Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Goedeavond,

Vorig jaar ben ik verhuisd naar Breda. We hebben eerst de hele binnenboel aangepakt. Ongeveer 4 weken terug ben ik met de tuin begonnen. Hier heb ik eerst een verwilderde conifeerhaag uitgehaald en een mooie schutting voor neergezet. Daarna het terras aangelegd en borders gemaakt.

Hier hebben we een aantal fruitbomen geplaatst waaronder een druivenboom.

Echter na een aantal dagen begint het blad van de druif te verkleuren en kan ik niet vinden wat dit precies is.

Kan dit vorstschade zijn? Aangezien het een paar nachten gevroren heeft.

Of is het toch een gebrek aan voeding?

De bodem had een pH van 5 a 6.

Aangezien de druif van een alkalische grond houdt, heb ik nog wat kalk gestrooid.

Moet ik de bladeren snoeien?

Alvast bedankt!!

Geplaatst:

Wat is eigenlijk een druivenboom?

Kun je een foto plaatsen, dat zou wel wat verhelderend werken.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Het 'kalken' van de druif is aan de late kant...januari-februari wordt aangeraden...maar of kalk de verkleuring van het blad veroorzaakt betwijfel ik...de boosdoener zou inderdaad de late vorst kunnen zijn..kunt u misschien foto's plaatsen van de aangetaste druif?

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

Geplaatst:
  • Auteur

Op de foto is het middelste boompje van ongeveer 1 meter hoog.

De boom heeft nog geen vrucht, dus daar heb ik nog geen foto van.

De jongste blaadjes zijn bovenop wittig gekleurd. Lijken haartjes te zijn.

Ik kan morgen nog even wat foto's maken.

2016050220351441941462386637.jpg2016042316513534281462388848.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De boom staat er net 2 weken. Zoveel heeft de zon niet geschenen, laat staan dat het straks zomer is.

Bovendien hoort de druif tegen zon te kunnen?

Moet ik het blad er aan laten zitten?

Geplaatst:

Nou, ik heb ook wel wat verbranding door de zon (in mijn mini-kasje, blaadjes die tegen het glas aan zaten), maar dat ziet er minder ernstig uit hoor.

Ik zou zelf de slechtste bladeren afknippen en voor alle zekerheid ook niet op de composthoop gooien maar in de gft-bak, misschien wat extra voeding geven door wat compost ofzo, en goed opletten of nieuwe blaadjes wel helemaal gezond zijn. Zo ja, hoera, zo nee, dan is het wat anders.

Geplaatst:
De boom staat er net 2 weken. Zoveel heeft de zon niet geschenen, laat staan dat het straks zomer is.

Bovendien hoort de druif tegen zon te kunnen?

Moet ik het blad er aan laten zitten?

Zo gek is dat antwoord echt niet. Het is maar net hoeveel licht en welke temperatuur de plant/boom gewend is. Planten die nu binnen of in de schaduw staan en vervolgens ineens buiten in de veel fellere zon komen te staan die verbranden. Planten die warm binnen staan en opeens buiten te maken krijgen met vorst die krijgen vorstschade. Die overgang moet geleidelijk gaan, dat heet afharden.

verder heb ik totaal geen idee wat ik me moet voorstellen bij een druivenboom. Een druif is een klimplant, geen boom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic