Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat Erny en Loes zeggen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan met goed resistente aardappels. En/of met heel lekkere aardappels die heel snel groeien. Mijn opperdoezers zijn allemaal de grond al uit, en ze zijn al bijna op! (Okee, dat is niet waar , maar de lading die deze week is gerooid is zo bizar lekker dat we ons helemaal klem eten aan de aardappeltjes nu. Ik denk niet dat de Texla's daar straks aan kunnen tippen, maar die hebben behalve die resistentie weer als voordeel dat ze heel wat makkelijker te schillen zijn. )

Geplaatst:

Zal ik nu alle loof eruit knippen van annabelle frieslander (allebei vroege ras).zodat ze langer bewaarbaar worden. Want annabelle en frieslander zijn in de knol niet gevoelig voor phytophthora. En alleen de stengel laten staan. Of moet alles meteen eruit.

Geplaatst:

Ik zou bij alle planten die aangetast zijn het loof verwijderen.

Ten eerste om je knollen te beschermen en als je ze begin april gezet hebt zijn Frieslanders al ongeveer goed. Bij mij zat er in ieder geval wel redelijke knollen onder.

Ten tweede is het zo dat als je de aantasting uit de hand laat lopen je een besmettingshaard wordt voor iedereen in je buurt, ook de kassen met tomaten e.d. Dat wordt je meestal niet in dank afgenomen.

Ten derde zit je hele grond vol met Phytophotora als je het echt uit de hand laat lopen. Dat is nu ook wel maar minder erg dan wanneer straks alle sporen zichtbaar opstuiven en je hele plant bruin is.

Loof in een vuilniszak stoppen en de kliko in!

De vlekken in je bladeren zijn zeker phytophtora, geen twijfel mogelijk. Zeker de eerste foto.

Groeten Sjaak

Geplaatst:

Vandaag in ene meerdere aangetaste planten gevonden in mijn tot eergisteren perfecte aardappelveldje Gelukkig stonden ze voornamelijk op 1 helft, dus dat hele deel hebben we zojuist gerooid en van de 2 aangetaste planten in het midden hebben we de planten voorzichtig weggehaald, die aardappels komen later met de rest. Komende dagen goed optletten, bij de 1e miniscule plek haal ik alsnog alkes eruit, ik heb geen zin om mijn tomaten ook op te moeten offeren.

De opbrengst was zo'n 1.5kg voor ong een halve m2 en daarnaast helaas ook nog een halve kg rotte aardappelen. Helaas minder goede opbrengst dan vorig jaar, toen hadden we eigenheimers nu bintjes, en vorig jaar was het stuk grond waar ze stonden veel zanderiger. De bintjes stonden in zo goed als onaangeroerde kleigrond, dat doen we niet nog een keer.

Geplaatst:

Ik vond vanochtend dat de aardappels er rotter bij stonden dan de tomaten (dat doe ik dus niet meer, 'resistente' Texla kopen ), dus alles eruit gehaald. Geen hoge opbrengst natuurlijk want ze moesten eigenlijk nog een paar weken, iets van 2,5 kilo. Wel mooie aardappeltjes, geen vlekken, geen rot.

Geplaatst:

Afgelopen zaterdag nog met mijn ervaren buurman staan kijken bij mijn aardappelen en besloten dat mijn piepers waarschijnlijk geen phyto hadden...

Vanavond even gauw wezen kijken. Ik vrees het ergste, wat denken jullie?

De grootste planten zien er nog goed groen uit, maar de planten di het minder goed deden hebben veel van dit soort blad.

Zou verdraaid jammer zijn, had Nicola's. Zouden nog tot september in de grond moeten blijven zitten. Zaterdag een plantje opgegraven, zaten drie mini krieltjes aan....image66821467830602.jpg

Geplaatst:
Sindsdien een aantal keren een plant opgegraven voor het avondeten, maar de schil blijft maar makkelijk kapot te wrijven. Zodra daar verandering in komt ga ik ze snel allemaal rooien!

Ik dacht altijd dat dat bij verse aardappeltjes hoorde, dat je de schil eraf kon wrijven.

