Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber recepten


Blago

Aanbevolen berichten

Ik heb twee grote rabarberplanten waar ik elk voorjaar veel vanaf kan halen, dus ik probeer wel eens wat uit. Lekker! Hier wat ideetjes!

 

- Vroeger maakte ik moes à la oma: stukjes in de pan "met aanhangend water" en dan stuk koken, beetje aardbeienjam erbij, suiker naar smaak, kaneel. Nu doe ik er juist 500ml extra water bij (nog even geen suiker of kaneel), laat 1 minuut de kook erover komen, stort dan alles in een vergiet en het opgevangen rabarberwater gebruik ik als limonade-basis! De stukjes in het vergiet terug in de pan, suiker en kaneel erbij, en nog kort even koken tot een compote.

- Rabarber-limonade: het opgevangen rabarberwater in een flesje gieten en af laten koelen. Een beetje in een glas met koud kraanwater (snel klaar), of met een beetje citroenlimonade-siroop en bruisend flessewater (de chique variant), is errug lekker. Er hoeft wat mij betreft geen suiker bij. Ik heb de rabarber-margarita-variant hiervan nog niet geprobeerd - maar, yum.

 

- Rabarbermoes met yoghurt-ijs. Super.

 

- Kort gekookte rabarber stukjes met suiker en kaneel over een zelfgemaakte pizzabodem strooien, afbakken en serveren als zoet dessert...

 

- Dit jaar favoriet: rabarber-pudding-plaatcake. Hieronder het recept.

IMG422121551463239384.JPG

--- Rabarber-pudding-cake ---

Vorm: 17 x 27 cm, 3,5 cm hoog

Oven: voorverwarmen op 175°C (of de temperatuur die je voor cake aanhoudt)

 

Eerst:

rabarber topping maken:

- 300 gr rabarber in stukjes

- citroenrasp (uit een zakje)

- 80 gr suiker

- kaneel

Dit 2 a 3 min. in een pan aan de kook brengen en tot moes koken - of een restje gebruiken

 

Dan:

- 70 gr = half zakje voor bakkerspudding (heb Dr Oetker poeder gebruikt; heel zakje is voor 400 ml water) aanmaken met

- 180 ml water (koud, conform gebruiksaanwijzing). Veel gemakkelijker dan zelf custard of bakkerspudding maken.

- 1 ei; goed mixen.

 

En tenslotte:

-100 gr marg. of boter, zachtroeren met

- 80 gr suiker,

- zakje vanillesuiker,

- snufje zout

Met mixer er dan bij:

- 2 eieren, goed doormixen.

In weegschaalbak mengen:

- 100 gr cakemeel of bloem

- 40 gr maizena

Dit in delen bij het ei-boter mengsel voegen; dit ten minste 3 tot 5 min. mixen, zoals voor cake.

 

Beboter de vorm. Leg er evt. een bakpapiertje in.

Spatel het cakebeslag erin en strijk glad. Leg daarop de pudding, strijk glad. Leg daarop losjes de rabarber; maak met het eind van een lepel een losse "S" door de topping.

 

Bak dit eerst 20 min. in de oven (175 gr). Strooi er dan snel een handje amandelschaafsel overheen (originele recept).NB: ook lekker: klein-gehakte hazelnoot-stukjes.

Bak dan nog 30 min. maar let op dat de rabarber niet verbrandt!

Totale baktijd is dus 50 min.

 

Af laten koelen voordat je aansnijdt. Ik haal hier 6 tot 8 stukken uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een snel-klaar-receptje van mijn schoonmoeder dat ik regelmatig bak is rabarberflan.

 

Geeft een taart met flan-consistentie, een korstje aan de buitenkant en een krokant laagje bovenop. Je moet soms wat aanpassen aan de oven (wat meer of minder bloem gebruiken) maar het resultaat is waanzinnig lekker.

 

Als variant kan je ook appelblokjes gebruiken i.p.v. rabarber en dan wat kaneel of amandelschilfers toevoegen aan de topping.

 

Benodigdheden

 

 1 kop suiker (= 200 g)

 1 kop zelfrijzende bloem (= 120 tot 160 g, 200 g geeft cake i.p.v. flan)

 1 kop karnemelk (= 200 g)

 2 grote eieren

 75 g boter

 3 stelen rabarber (in blokjes – ongeveer 500 g)

 paneermeel (voor bakvorm)

 

 50 g boter

 5 el suiker (= 100 g)

 1 ei

 1 el water

 

Werkwijze

 

Suiker, bloem, melk en eieren mengen.

Gesmolten boter toevoegen en mengen.

Bakvorm insmeren met boter en met paneermeel bestuiven.

Deeg in de bakvorm gieten en blokjes rabarber hierover verdelen.

 

Ongeveer 25 minuten bakken op 220°C.

 

Intussen een ei los kloppen met 5 el fijne suiker en 1 el water, en hieraan 50 g gesmolten boter toevoegen

 

Pas als de taart bovenaan goed bruin wordt, de oven openen en de suikersaus erover verdelen.

 

Nog ongeveer 20 minuten bakken op 220°C, tot het bovenlaagje mooi krokant is.

 

Totale baktijd is ongeveer 45 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel eenvoudig recept:

Cakedeeg maken zoals je gewend bent en op het laatste moment in kleine stukjes gesneden (eventueel gesuikerde) rabarber toevoegen. De cake vijf minuten langer bakken dan normaal. Een eenvoudige, frisse cake.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...