dennislp Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 bosui, lente-ui, sla-ui, of pijpajuin hoe zullen we het nu weer is noemen,,. Ik heb ondertussen alweer een tijdje terug lente-uitjes gekocht bij de groenteboer, na gebruik weer in de tuin gezet, t is goed gelukt.De meeste stengels heb ik weer moeten afknippen omdat die op de grond lagen (geknakt) maar een stengel is een bloem aan het ontwikkelen. Kan ik hier zaadjes uit halen en zaaien? Hoe moet je dit zaaien? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 heb ze ook dit jaar voor het eerst gezaaid ongeveer 3 weken geleden, het lijkt goed te gaan. het ziet er nu een beetje uit als heel dun gras nog. op de verpakking staat na 6 weken iets uitdunnen (op 3cm las ik ergens op internet). Deze soort (ishikura) is na 45 tot 60 dagen klaar (volgens de verpakking), vrij snel dus. ben ook erg benieuwd hoe ik hier weer zaad uit kan winnen. Je zegt dat je ze na gebruik in de tuin hebt gezet, hoe pak je zo iets aan? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 Had alleen maar het loof gebruikt, groot deel van de onderkant dus laten zitten. Heb dat gewoon terug gezet, groeide weer terug Maarja, als je de onderkant ook wilt gebruiken, denk ik dat het lastig word. Je zou er even op kunnen google'en. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 ok, en laat ik dan al het witte over zeg maar? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Als je alleen het loof er afhaalt komt er sowieso wat terug, als je een deel van de witte onderkant gebruikt, ik denk dat er dan ook nog wel weer loof terug groeit. (bij een normale ui tenminste wel) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Ik las op internet iets over dat je lente-ui later moet verplanten en dan gaten maken en daar de lente-uitjes in zetten en niet aanvullen met aarde omdat de lente-ui het gat zelf weer vult, moet ik dat allemaal doen of als ik ze gewoon gezaaid heb komt het ook wel goed? ze lijken het nu niet zo goed te doen, liggen allemaal plat... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flor Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Ik kwam laatst een tip tegen dat je de "stompjes" van je gekochte bosui die je normaal gesproken weggooit, in een pot met H2O kan zetten en dat de bosuitjes dan gewoon doorgroeien. Dat heb ik natuurlijk uitgeprobeerd en inderdaad, dat spul groeit als een tierelier!Ik heb ondertussen al een keer of 3 geoogst van onderstaand bosje en heb ze nu ook maar in een potje met aarde gezet. In enkel H2O worden ze na verloop van tijd toch een beetje slapjes.Misschien heeft iemand hier wat aan... (maar misschien kopen verstokte moestuinierders ook wel geen bosuitjes ) Quote mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Even een nieuw vraagje over bosuien, misschien te onbenullig voor woorden.. maar toch... Ik heb fors bosui ingezaaid, komt goed op En ineens vraag ik me af of ik dat beter niet gefaseerd had kunnen doen, om de maand een rijtje... of gaat dat in de praktijk niets uitmaken? Of.... straks de bosui afsnijden, stomp laten zitten.... zodat die weer kan uitgroeien?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Je kan geoogste bosui na het fijnmaken prima invriezen en wanneer je het nodig hebt in gerechten verwerken. Dan pak je zo'n ijsblokjesbakje en vul je die met bosui en wat water of olie en die vries je in. Wat bevroren is kan je ook uit het vormpje halen en in een zakje in de vriezer doen. Dan kan je het vormpje hergebruiken en blijven de kruidenijsblokjes mooi schoon en 'ready to use' . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Grijns, ik had vorig jaar wat gekochte zaailingen in de tuin gezet, daar heb ik tot zeker december van gesneden...spul is net onkruid, nix mis mee...en als je uitdunt, die kleine rakkertjes smaken erg goed met wat tomaat fijngesneden op een boterham met kaas of in een salade of anders gewoon uitplanten op plekken waar je nog zoiets tussen kunt prakken ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 @JasminWat noem jij precies "lenteui"? Ik dacht altijd dat alle uien die vroeg worden geoogst, om het blad, "lenteui" worden genoemd. Zelf teel ik stengelui en/of 'welsh onion'. Incidenteel steek ik een uitgelopen "supermarktui" in de grond. In alle gevallen oogst ik van één plant steeds een paar blaadjes, niet de hele plant. De plantjes groeien daarna vrolijk door. Dus heb ik heel het jaar verse oogst. In de keuken gebruik ik het vaak i.p.v. bieslook. Stengelui en 'welsh onion' zijn tot nu toe wintervast. Van "supermarktui" weet ik dat niet (ik had ze al opgegeten voor de winter begon ).Dit jaar wil ik eens kijken of er plantjes willen bloeien, zodat ik zaad kan oogsten. Naamgeving, voor zover ik weet of zo snel kon vinden:Stengelui = Allium fistulosum var. giganteum (wikipedia EN)Welsh onion (NL naam weet ik niet) = Allium fistulosum, diverse variëteiten (wikipedia EN)"Gewone" ui = Allium cepa (zaadzakje)Lenteui = allerlei uien-achtigen die vroeg, om het loof, worden geoogst (dacht ik zelf). En zoals Danuta al schrijft, ze passen in alle hoekjes en gaatjes. Misschien wel even gildevinder raadplegen? Voor mij vallen stengelui en 'welsh onion' tot nu toe in de categorie "gaat altijd goed". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Danuta: mooi,als ik er het hele seizoen van kan genieten, ben ik helemaal tevreden. RvO: andere jaren zette ik een paar regels plantuitjes te dicht op elkaar, bewust, om het loof (uitdunnen tot de gewenste tussenruimte bereikt was om de rest vol uit te laten groeien).Dit jaar geen plantuitjes. Wel voor het eerst Ishikura gezaaid, direct in de grond. Thuis in een bakje heb ik nog een bosui van zaad van Helly gezaaid (uit de verrassings-zaden-doos van vorig jaar), komt ook goed op. Extra veel gezaaid, omdat ik geen zin in prei heb, en dat uienloof gewoonlijk gebruikte ipv prei... Gwen: ik heb al een hele tijd geen vriezer, maar wel een droogapparaat... ik ga straks wat groene ui drogen, kijken of het een succes is... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Inmiddels zitten we in juni, en die Ishikura van mij is nog steeds dunner dan een bieslookstengeltje... krengen groeien niet. Ik heb er zelfs stiekem kunstmest (slik!) bijgestrooid, maar ze blijven in staking. Elders op internet las ik dat je in juni al lenteui kan oogsten... nou, echt niet.... Het enige wat ik nog kan doen is uitdunnen, maar dat wou ik eigenlijk pas doen als ze ruimtegebrek kregen (en het uitdunsel opeten), maar als ik dit ga dunnen is het dunsel de moeite niet waard om op een boterham te sprenkelen... Ze hadden geen verse mest gekregen, omdat ik geen uienvlieg wou aantrekken. Misschien toch te arme grond voor een lenteuitje?? Baal, baal, baal.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Ik heb een probleempje.Ik heb een rij bosui en een rij lenteui gezaaid.Na een maand is 1 van de 2 uitgekomen, maar ik ben vergeten iets op de naamkaartjes te schrijven, dus ik weet niet wat het is.Is er een zichtbaar verschil tussen de twee? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 De bosuitjes ontwikkelen straks een bolletje, de lente-uitjes blijven in stengel-vorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Is het niet hetzelfde gewas, maar dan vroeg of juist later (zodra er een verdikking komt) geoogst? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Geen idee... maar de bosuitjes die ik zaai krijgen echt bolletjes en de stengel/lente-uitjes echt niet... ook niet als ik ze langer laat staan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts