William Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Hier mijn bakken 2 maanden geleden. Ze staan er inmiddels stukken voller bij. Ik heb de fout gemaakt ze te laten overwinteren in de kas zonder water waardoor ze op achterstand stonden toen het seizoen weer een beetje begon. Quote
marja vH Geplaatst: 4 augustus 2016 Geplaatst: 4 augustus 2016 De aardbeienbakken etc hebben een nieuw adresje dus zijn niet meer beschikbaar marja Quote
Nieuw Geplaatst: 4 augustus 2016 Geplaatst: 4 augustus 2016 Mijne leven ook nog 2 van 5 Fransen rassen nadat ze buiten staan. Alleen nu hebben de planten last van hele kleine witte met rode, zwarte en groene insecten, kleine vliegen en rupsen, hoe kom je van die insecten af? Van rupsen kom je pas af zodra je 1 voor 1 van de planten verwijderd. Ik dacht iets als paar druppels derft in een liter water. Quote
mokkie Geplaatst: 5 augustus 2016 Geplaatst: 5 augustus 2016 Ecostyle Spruzit-R Werkte bij mij perfect. Quote
Nedlets Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Als je aan de stek langs de kant van de moederplant de stoloon kort af knipt en aan de andere kant een stukje stoloon laat staan van bv 3 à 4 cm, kan je later bij uitplanten in de Bato bakken deze naar de buitenkant bak planten. Namelijk de plant geeft zijn bloemstengels van de moederplant weg.Dat scheelt in bloemstengels doorhalen die net aan de verkeerde kant staan, die koppigaards. Kijk, wacht, het is me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat de stek de bloemstengels van de moederplant af geeft. (Good to know). Maar zoals het hier boven staat wil je dus eigenlijk dat de stek de bloemstengels naar binnen brengt? Over/naar de andere plant heen? Ik heb stekken genomen waarbij ik de stengel VANUIT de moederplant iets langer heb gelaten zodat ik ten alle tijden weet van welke richting de moederplant kwam. Ik dacht dat ik dit stengeltje naar binnen moest wijzen (de bloemen worden dus naar buiten gegeven). Ik hoop dat het duidelijk is, maar dit is tegenstrijdig. Twee andere kleine vragen, ik wil dit weekend of kort erna mijn bakken gaan vullen.1. Substraat tot bovenaan de rand lees ik overal? Ik geef automatisch water onder de grond, dus geen probleem met aflopend water.2. Ik heb 6 bakken, ik dacht dat dit genoeg was mar als ik nogmaals dit topic door lees lijkt het erg weinig, iedereen heeft zoveel bakken staan? Ik heb geen flauw idee wat 6 bakken voor opbrengst geven? Quote
Frans D Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Het staat er wat verwarrend, maar het klopt wat je hebt gedaan, kijk maar naar dit deel ervan; Namelijk de plant geeft zijn bloemstengels van de moederplant weg. Quote
Nedlets Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Vandaag 4 bakken gevuld met stekken van dit jaar. 2 bakken met 6x Korona en 2 bakken met 6x S.Senga. De stekken zaten in 9cm potjes. Ik heb de verhouding die hier in het topic staat nagenoeg perfect toegepast waardoor ik per bak 11 liter substraat had. Na wat gereken ging dit verder zonder problemen. Na het vullen van de bakken met substraat zat deze al tot op de rand zonder ook maar licht aan te drukken. Tijdens het planten van de stekken kwam ik dan ook duidelijk een aantal liter per bak te kort. Ik heb het substraat slechts licht aangedrukt. Ik schat dat ik per bak nog 2-3 liter substraat heb toe moeten voegen. Dit zou dus zeker 3 liter zijn als het gekoelde planten zijn. Inhoud bak kom ik dus eerder op 14-15 liter uit (Mocht je vullen tot de rand). Ik heb druppelbevloeing, anders wordt bewatering erg lastig (water loopt direct weg over de rand). Deze gaan binnenkort de stelling op, begin volgend seizoen de overige twee bakken vullen met gekoelde planten en dan kan het bato-project daadwerkelijk gaan beginnen! In plaats van de genoemde combinatie van meststof heb ik 25 gram 7-14-28 kunstmest per bak door het substraat gemengd. Volgens Erwin van kwekerij Duivenvoorden zou dit even goed moeten zijn (Deze mest had ik nog staan). Quote
henkg Geplaatst: 27 december 2016 Geplaatst: 27 december 2016 Afgelopen seizoen -aardbeien in de volle grond- was ik al die slakken helemaal zat. Nauwelijks oogst gehad (de slakken wel). Vorige week heb ik 20 bakken van Pirrewiet overgenomen.Daarna aan de slag met een rek. Eerst rekenen: wat zijn standaardmaten hout, wil ik Douglas of gewoon vuren.Het is vuren geworden. Komt op een betegeld gedeelte, niet in de grond.Niet goed weerbestendig, maar Azobe vond ik sterk overdreven. Ik denk dat de natte onderste paar centimeter wel 4 jaar meegaan. Die kan ik dan afzagen, De rest kan dan nog wel 2 a 3 jaar mee (?) De staanders staan dus niet in de grond, dat vereiste enkele verstevigingen.Dit is het geworden:Zowel de liggers als de staanders zijn 140 cm lang. Langere liggers wilde ik niet: het rek zou dan minder makkelijk verplaatsbaar zijn, en het gewicht van vier ipv drie bakken zou misschien teveel van het goede zijn. Staanderlengte is voor mij (1.86m) prima, geeft verticaal ruimte. Voor de stevigheid moet er tussen de uiteinden van de horizontale poten en de staanders nog een latje, onder 45 graden. Over een paar dagen, want mijn schroeven (4,0 x 40) waren op. Het “gat” tussen de bovenste en onderste rij lijkt erg groot. Minder groot als je bovenop de onderste rij bakken planten van 30 cm hoog denkt. Het “gat” zou nu precies genoeg moeten zijn voor elke zonnestand, ook op de langste dag. Komt vóór mijn wijndruiven te staan. Schaduw naar de druiven valt mee, verder zal ik na medio juli de bovenste bakken – met junidragers- weghalen. Benodigd hout (pakket 10 stuks a 210 x 2,2 x 5,0): 12,- Schroeven pro memorie. Maar eerst -over een weekje- vullen met tuingrond, en wachten op de eerste storm. Als OK, pas dan maak ik nr. 2Nr. 2 komt er links of rechts van, niet ervoor of erachter. Verder op de grond -vóór de rekken- nog 2 x 3 bakken. Maakt 18 bakken totaal. Bij vier planten per bak heb ik dan 72 planten, dat is voor mij wel genoeg. En daarna (wordt wellicht een apart topic): de watervoorziening. Ik denk aan Blumat. Eén sensor in de middelste van drie bakken. Van daar uit -met T-stukje- 2 rijtjes van elk drie verdeeldruppelaars. De eerste in de bak met sensor, de resterende twee in de naastgelegen bak; zelfde voor de andere naastgelegen bak. Maar dat is voor later ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nedlets Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Het is maart, langzaam tijd om de bakken in orde te maken. Oud blad snoeien en bemesten. Ik zie overal schema's met hoeveelheden mest maar wat ik me hierin afvraag. Dit zijn allemaal vaste meststoffen. De meeste hier geven water via druppelbevloeing. Hoe krijg je de mest dan in de bak? Over het substraat strooien? Maar door je druppelbevloeing met stekers wordt je bovenkant onvoldoende nat om de mest te laten zakken lijkt me? Of dit wel oplossen in water en geven? Ik ga dit jaar beginnen met bakken, ik ga niet die uitgestippelde bemesting geven. Maar gewoon kunstmest. Het is alleen al een fortuin aan mest die ik zou moeten aanschaffen voor slechts 6 bakken. Weet iemand nog een goede complete meststof? Quote
Mirjam86 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Na in dit topic verschillende ontwerpen gezien te hebben en ideeën te hebben opgedaan hebben wij een 3 laags RVS en Aluminium standaard laten maken door een bekende die met een las apparaat overweg kan. De standaard is 1,90 m lang en 1,60 m hoog, hij staat noordoost-zuidwest georiënteerd en tegen het einde van de middag krijgen de onderste 2 lagen dan minder zon ofwel staan dan merendeel in de schaduw. Dank aan iedereen die dit topic heeft voorzien van informatie!! Quote
Gwen Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hey, Wat waren de kosten voor de aluminium standaard en hoe veranker je aan de grond? Alvast dank voor je moeite en bericht. Gwen Quote
Mirjam86 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Het geheel bestaat uit roestvrijstalen staanders, aluminium liggers en is demontabel. Door het gewicht van de standaard en de aardbeienbakken hoeft hij niet geankerd te worden. Er zijn kleine voetjes onderaan de staanders gelast voor wat meer stabiliteit (zie foto). Alles is gemaakt van materiaal wat bij onze kennis voorhanden was + wat uren heeft de standaard € 125,- gekost. Is een best bedrag maar kunnen er de rest van ons leven mee doen Quote
Gwen Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ha, Dat is een heel nette prijs inderdaad voor deze kwaliteit. Zou jullie kennis eventueel iets voor mij kunnen betekenen? Het zou om verschillende staanders voor in het totaal minimaal 40 Bato- bakken gaan. Ik heb wel wat eisen zoals mogelijkheid om een plankje voor de potjes van de uitlopers op te zetten terwijl die nog met het steltje aan de plant zitten. En buisjes waar kunststof bogen op kunnen worden gezet voor het spannen van plastic, en/of vliesdoek en/of netten. Gwen Quote
Mirjam86 Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Zou jullie kennis eventueel iets voor mij kunnen betekenen? Het zou om verschillende Gwen Ik zal het hem vragen maar durf niks te beloven, de beste man is aardig druk op het moment. Ziet er echt goed uit die standaart Dank zijn er ook erg blij mee. Quote
azalea Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Deze Belgische 'newbe' raakte zo’n goed jaar geleden erg geboeid door de aardbeienteelt in bakken. Vorig jaar heb ik Milan F1- variëteit gezaaid waarvan ik nu zo'n 72-tal plantjes in pot staan heb. Eind vorige zomer kon ik al enkele van deze aardbeien proeven. Heerlijk !!! Heel binnenkort gaan ze in bakken-op-stelling (cfr. bijgevoegde foto's) gevuld met substraat samengesteld volgens het Borsalino-recept. De komende dagen knutsel ik een tweede dergelijke stelling in elkaar die het aantal bakken op 12 zal brengen. Geen bato-bakken maar een dozijn ongebruikte bloembakken die hopelijk nog goede diensten zullen bewijzen. Nu nog aan de beste bemesting geraken en hopen op een massa heerlijke ‘aardbeziën’ deze zomer. Goede raad van de Nederlandse aardbeien-experten zijn uiteraard heel erg welkom ! Quote
Gwen Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Ha, Ik heb nog schuttingplanken en kon voordelig tuinpalen kopen. Ik had bedacht om 6 bakken aan 2 planken tussen 4 palen te hangen. Is dat teveel en moet er na 3 eentje tussen, of kan het? Hoe maak ik ze het beste vast? Schroeven lijken mij te slap. Gwen Quote
ti-ta-tuinder Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Er wordt in het forum gesproken over "Borsalino's tekening" voor een stellage met bato bakken. Graag zou ik deze willen inzien. Heeft iemand deze tekeningen nog (of een linkje)? Quote
azalea Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 ti-ta-tuinder, Waarom niet eens een berichtje naar Borsalino sturen ? Grtjs.Azalea Quote
Nedlets Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Toevallig heb ik deze ja, gekregen van Jorg geloof ik. Borsalino is niet meer - of heel weinig actief nog. Helaas. Maar goed, bij deze de tekening. Succes! Quote
Ann123 Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Hier staan ze zowat allemaal in (bijna) bloei. Ik haal dus alle bloemen weg van de doordragers ? De ganse bloemstengel ? Aaah, ik durf het niet, die aardbeien in wording weghalen... Nog een vraagje, wanneer moet ik mest geven? (ik heb het hier ooit gelezen, toen ik ganse topic doorspitte.) Dacht wanneer er beginnende vruchten waren? Heb 0,0 ervaring met mest. Hier krijgt alles compost en that's it. Maar mijn aardbeien heb ik nu in bakken gezet want ze leden te veel onder kalkrijke zandgrond. Ze staan er nu super fris bij. Quote
Bit Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Nu beginnen te mesten is prima. Niet te zwaar, niet te veel. Beter vaker maar weinig. Quote
azalea Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Mijn 2e aardbeienrek voor 6 extra bakken is intussen klaar.Ik wacht nu op de bestelde vermiculiet om het juiste grondmengsel aan te maken.Dan kunnen de in potten wachtende planten eindelijk in hun bakken.Dan maar hopen op meezittend weer voor een aardbeienrijke zomer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.