Geplaatst:
Hier afgelopen zondag alle stengels afgeknipt en in een vuilniszak in de kliko gemikt ivm schimmel. Sindsdien een aantal keren een plant opgegraven voor het avondeten, maar de schil blijft maar makkelijk kapot te wrijven. Zodra daar verandering in komt ga ik ze snel allemaal rooien!

Ik had laatst gelezen dat dat altijd bij vroege aardappels zo is. Dat je de schil er makkelijk van af kan wrijven. Hier was dat ook zo maar na 2 dagen drogen was de schil gewoon weer stevig

Geplaatst:

Door deze topic begin ik nu toch ook zenuwachtig te worden. Ik zie wat gele blaadjes met vlekken en ik heb dus ook stress. De meeste planten zijn nog gewoon groen overigens.

Zie foto's. Het zijn Eigenheimers en moeten nog 25 dagen in de grond, ik ga uit van 100 dagen.

Ik vroeg me af of het zin heeft al het loof eraf te halen bij twijfelachtig blad. Of heeft dat geen nut?

IMG2016070719023271821467920574.jpg

IMG2016070719022080961467920554.jpg

IMG2016070719014354901467920529.jpg

IMG2016070719015677601467920543.jpg

Geplaatst:

De kogelvormige plekjes lijken voor mij mee op alternaria.. naar mijn idee verspreid dat ietsje minder snel dan phytophtora. Is het mogelijk al het aangetast blad weg te halen en de mooi groene te laten staan? Misschien blijf het dan nog een eventjes weg en heb je wat meer tijd.

Geplaatst:

Ik dacht dat het goed ging met mijn aardappelen maar na de mega hagelbui zijn ze er toch niet meer bovenop gekomen.

Had ik er een ziekte inzitten?

Ik heb 1 pot leeggemaakt en bij alle 3 de potten de plant afgeknipt. Er zaten wel wat mooie aardappeltjes in de ene pot, kan ik deze nog gewoon eten?

IMG_6724.jpg

IMG_6723.jpg

IMG_6722.jpg

IMG_6725.jpg

Geplaatst:

Voor iedereen die Phytophthora besmette planten heeft: De aardappels die je oogst moet je regelmatig controleren. Het kan zomaar zijn dat een enkele alsnog gaat rotten en dan tasten ze je hele oogst aan.

Gisteren de rest van de vroege Tiamo geoogst. De paar vlekjes Phytophthora hadden zich al weer wat uitgebreid.

IMG070255571467999482.JPG

Aardappels in het stro- experiment is voor mij geslaagd. Maar dan alleen toepasbaar op de vroege aardappels vanwege de hoge slakkendruk later. Die vinden het wel erg lekker in dat natte stro.

Nu hoefde ik alleen in het begin vaak te rapen en plukken en groeiden de planten daarna zo hard dat ze er geen last meer van hadden.

Opbrengst viel ook helemaal niet tegen dus moet de komende tijd flink aan de aardappeleterij. Ben meer een pastamens.

Doordat de aardappels óp de aarde lagen waren ze ook mooi schoon en droog terwijl wij behoorlijk plakkerige grond hebben dus anders waren ze behoorlijk modderig geweest.

En heel opmerkelijk: onder het stro met soms maar een cm aarde erboven liepen dus heel erg veel woelmuizengangen maar geen énkele aardappel was aangevreten...

Tijdens het oogsten kwam ik nog een Hommelnestje tegen... dacht eerst: wat doet die gele mais nou tussen het stro? En vervolgens zag ik wat bewegen en zag dat het Hommeltjes waren. Heb toen snel het nest weer toegedekt met stro en ben even een tijdje uit de buurt gebleven. En dus staat er nu nog één aardappelplant in de grond.

Geplaatst:
Dat is goed nieuws

Had ik de planten nog niet af moeten knippen dan? Maar ze waren wel ziek denk ik toch?

Naar mijn mening heb je met dat afknippen wel goed gedaan, de planten zien er duidelijk ziek uit.

Wat Aseel zegt: sommige knollen hebben wel wat vlekjes. Pas op dat ze elkaar niet aansteken en wacht vooral niet te lang met opeten

Oke bedankt voor de reacties! Dan gaan ze vanavond op het menu.

Wecken heb ik nog nooit gedaan maar misschien wel leuk om me eens in te verdiepen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...