zijn door gewoon heel voorzichtig in de grond een paar aardappels te 'plukken'. De eerste ging goed, behalve dat het een mooie grote rode aardappel was waar ik een gele verwachtte. Maar okee, die lusten we ook. De volgende voelde goed maar toen ik hem lostrok voelde ik iets slijmerigs. Toch maar naar boven gehaald en het leek op een slak die eraan zat, maar moeilijk te zien door alle aarde. Ik heb de aardappel even afgeveegd aan het gras en het was een mooie, en wel een gele dit keer. Dus ik nog een keer met mijn hand die grond in, grijp ik toch in iets goors, ik viel bijna om, zo snel als ik mijn hand terug trok. Het voelde als een bak met snot, of hoe ik denk dat een bak met snot aanvoelt want ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee. Zou dat een rottende aardappel zijn? De aardappelplanten eromheen zien er prima uit dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het snot daarbij hoort. En moet ik daar nog iets mee of ruimt mijn bodemleven het wel op? (Ik koop morgen trouwens wel een zak bio aardappelen bij de Jumbo, ik wacht wel op mijn eigen aardappels tot ik ze boven de grond heb gehaald en kan zien wat ik beetpak. ) edit: Renj, ik heb in het verleden zonder enige kennis van zaken ook aardappels in mijn achtertuin gehad, en ik bemestte helemaal niet, en toch had ik prima oogsten. Dit jaar doe ik eigenlijk voor het eerst wat koemestkorrels af en toe, maar ik heb nog geen echt verschil gezien. De planten zijn misschien nu wat hoger, en ik weet nog niet wat het verschil in opbrengst is, maar ze stonden er ook vorige jaren mooi bij. (Met minder slakkenvraat, maar dat geldt voor alles in de tuin.) 24 juni 2016 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Je hebt ook een aardappel gepoot weet je nog... waarschijnlijk heb je die kapot geknepen? Quote
Nadi Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Nou ik heb ondanks alle regen een beetje goed nieuws. Ik heb nog wel een aardige oogst gehad van de frieslanders. Had eigenlijk een rotte aardappel oogst verwacht maar het viel me toch best mee.Dit zijn ook dan de enige aardappels van dit jaar de middelvroege en late zijn dood. Dus ik ben er trots op: Quote
Riraro Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Ik heb gisteren ontdekt dat op 1 van mijn 2 bintjes (I know) velden de geel verkleurde bladeren onderin deels half vergaan en lichtbruin verkleurd waren. Nu ben ik uiteraard doodsbang voor phytophthora, dus heb ik verder alles bekeken, maar de snotterig bladeren zaten allemaal. onderin, waren alleen verkleurd op plekken waar ze waren samengevallen of waar ze iets anders nats aanraakten. Op de droge bladeren of stammen geen bruine plekken te vinden en op wat mini p antjes tgv slakkenvraat na staat alles er vrolijk en groen bij. De boel is alleen na een stortbui omgevallen. Ik heb helaas geen foto, want we hebben gisteren direct alle aangetaste bladeren verwijderd. Het veldje staat er sinds ongeveer half maart op niet eerder met groenteplanten bebouwde grond en alles wat we gisteren met wat proefgravingen omhoog kregen was formaat 'groot krieltje' en nog erg weinig ook, maar toch zit ik er aan te denken vandaag voor de zekerheid dat veld te rooien Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.