Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jo`s tuintje update...

jootje

Recommended Posts

Hoi!

Het gaat nog steeds leuk in mijn tuintje. Veel dingen gaan goed, maar ook veel fout. Dat is jammer, maar dit is het eerste jaar, dus een echt leer jaar. Sommige dingen gaan ook fout omdat deze muts dan eigenwijs is en dingen gaat doen zoals de aardbeien verplanten op een warme hete dag. De resultaten daarvan zie je op de foto. Ik hoop dat de helft het gaat redden. De veldsla heeft het niet gered, ging heel goed, tot op een gegeven moment de blaadjes om gingen krullen, en er witte vlekken opkwamen. had het ook veel te dicht op elkaar gezaaid. heb nu een nieuw rijtje gezaaid, zaadje voor zaadje, met genoeg ruimte ertussen. Mijn broccoli/bloemkool en witte kool, groeien als...jawel..als kool! Staat allemaal veel te dicht op elkaar( zie foto), maar ik laat het nu maar groeien en zie wel wat er van komt. Ik ben bang dat als ik een en ander verplaats dat dat niet goed komt. Mijn rode bes ziet er ook wat sneu uit, komt wel weer nieuw groen aan, maar wat hij mankeert? Ook maar een foto van gemaakt. De tomaten en courgette hebben allemaal bloemetjes, dus ik heb goede hoop dat daar iets eetbaars aan komt. De sla...is niet tegenop te eten. Moet echt aan denken om steeds heel kleine beetjes te zaaien. We eten meestal maar met zijn tweetjes. Ik geef ook wel wat weg, maar de meeste mensen in mijn omgeving, zoals bv. mijn zussen die willen niet eens een krop sla.....er kunnen wel eens beestjes in zitten! Vrijdag heb ik peultjes gegeten, dat vind ik toch wel een van de leukste dingen in mijn tuin! Het was nog niet genoeg voor een heel maal, maar met een potje worteltjes erbij ging het prima! De verse wortels gaan oook komen, heb er een uitgetrokken, maar vond ik met 8cm nog te klein, maar ik weet nu tenminste dat er onder al dat loof toch heuse worteltjes aan komen. Ik heb ook zitten wroeten in mijn grote pot met aardappels, en er zitten er heel wat volgens mij! Ik kan nog wel effe doorgaan zo, over de wel twee vijgen aan mijn boom ( wanneer zijn die dingen " klaar"?) de 10 frambozen aan mijn struik, en de 3 rode besjes . Maar ik ga nu eerst maar proberen om de fotos bij dit bericht te plaatsen! 2s110g8.jpgx1kdc0.jpg21b6qa1.jpg2aosck.jpg20kyiiw.jpg238ay9.jpg

Hee Jootje, sommige groente staat er toch perfect bij..en heerlijke peultjes zie ik. Een klein handje is misschien wel beter..ik kan ze eigenlijk al niet meer zien, ik heb veel te veel gezaaid

Misschien is het een idee om je aardbeien uit de zon te halen totdat ze een beetje zijn bijgekomen? Je rode bes lijkt meeldauw te hebben.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Bedankt voor de tips! Daar heb ik wat aan. Heb even op het forum gekeken voor meeldauw, en ben wel wat wijzer geworden. Vandaag even naar het tuincentrum om een vriendelijk spulletje te halen. Van die veldsla heb ik inmiddels ook begrepen. had al wel weer een nieuw rijtje gezaaid, maar wacht nu tot eind juli-begin augustus. Groetjes!

• 4 weeks later...

Vandaag de worteltjes geoogst. Zo te voelen waren het flinke dikke jongens, loof werd geel, dus eruit. Nou, alleen de bovenkant was dik, verder zielige kleine worteltjes. maar goed, genoeg om 1 x van te eten met manlief. dacht ik......bij nadere inspectie heel veel pierensteken ( noem je dat zo?) en hield ik niks meer over......dat word een blikje witte bonen in tomatensaus vanavond. Ik snap dat er dingen misgaan, maar waarom dit misgaat? Ik heb vorige week de uien gerooid, die stonden tussen de wortels en de lente uitjes. Ook bij de lenteuitjes word het loof helemaal geel en hangt plat. Zou dit met elkaar te maken hebben? Hmm....ga er maar eens over nadenken....in ieder geval geen nieuwe wortels op die plek zaaien. Morgen maar even een grote pot scoren bij de kringloop, kan ik daar mini worteltjes in zaaien. 2s6oti8.jpg5x350p.jpg

ja, was best balen. van de week ook al de broccoli, bloemkool en witte kool eruit moeten gooien. Maar goed, er staat nog meer in de tuin! Wel van nijd tosti`s met veel mayo gegeten!

• 2 weeks later...

Zo, even een updat van mijn tuintje. Maar ik ga nu eerst de foto`s proberen te uploaden, want ik had een ellenlang bericht getypt, en die is met dat fotogedoe verdwenen, dus ik mag opnieuw. Grrrrr!601_1ff5a1fabf4b6e5c220981fc00d3594d.jpg601_7bcdabbdcea9cf97a1377d5322253b70.jpg601_d6a4823633aaf07fa03177fe24b4f2bb.jpg601_8fb153dbaf3796598b884060e33f56d7.jpg Zo, die foto`s staan er als het goed is! Dan nu de update! Het is nog steeds erg leuk, mijn tuintje! Veel dingen gaan goed, en veel dingen gaan fout of vallen tegen. De tomaten gaan erg goed, er komen veel tomaatjes aan, maar ik denk dat het nog wel mooi weer moet worden willen ze nog verder groeien en geoogst kunnen worden. Ik had tegelijkertijd 2 peperplantjes buiten in de grond gezet en 2 in het kleine kasje gezet. De planten in het kasje zijn denk ik 3 x zo groot en krijgen nu knopjes. Ook de paprikaplantjes die buiten staan krijgen eindelijk knopjes. Nu maar hopen dat daar ook bloemetjes, en dus vruchten aankomen. De snijbiet gaat goed, en is ook lekker! Ik had het denk ik al zo`n 30 jaar niet gegeten, maar zowel ik, als de rest van de family vinden het erg lekker. Dat blijft er dus in. Sla eten we heel regelmatig, kropsla, pluksla en rucola. De rode sla is lekker aan het doorschieten, is nu al heel groot met gele bloempjes die alleen in de ochtend opengaan, en tegen het middaguur weer dicht. De rabarber is ziek geweest, griepje denk ik, nee hoor, een berg luis wat ik wel weggekregen heb met groene zeep/spiritus. Heeft wel even geduurd voordat hij zich herstelt had. Maar begint nu weer mooi blad te krijgen. Vandaag ook chinese boontjes kunnen plukken. Had weinig gezaaid/gepoot? gewoon om te proberen, dus er zal niet veel vanaf komen, maar toch genoeg om een keer van te eten. Leuk! ook had ik wat borlottiboontjes gezaaid, die zijn er nu ook. Mooie boon. Nog effe checken wat het ook alweer was, volgend mij een droogboon? De courgette vind ik wat tegen vallen. Ik heb de ronde en er tot nu toe 2 van geoogst. Wel veel ( mannelijke/) bloemen. Hij staat in een pot, wel een hele grote, zou dat het probleem zijn? Ben heel benieuwd of ik daar nog meer van kan oogsten. Verder is alles gewoon erg leuk, wist niet dat je er zo druk mee kon zijn en dat het moestuinieren zo breed is! Ik maak zalfjes en olietjes van goudsbloemen, wil kruiden olietjes maken, heb boeken over kruiden, inmaken, jam gekocht, er is een sapketel onderweg ( lang leve marktplaats) er hangen kruiden in mijn bijkeuken, en ga zo maar door. Ook zijn er leuke ontwikkelingen wat betreft een stukje tuin op een moestuin complex. Ik heb iemand leren kennen, die ook zo`n stukje heeft, maar er door omstandigheden al langer niet meer toe komt om er veel heen te gaan. Voorlopig ga ik dus op haar tuin moestuinieren. Met een kleine kans dat het straks mijn stukje tuin word ( 85 vierkante meter) Er staat behalve megaveel onkruid al aardig wat groente op, wat ik ook gewoon mag/kan oogsten. Ik mag de tuin gebruiken alsof het mijn eigen tuin is, dus ook planten/zaaien wat ik wil. Ik ben er helemaal gelukkig mee. Voor mij ook een goede manier om te kijken of ik dat ook werkelijk kan bijhouden zo`n tuin verder weg. Dus ik ben druk.....maar wel leuk druk! Ik geloof dat het met de foto`s gelukt is, ik ga nu op bevestigen klikken!

Edited by Guest

Mooie foto's en een mooi verhaal!

Ziet er goed uit.

Ik lees vaker dat courgettes altijd een mega-succes zijn. Nou, bij mij niet. Redelijk wat onbevruchte vruchten en nu vallen ze er al af voor de bloem opent.

Snijbiet is inderdaad lekker. Raar dat je het in de winkel niet kan krijgen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Hee Jootje, wat geweldig voor je dat je groter kan gaan tuinieren. is het ver van je huis die tuin?

Je groenten op de foto`s zien er ook goed uit, en zo te lezen heb je nog wel een aardige oogst uit je tuintje. wat hangt daar te drogen? Ik herken rozemarijn, lavendel en pepers natuurlijk.

Zelf heb ik gewone en ronde courgettes, de gewone geven twee x zo veel minimaal..ik vind de ronde erg tegenvallen, vooral omdat je ze eigenlijk klein moet oogsten en dan vullen o.i.d. maar dat gaat alleen maar als je er meerdere hebt.. Dus misschien iets voor diegene die 12 courgette planten heeft, ik weet even niet meer wie dat is, iemand uit Fryslân.

De borlotti is volgens mij wel een droogboon, maar hier in Fr heb ik geleerd dat je de meeste droogbonen half droog kan eten..dat wil zeggen dat je ze oogst als de peulen al beginnen te verkleuren maar de boontjes van binnen nog zacht zijn. je kan ze dan in 10 à 20 minuten gaar koken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

He jootje gaaf joh van die extra tuin. Niks wavhten totvolgend jaar,je vingers jeukten om te beginnen en zie t komt op je pad. Mooie foto's. Jegroentjes zien er mooi uit. Haha genoeg grond om je venkel te zaaien hoop snel ook mijn moestuintje op tforum te hebben met foto's, heb ze al gemaakt.

Je hebt me helemaal aangestoken.hartstikke bedankt

• Create New...