Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zorgenkindje tomaat


suustuin

Aanbevolen berichten

Ik ben dol op tomaten. Vorig jaar buiten ging de hele oogst (emmers en emmers) buitentomaten verloren door phytophtera en sindsdien ben ik erg nerveus. Bij het minste of geringste krijg is stress, is het weer zo ver...

 

Dit jaar staan de tomaten in de kas met voldoende afstand. Ze groeien goed, zijn inmiddels ruim een meter en zitten vol met bloemen en trossen tomaten (grootste bijna 2 cm doorsnee). We hebben Moneymakers, Lancelots, gele en rode cherrytomaatjes.

 

Maar... De onderste bladeren van de planten krullen allemaal op. Ze zijn ook een beetje vlekkerig geel. Op sommige bladeren zitten bruine vlekken, hier is het blad droog. Het ziet eruit alsof er bijvoorbeeld een slak overheen is gegaan. Geen schimmelpluis aan de onderkant en de tomatenplant groeit vrolijk door. Van de ene kant lijkt het erop dat het onderste blad gewoon oud en lelijk is (kan dat al zo vroeg in het jaar?) Van de andere kant maak ik me toch zorgen dat er ziekte in zit. Maar wat dan?

 

Pff zo jammer zulke zorgen om de tomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze er gewoon afknippen, als de planten al zo groot zijn kunnen ze dat best hebben, en als het een of andere besmetting is dan ben je gelijk het meeste kwijt In mijn tomaten vond ik wat luis in het onderste blad, gewoon afgeknipt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de onderste bladeren er bijna overal afgehaald en het ziet er meteen een stuk opgeruimder uit. Verder leven de tomaten nog dus het zal inderdaad wel gewoon 'oud' blad geweest zijn. De tomaten zijn ook wel ontzettend hard gegroeid. Bijna alle planten hebben al een derde tros met minitomaatjes, en 't is pas juni!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...