Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten en courgette blad vol gaten


cedricm

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heb blijkbaar een groot probleem in de serre. Wou mijn courgetten vandaag buiten planten, maar zag dat de bladeren zijn aangetast. Na even kijken in de serre zag ik ook dat de tomatenplanten vol gaten zitten. Die had ik vorige week in de grond gezet en toen was er nog niets aan.

Paprika's, pepers en kerstomaten lijken nog perfect in orde.

Wat zou het kunnen zijn?

 

IMG2016051519203238491463334720.jpg

IMG2016051519203557851463334722.jpgIMG2016051519211298751463334724.jpgIMG2016051519211756661463334726.jpgIMG2016051519212073001463334728.jpgIMG2016051519214347951463334729.jpgIMG2016051519224998321463334731.jpgIMG2016051519225498951463334733.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken! Maar zo te zien niet heel veel...dit is het werk van enkele...hoogstwaarschijnlijk naaktslakken.

 

Kijk eens aan de onderkant van de potjes. Waarschijnlijk heb je er dan al enkele te pakken.

 

Vele tips in diverse topics op dit forum om ze weg te vangen. Zoekvenster rechtsboven met trefwoord: "slakken" of "slakken in kas"

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord!

Heb al eens gekeken op de onderkant van de bladeren en zag geen slakken zitten op dit moment. Wist ook niet dat slakken tomatenbladeren eten (houden ze wel van die geur?)

 

Heb nog nooit last gehad van slakken, maar had ooit al een slakkenhuis gekocht. Is het juist dat je daar dan bier moet in doen? of is een andere manier van bestrijding beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaten er ook gaten in de tomatenbladeren? Raar!

Zoals je zelf zegt hebben tomatenplanten een felle geur en zijn ze ook niet giftig voor slakken?

 

Is ongetwijfeld ook rasafhankelijk. Net als bij aardappels. Heb van beide soorten gehad die snel wat of zelfs heel veel last van vraat hadden, terwijl inderdaad normaal er weinig of geen slakkenvraat is.

 

Bovendien kan net een (genetisch of naar groeiomstandigheden) wat zwakker plantje makkelijker de klos zijn. Hoewel ik de door sommige beleden stelling te absoluut vind: dat slakken per definitie alleen de planten die zwak zijn of waar de bodem niet perfect voor is zouden uitkiezen als een soort natuurlijke opruimmethode, herken ik zeker wel dat mindere planten eerder ten prooi vallen dan sterkere.

 

Al met al is dit nu geen desastreuze aantasting op de foto's. Het gaat zeker niet om enorme aantallen slakken. De lievelingsplekjes waar vooral naaktslakken zitten, zijn vaak een wat vochtig en donker plekje net onder de grond of onder/tussen potjes, houten/plastic randjes of een groot blad o.i.d. Bij nacht of wat vochtiger weer kruipen ze tevoorschijn en schrapen ze aan plantenresten (een reden om niet zomaar organisch afval te laten liggen en vaak een bijkomend probleem van muchen met vers organisch materiaal in een groententuin) en planten. Door daar enkele keren te inspecteren is het ergste waarschijnlijk al opgelost, zeker als ik de foto's zie uit deze kas.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...