Nedlets Geplaatst: 4 april 2021 Geplaatst: 4 april 2021 Helaas vanwege omstandigheden alles weg moeten doen twee jaar geleden inclusief stelling en planten. Nu komt er weer meer ruimte om wat plantjes te halen. Welk substraat gebruiken jullie? Mijn vorige ervaringen was een mix van cocopeat, turf, trufstrooisel. Maar dat is relatief arbeidsintensief en nu met covid nog extra. Wat zijn de resultaten in normale potgrond met frigostekken? Quote
Limoncello Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Ik gebruikte een mengeling van turf/potgrond/cocopeat/compost/vermiculiet + beendermeel en bloedmeel. Nu gebruik ik meer potgrond, speciaal voor potten (zit meer klei in om water vast te houden) en cocopeat omdat ik minder water kan geven dan oorspronkelijk met het andere substraat. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
DirkDW Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 (aangepast) Kunnen de planten in bakken tegen de vorst (-1 tot -3) ? Ja 14 april 2021 aangepast door DirkDW Quote
Ivie Geplaatst: 10 april 2021 Geplaatst: 10 april 2021 Dag @Mirjam86, Dat ziet er super leuk uit! Ik ben een leek in het hele moestuin gebeuren. Maar zou heel graag willen beginnen met aardbeien. Die stelling van jou ziet er mij ideaal uit voor in mijn tuin! Wat voor materiaal zijn die buizen aub? Want ook op gebied van klussen ben ik een leek🙃 Quote
Saalk86 Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Heb hier de ‘dikke’ aardbeien soorten in de kas gezet begin maart en dat heeft absoluut geen windeieren gelegd! Tevens toen de plantjes begonnen te ontwaken er voeding bij gedaan en het lijkt erop dat dit dan eindelijk weer eens een goed aardbeienjaar wordt voor mij! Echt een enorme tip: geef voeding (in mijn geval hier korrels) als ze uit de winterslaap komen. Ik kon nooit echt een goed advies vinden over wanneer je nou voeding moet geven. Ik had vorig jaar iets van 30 bakken aardbeien, opbrengst; nihil. Ondanks voeding (te laat?). We zijn 2e week mei en de eerste aardbei planten zijn al heel druk bezig met uitlopers. Deze nu afknippen of? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
rorror Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 (aangepast) 32 minuten geleden, Saalk86 zei: Echt een enorme tip: geef voeding (in mijn geval hier korrels) als ze uit de winterslaap komen. Ik kon nooit echt een goed advies vinden over wanneer je nou voeding moet geven. Ik had vorig jaar iets van 30 bakken aardbeien, opbrengst; nihil. Ondanks voeding (te laat?). Precies dit doe ik ook, bij enig leven van groei in het voorjaar, geef ik meteen korrels. En dan later in het voorjaar als de groei er echt goed in zit, geef ik vloeibaar mee in elke watergeef beurt. (mag b.v. halve dosis zijn van verpakking). Vloeibaar wordt lekker makkelijk en vaak direct opgenomen. Dan niet te vergeten dat bij de juni dragende aardbeien (geldt dus niet voor doordragers). De bloemknoppen aan het eind van het seizoen aangemaakt worden. Dat wilt zeggen, dat nadat de juni dragers hun laatste aardbeien hebben gegeven, dat je nog steeds genoeg voedingstoffen tot het eind van het groei seizoen geeft. Zodat de plant dus borde vol energie zit voordat deze de winter in gaat, en dus meer bloemknoppen voor volgend jaar heeft. Edit: en vanaf juli tot nov ook de uitlopers constant weghalen, want die verspillen te veel energie. 14 mei 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mirjam86 Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 (aangepast) Hallo @Ivie, Excuus voor de verlate reactie. T is van steigerbuis gemaakt. Online besteld en wordt alles op maat gesneden en gaat heel lang mee. Gepland in potgrond en beetje tuinaarde, ze doen t top! 22 mei 2021 aangepast door Mirjam86 3 Quote
Saalk86 Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Voor volgend seizoen zijn de eerste plantjes alweer 4 jaar oud: ik ben komende week bezig de eerste BATO bakken te vervangen door de nieuwe uitlopers! Ik snap dat het ook afhankelijk is van het soort, maar vanwege het extreem slechte moestuinseizoen begin ik alvast met de aardbeien aangezien ik heel veel uitlopers heb en er verder relatief weinig te doen is. Zijn jullie al begonnen in deze periode met vervangen aardbeien in de bakken? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Ton D Geplaatst: 27 april 2022 Geplaatst: 27 april 2022 (aangepast) Op 24-7-2020 om 20:49, polarbear zei: Waar ik echt benieuwd naar ben: hoe houden zich alle houten constructies mbt de diverse gebouwde aardbeienstellingen? Het project is gestart zo ongeveer in 2011 en we zijn dus nu zo’n kleine 10 jaar verder. Mijn ervaringen met geïmpregneerde houten planken is dat ze na een jaar of 3 in weer en wind toch wel de geest geven. Mijn ervaring is totaal anders, nadat ik 4/5 jaar geleden het topic van Borsalino volledig door had gelezen wilde ik ook zoiets op termijn bouwen, was Borsalino toen al gestopt en had alles verkocht. Een jaar later stonden er aardbei stellingen te koop op marktplaats. Die heb ik nu in gebruik. Bij ophalen bleken dat de stellingen van Borsalino. Die staan perfect stevig en stabiel. nergens sporen van rot of verval. Compliment voor Borsalino, Vakwerk geweest. Dus met goed materiaal gaat het wel even mee. 27 april 2022 aangepast door Ton D foutje Quote
Mai Pensato Geplaatst: 29 april 2022 Geplaatst: 29 april 2022 Ik teel ook aardbeien in batobakken. Ik heb een stelling gemaakt van steigerbuis (gegalvaniseerd), dit is dus onverslijtbaar 😄 Onder de bakken met aardbeien kweek ik nog diverse kruiden in potten. Dit jaar 4 soorten doordragers: Elan F1 en Delizzimo F1 dit zijn aardbeien uit zaad (van ABZ). Deze staan nu voor het 2e jaar. Dit voorjaar heb ik frigoplanten gekocht van de rassen Favori en Furore. Ik had Ostara maar die is er uit gegaan. Met name Favori wordt meer en meer geteeld door professionele aardbeitelers. Ik ben benieuwd... Overigens kweek ik de aardbeien in mijn kas en op steenwol in plaats van potgrond/veen/cocos. In elke bak staan 6 planten. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
rorror Geplaatst: 30 april 2022 Geplaatst: 30 april 2022 18 uren geleden, Mai Pensato zei: Overigens kweek ik de aardbeien in mijn kas en op steenwol in plaats van potgrond/veen/cocos. Doe je dan automatisch bewateren met voeding. Of geef je nog steeds handmatig water met voeding? Hou je dan ook PH en EC van het water in de gaten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mai Pensato Geplaatst: 30 april 2022 Geplaatst: 30 april 2022 Ja ze krijgen automatisch voeding via druppelaars. Voeding maak ik zelf aan in een voorraadvat. Complete voeding met de 6 hoofd- en 6 sporenelementen. EC en pH controleer ik daarbij. De aardbeien, 3 andere fruitbomen en -struiken en ook de kruiden en slatypes krijgen dezelfde voeding. De tomaten, paprika's, pepers, komkommers en courgettes krijgen andere voeding (die hebben een veel hogere EC nodig) Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Elzzie Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 Hi Allen, Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb net 6 BATO bakken aangeschaft en wil hier graag een steigerbuis stelling bij maken. Ik had een vergelijkbaar ontwerp in gedachten wat jij hier op de foto laat zien Mai Pensato. Ben je misschien bereid om de bestelde afmetingen te delen en de dikte van de gebruikte buizen? Dat scheelt hopelijk dat ik de buizen moet inkorten wanneer ik toch de maten verkeerd zou bestellen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.