Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welk klimfruit geschikt (border/muur)?


Marda

Aanbevolen berichten

Wij hebben nog een mooi plekje over in onze tuin in een border.

Ik wil er graag een klimmende fruitplant zetten (leifruit?), maar weet niet welke geschikt zou zijn.

De plek heeft vooral middag en avondzon. De muur is van donker hout dat de warmte goed vast houdt.

Het liefst iets met een redelijke tot grote oogst welke ook mooi tegen een muur staat.

 

De border is niet heel breed. Wat is aan te raden?

Alvast dank voor reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk bij je beschrijving: Klimfruit dat het goed doet op een warme en vrij zonnige plaats en zelfbestuivend:

 

Druif

Doornloze braam;

braamboos als Tayberry groeit wat minder sterk als een braam en erg lekker;

Japanse wijnbes.

 

Je zou ook nog aan een lei-peer (zelfbestuivend ras ) of appel (idem) kunnen denken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel plaats je hebt, maar dit lijkt een ideaal plekje voor een abrikoos. Prachtige boom, mooi blad, mooie bast. Past beter in een border dan de meeste klimplanten, die zich overal doorheen gaan slingeren. Een druivelaar kan natuurlijk ook altijd, maar vergeet niet dat die lang kaal is (staat nu nog steeds niet in blad).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwibes *actinidia arguta* Komt eerder in productie dan de gewone groene kiwi. Wel m/v nodig of m/v/v/v. Of de drie tweeslachtige rassen: kokuwa, issai en vitikiwi. De laatste twee verdragen meer zon.

 

En wellicht dat Stautonia Hexaphylla kan ondanks de grote hoeveelheid licht. Dan heb je exotisch fruit in november van een wintergroene klimmer. Wel m/v nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi had ik bewust weggelaten, vanwege de grootte.

 

Kiwibes ook bewust niet genoemd omdat iets minder zonnige/warme standplaats veel geschikter is.

 

Stauntonia is zeker een optie, maar wordt ook behoorlijk groot net als kiwi. Blijkt hier op diverse plaatsen goed winterbhard, ondanks andere vermeldingen her en der.

 

Vraag aan Sugar....omdat vraagsteller aangeeft dat er weinig diepte is.....is een abrikoos min of meer plat te leiden tegen een muur of zo? (Zou er zelf ook wel een of twee willen zetten).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me het proberen waard dan Sugar...temeer omdat je tegen een muur of zo makkelijker kunt beschermen bij nachtvorst vanwege vroege bloei.

Welk ras en welke onderstam daarbij zou je aanbevelen om klein te houden en te leiden?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende onderstammen, onder meer Pixi

Ik heb vier rassen, Kuresia, Tomcot, Bergeron en Flavourcot. De twee laatste zijn recente aanwinsten, daar kan ik niet veel over vertellen, de andere twee zijn me beiden erg goed meegevallen. Tomcot lijkt wat beter te dragen, de vruchten van Kuresia zijn iets groter. In mijn tuin staan ze pal op 't Zuide, tegen een muur

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...