suustuin Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Ik ben dol op tomaten. Vorig jaar buiten ging de hele oogst (emmers en emmers) buitentomaten verloren door phytophtera en sindsdien ben ik erg nerveus. Bij het minste of geringste krijg is stress, is het weer zo ver... Dit jaar staan de tomaten in de kas met voldoende afstand. Ze groeien goed, zijn inmiddels ruim een meter en zitten vol met bloemen en trossen tomaten (grootste bijna 2 cm doorsnee). We hebben Moneymakers, Lancelots, gele en rode cherrytomaatjes. Maar... De onderste bladeren van de planten krullen allemaal op. Ze zijn ook een beetje vlekkerig geel. Op sommige bladeren zitten bruine vlekken, hier is het blad droog. Het ziet eruit alsof er bijvoorbeeld een slak overheen is gegaan. Geen schimmelpluis aan de onderkant en de tomatenplant groeit vrolijk door. Van de ene kant lijkt het erop dat het onderste blad gewoon oud en lelijk is (kan dat al zo vroeg in het jaar?) Van de andere kant maak ik me toch zorgen dat er ziekte in zit. Maar wat dan? Pff zo jammer zulke zorgen om de tomaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 ik zou ze er gewoon afknippen, als de planten al zo groot zijn kunnen ze dat best hebben, en als het een of andere besmetting is dan ben je gelijk het meeste kwijt In mijn tomaten vond ik wat luis in het onderste blad, gewoon afgeknipt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Die gele vlekjes en opkrullende bladeren komt wel vaker voor. Als je twijfelt plaats even een foto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Hier ook opkrullende bladeren, maar voor de rest gaat het prima. Mijn vleestomaten gaan lekker Ook de suikererwten doen het prima. [Heerlijk, gewoon rauw in de sla] Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Het kost ook veel energie van de plant om al die tomaten te produceren, dus niet zo gek dat het blad er dan een beetje lelijk uit gaat zien. Bij Gardener's world knippen ze die bladeren dr ook af, later in het seizoen vaak nog meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 14, 2011 Share Posted June 14, 2011 ergens las ik dat het blad gaat krullen zodat de tomaten meer licht krijgen om te rijpen.. of het echt zo is weet ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suustuin Posted June 14, 2011 Author Share Posted June 14, 2011 Heb de onderste bladeren er bijna overal afgehaald en het ziet er meteen een stuk opgeruimder uit. Verder leven de tomaten nog dus het zal inderdaad wel gewoon 'oud' blad geweest zijn. De tomaten zijn ook wel ontzettend hard gegroeid. Bijna alle planten hebben al een derde tros met minitomaatjes, en 't is pas juni! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 http://www.gardeningknowhow.com/vegetable/tomato-leaves-curling.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts