Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Monsanto en zadenbank

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb me inmiddels grondig ingelezen en ik denk dat dit een initiatief is dat absoluut steun verdient!

Sterker nog: ik denk dat wij - we zijn de Moestuinders Van Nederland tenslotte - er echt belang bij hebben dat er een halt toegeroepen wordt aan het patenteren van planteneigenschappen. Misschien nog wel meer dan de gemiddelde consument, die waarschijnlijk geen idee heeft hoeveel soorten tomaten (om maar iets te noemen) er bestaan.

Ralf, de topictitel dekt de lading niet helemaal. Het gaat om actie tegen het patenteren van planteneigenschappen en (zoals Sugarlevi al opmerkte) het gaat niet alleen tegen Monsanto. Al symboliseert Monsanto voor mij ook een beetje al die veel te grote evil bedrijven.

Ook is "de grootste zaadbank" volgens mij meer een ludiek aspect van de actie, het gaat er vooral om geld in te zamelen om actie te kunnen voeren tegen dat belachelijke gepatenteer.

Misschien kun je de titel aanpassen?

Ik zou kiezen voor iets als Steunt Allen de Actie van Bionext!, maar het is jouw topic, natuurlijk .

Ik heb gedoneerd, en ik roep iedereen op om dat ook te doen!

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:

Wij hebben er zeker belang bij dat er geen patenten kunnen worden uitgegeven op groentegewassen. Waarom kun je in vredesnaam een patent aanvragen wat moeder natuur ons gegeven heeft..

Aanrader

Docu van Zembla mbt patenteren van groentegewassen door de grote jongens die de kleinere (o.a. de bolster) dwars kunnen gaan zitten...

Geplaatst:
  • Auteur

[quote="Jaydot"

Misschien kun je de titel aanpassen?

Het topic krijgt geen andere titel, hoewel ik je standpunt begrijp. Iedereen is vrij om te vinden en te ventileren wat hij wil, ik ga daar niet op voorhand een stelling over innemen. Wat ik vind is van weinig of geen belang voor iemand anders. Iedereen moet/mag zijn eigen mening vormen naar aanleiding van zijn eigen zoektocht en perspectief. Ik heb alleen iets aangezwengeld.

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Wij vermeerderen pootgoed en zaden voor meerdere zadenbanken in Europa en daar buiten. En die verdienen alle steun die ze kunnen krijgen.

Vergeet niet dat via de vermeerderaars, de zadenbanken ze vrij kunnen geven voor de verkoop zodat ieder kan telen.

Geplaatst:

vanochtend gehoord op Radio 1

vandaag wordt er in de Europese parlement het patent op planten wederom besproken

dit vond ik hierover op internet:

Nieuw offensief tegen patent op plant

Met een nieuw initiatief tegen patent op planteneigenschappen proberen biologische land- en tuinbouw, gangbare landbouworganisaties en veredelaars de geesten rijp te maken voor een verandering van Europese wetgeving.

Belangenorganisaties in verschillende Europese lidstaten worden ingeschakeld om hun nationale overheden en parlementariërs te overtuigen van de gevaren van het octrooieren van planteneigenschappen.

Tijdens de internationale Europese conferentie van IOFAM, de Europese organisatie voor de biologische land- en tuinbouw deze week in Driebergen, werden deelnemers uit heel Europa opgeroepen hun invloed aan te wenden. Doel is om tijdens de conferentie over octrooien, die in mei in Nederland wordt gehouden, een krachtig signaal af te geven. Doel is de Europese Commissie ervan te overtuigen dat de regelgeving moet worden aangepast. In het verlengde daarvan moet ook het Europees Patent Bureau (EPO) op een andere koers worden gezet.

patent92521463654980.jpg

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Europarlement: Geen octrooi op plant en dier

Het Europees Parlement keurt het toewijzen van octrooien op planten en dieren af. Daarmee reageert het Europarlement op octrooiregelingen in de biologische wetenschap die steeds vaker verder gaan dan alleen uitvindingen. Recent vroegen enkele grote ondernemingen zelfs een octrooi aan op broccoli en tomaten. Boeren en kwekers komen dan in problemen omdat ze gepatenteerde zaden van hun zelf gekweekte planten niet mogen gebruiken. Europarlementariër Bas Eickhout is tevreden dat het Europarlement nu duidelijk stelling neemt tegen deze praktijk.

Eickhout: “Zoals bedrijven nu octrooien gebruiken, schiet het zijn doel voorbij. Octrooien zijn bedoeld om nieuwe uitvindingen te stimuleren, niet om kwekers en boeren te beperken in hun werk door octrooirechten aan grote zadenfabrikanten te moeten betalen.”

Het Europarlement roept nu op tot een vrijstelling voor kwekers. Boeren en kwekers moeten ongehinderd toegang hebben tot genetische bronnen, helemaal als ze van biologische aard zijn en niet specifiek een uitvinding betreffen.

Het Europees Patentbureau (EPO) draaide donderdag een octrooiaanvraag terug. Dat is een belangrijke eerste stap in het aanpassen van de controversiële werkwijze van het EPO. De organisatie verdient namelijk geld aan het uitgeven van veel patenten. Het gevolg is echter dat deze patenten nu in handen zijn van enkele grote bedrijven en dat boeren en kwekers moeten betalen.

Bestaande EU-wetgeving roept op tot verbieden van octrooieren van biologische processen. De stemming in het Europarlement legt hier nogmaals de nadruk op. De richtlijn sluit plantenrassen uit van octrooien, maar er zijn inmiddels andere wegen gevonden om toch controle te houden op nieuwe vindingen. Nederlandse kwekers, van nature zeer inventief in het kruisen van rassen, worden hier de dupe van.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.